اکران سینمای ایران این هفته هم بدون اضافه شدن فیلم جدیدی با صدرنشینی «تگزاس ۲» در کنار «سامورایی در برلین» و «متری شیش و نیم» به پایان رسید و سایر فیلم‌های روی پرده فروش خوبی نداشتند.

«تگزاس ۲» پیشتاز فروش در ماه رمضان 98

اکران سینمای ایران این هفته هم بدون اضافه شدن فیلم جدیدی با صدرنشینی «تگزاس ۲» در کنار «سامورایی در برلین» و «متری شیش و نیم» به پایان رسید و سایر فیلم‌های روی پرده فروش خوبی نداشتند.

به گزارش تیتر هنر، اکران فیلم‌های روی پرده در نخستین هفته از اردیبهشت ماه هم بدون هیچ تغییر و اضافه شدن فیلم جدیدی ادامه پیدا کرد و تنها سه فیلم توانستند به فروش قابل قبولی دست پیدا کنند و ۱۰ فیلم دیگر به فروش بسیار اندکی دست یافتند و سهم چندانی از گیشه نداشتند.

طبق روال چند هفته اخیر «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی صدرنشین گیشه بود و در قعر جدول فروش هم تغییری ایجاد نشد و «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد کمترین فروش را به خود اختصاص داد.

دو فیلم «سامورایی در برلین» ساخته مهدی نادری و «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی هم برای کسب جایگاه دوم گیشه رقابت سخت و تنگاتنگی را در پیش گرفتند که این هفته فیلم نادری توانست پیروز میدان باشد.

ترکیب فیلم‌های روی پرده و مخاطبی که نپسندید

آنچه مشخص است ترکیب نه چندان مخاطب‌پسند و جذابی که برای اکران ماه رمضان در نظر گرفته شده است نقش بسیار زیادی در ایجاد این دو قطبی میان فیلم‌های روی پرده دارد. در واقع با وجود آنکه فروش ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما نباید چندان از این اتفاق احساس خشنودی کرد، چرا که این افزایش تنها ناشی از فروش دو تا سه فیلم روی پرده است و فیلم‌های دیگر هیچ نقشی در رونق گیشه رمضان امسال ندارند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که برای پویایی بیشتر می‌بایست ترکیب متنوع، جذاب و مخاطب پسندی را در نظر گرفت تا گیشه سینمای ایران در این ایام اینچنین صفر و صدی نشود.

این هفته هم فروش کلی سینمای ایران به پنج میلیارد تومان نرسیده است و عایدی سینما از گیشه چهار میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است، طبق روال نیمی از این میزان هم فروش به شهر تهران اختصاص دارد که دو میلیارد و ۴۷۶ میلیون است.

همچنین در هفت روز اخیر ۴۸۶ هزار و ۶۳۲ نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند که سهم تهرانی‌ها ۲۱۷ هزار و ۲۸۰ نفر بوده است. تعداد تماشاگران سینما در مقایسه با هفته گذشته کاهش چندانی نداشته است و تنها دو هزار نفر کمتر شده‌اند.

تگزاس در هر شرایطی خوب می‌فروشد

پس از آنکه چند هفته شاهد صدرنشینی یک فیلم غیرکمدی بر گیشه هفتگی سینمای ایران بودیم، در ماه اخیر «تگزاس ۲» بار دیگر این جایگاه را به نام یک فیلم کمدی زد و صدرنشینی‌اش را حفظ کرد، به نظر می‌رسد که شرایط اکران برای این فیلم چندان اهمیتی هم ندارد و در هر شرایطی خوب می‌فروشد، در واقع در این روزها که فیلم‌های روی پرده چندان مخاطب را جذب نمی‌کنند، «تگزاس ۲» گیشه‌های پررونقی را به نام خود ثبت کرده و پشت سر می‌گذارد.

این فیلم که یکی از شانس‌های کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال است، در این هفته حدود دو میلیارد، یعنی یک میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان فروش داشت. همچنین ۲۱۹ هزار و ۳۲۳ نفر به تماشای این فیلم در سالن‌های سینما نشستند.

وقتی صحبت از فروش خوب می‌کنیم، منظورمان این است که فیلم دوم جدول فروش هفتگی حدود یک میلیارد تومان با «تگزاس ۲» فاصله دارد و فیلم اطیابی با این اختلاف صدرنشین گیشه است. این فیلم در کل بیش از ۱۲ میلیارد تومان در پنج هفته فروش داشته و تعداد مخاطبانش هم از مرز یک میلیون نفر گذر کرده است، به نظر نمی‌رسد این فیلم کار سختی برای عبور از میزان فروش «متری شیش‌ونیم» داشته باشد، آن هم در شرایطی که نسبت به این فیلم زمان بیشتری برای اکران دارد و در عین حال سقف فروش هم در اختیارش است.

صحت پیش‌بینی هفته گذشته، عبور سامورایی از فیلم روستایی

همانطور که هفته گذشته پیش بینی کردیم که فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به دلیل اقبال بیشتر مخاطبان به سینمای کمدی و نزدیک شدن فیلم روستایی به روزهای پایانی اکران، می‌تواند از پس این فیلم برآید و فروش بیشتری را از آن خود کند. این هفته همین اتفاق رخ داد و «متری شیش و نیم» به جایگاه سوم جدول فروش هفتگی سقوط کرد تا صدر جدول کاملا به فیلم‌های کمدی اختصاص پیدا کند.

«سامورایی در برلین» این هفته یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان فروش داشت، در حالیکه فروش «متری شیش و نیم» به ۸۰۰ میلیون تومان هم نرسید و با ۷۳۱ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان به کار خود پایان داد.

البته این اتفاق برای «متری شیش و نیم» طبیعی است، این فیلم در زمان اکران «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی همواره در کنار این فیلم صدرنشین گیشه بود و پس از آن هم به تنهایی به عنوان یک فیلم اجتماعی در این شرایط کمدی‌زدگی سینمای ایران توانست برای چند هفته صدرنشین گیشه سینمای ایران باقی بماند و تا به امروز هم عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۸ را از آن خود کند، حال که به روزهای پایانی اکرانش نزدیک می‌شود و اکثر علاقه‌مندان سینما به تماشای این فیلم نشستند و تب و تابش هم فروکش کرده است، مسلما باید انتظار کاهش فروش را داشت. البته کاهش فروشی که نسبت به ۱۰ فیلم دیگر گیشه بسیار پرفروش است.

فیلم «سامورایی در برلین» ساخته مهدی نادری با وجود آنکه خیلی در روزهای نخست به نوعی گیشه را قبضه نکرد، اما آهسته و پیوسته در حال پیش آمدن است و هر هفته هم روند صعودی فروشش را حفظ کرده است. فروش کلی این فیلم هم به تازگی از مرز دو میلیارد تومان گذر کرده است و مسلما حال که آرام آرام فیلم‌های نوروزی به روزهای پایانی اکران نزدیک می‌شوند، تمرکز روی این فیلم بیشتر شده و گیشه بهتری را تجربه خواهد کرد.

سه فیلم ۱۰۰ میلیونی و هفت فیلم با فروش دو رقمی

۱۰ فیلم دیگر روی پرده هم در حالی این هفته هم به اکران خود ادامه دادند که تنها سه فیلم «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی با ۱۸۸ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان، «چهار انگشت» ساخته حامد محمدی با ۱۷۶ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان و «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با ۱۰۲ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان، فروشی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان را از آن خود کردند و هفت فیلم دیگر میزان فروششان سه رقمی هم نشد.

فیلم‌های «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی، «پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی، «وکیل مدافع» به کارگردانی مشترک سلما بابایی و ونداد دوشن، «خانه دیگری» ساخته بهنوش صادقی، «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد و «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، هفت فیلمی هستند که در این هفته در فروش ناکام ماندند، البته در این فهرست چند نام تکراری که در هفته‌های گذشته هم در چنین جایگاه قرار داشتند به چشم می‌خورد و شاید هفته دیگر هم شاهد نامشان در این بخش باشیم، بعید نیست.

در ادامه آمار فروش فیلم‌های روی پرده را به تفکیک فروش هفتگی و کل مشاهده می‌کنید. (فروش هفتگی از روز ۲۷ اردیبهشت تا پیش از روز جمعه سوم خرداد محاسبه شده و آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

نام فیلم

نام کارگردان

میزان فروش هفتگی

فروش کل

تگزاس ۲

مسعود اطیابی

یک میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان

۱۲ میلیارد و ۴۸۹ میلیون تومان

سامورایی در برلین مهدی نادری یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان دو میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان

متری شیش و نیم

سعید روستایی

۷۳۱ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان

۲۵ میلیارد و ۵۹۷ میلیون تومان

نبات پگاه ارضی ۱۸۸ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان ۴۱۸ میلیون و ۱۳ هزار تومان
چهار انگشت حامد محمدی ۱۷۶ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان ۱۰ میلیارد و ۴۸۹ میلیون تومان
زندانی‌ها مسعود ده‌نمکی ۱۰۲ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان دو میلیارد و ۹۴۹میلیون تومان
پیشونی سفید ۳ سیدجواد هاشمی ۷۶ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان سه میلیارد و ۴۴ میلیون تومان
ژن خوک سعید سهیلی ۵۰ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان سه میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان
به دنیا آمدن محسن عبدالوهاب

۴۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان

۸۲ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان
غلامرضا تختی بهرام توکلی ۳۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان یک میلیارد و ۹۳۹ هزار تومان
وکیل مدافع سلما بابایی و ونداد دوشن ۲۴ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان ۵۷ میلیون و ۳۰ هزار تومان
خانه دیگری بهنوش صادقی ۲۲ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان ۵۶ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان
تولدت مبارک سمیه زارعی‌نژاد ۱۴ میلیون و ۷۷۷ هزار تومان ۲۴ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان

اکران سینمای ایران این هفته هم بدون اضافه شدن فیلم جدیدی با صدرنشینی «تگزاس ۲» در کنار «سامورایی در برلین» و «متری شیش و نیم» به پایان رسید و سایر فیلم‌های روی پرده فروش خوبی نداشتند.