مراسم اعلام برگزیده جایزه ملی کتاب آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت ایران( 25 آبان‌ماه) برگزار شد. جسمین وارد با رمان «بخوان، به خاک نسپار، بخوان» برای بار دوم برنده بخش داستانی کتاب ملی آمریکا شد.

برگزیدگان جایزه ملی کتاب آمریکا معرفی شدند

مراسم اعلام برگزیده جایزه ملی کتاب آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت ایران( 25 آبان‌ماه) برگزار شد. جسمین وارد با رمان «بخوان، به خاک نسپار، بخوان» برای بار دوم برنده بخش داستانی کتاب ملی آمریکا شد.

به گزارش تیتر هنر به نقل از وبسایت ان پی آر، مراسم جایزه ملی کتاب آمریکا ساعاتی پیش برگزار شد و جسمین وارد توانست بار دیگر این جایزه مهم را در بخش داستانی به دست آورد. او پیش از این در سال 2011 و با کتاب «پیاده کردن استخوان‌ها» موفق شده بود این جایزه را از آن خود کند.

اجرای مراسم امسال  به عهده سینتیا نیکسون، بازیگر معروف هالیوود بود. وی در آغاز مراسم از قدرت ادبیات در جهان سیاسی امروز سخن گفت و زندگی در شرایط فعلی جامعه را برای زنان، مردم رنگین‌پوست و همچنین گروه‌های اقلیت بسیار سخت خواند. او‌گفت: «زندگی در هر لحظه نیاز به تلاش بسیار دارد. برای بسیاری از ما کتاب راه فراری از دنیای واقعی فراهم می‌کند. ادبیات می‌تواند دیدگاهی وسیع فراهم کند که در آن ما شرایطی را تجربه کنیم که پیش از آن در مخیله ما نمی‌گنجید. کتاب‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند.»

جایزه ملی کتاب آمریکا هرساله در چهار بخش آثار داستانی، غیرداستانی، شعر، و ادبیات جوانان اهدا می‌شود. «تاریکی در تقاطع» نوشته الیوت آکرمن، «پاچینکو» نوشته جین می لی، «سرگردان‌ها» نوشته لیسا کو، «جسد او و اعضایش» نوشته کارمن ماریا ماچادو و «بخوان، به خاک نسپار، بخوان» نوشته جَسمین وارد پنج اثری بودند که به بخش داستانی این جایزه در سال 2017 راه یافته‌ بودند.

«مژده‌دهندگان:

آنی پرولکس پس از دریافت جایزه خود در این باره گفت: «ما در دوره کافکایی زندگی می‌کنیم. دوره‌ای که پر از مشکلات-از سیاست گرفته تا مسائل محیط‌زیستی- است اما ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم زیرا چاره دیگری نداریم. کتاب‌ها به ما امیدواری می‌دهند و شاید به همین دلیل است که من الان در این مراسم حضور دارم.»

کشمکش برای ساختن آمریکا» نوشته فرانسیس فیتزجرالد، «قاتلین اوسیج و تولد اف‌بی‌آی» نوشته دیوید گران، «آینده تاریخ است» نوشته ماشا گسن و «دموکراسی در زنجیر» نوشته نانسی مک‌لین نامزدهای نهایی امسال جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش غیرداستانی بود. «آینده تاریخ است» نوشته ماشا گسن در این بخش به عنوان برگزیده جایزه انتخاب شد.

همچنین در بخش ادبیات نوجوانان داستان «دور از درخت» نوشته رابین بن‌وِی و در بخش شعر، مجموعه‌ِ‌ِیِ «نیمه روشن» نوشته «فرانک بیدارت» موفق به دریافت جایزه شدند.

هر ساله علاوه بر تجلیل از برگزیدگان هر بخش، به دو نویسنده برای یک عمر دستاورد ادبی‌شان نیز جوایزی اهدا می‌شود. امسال جوایزی به آنی پرولکس و دیک رابینسون اهدا شد. آنی پرولکس پیش از این جایزه کتاب ملی و جایز جایزه «پولیتزر» را برای کتاب «خبرهای کشتی‌رانی» دریافت کرده بود و حضور در این مراسم برایش تازگی نداشت.

«خبرهای کشتی‌رانی» در ایران توسط نشر نگاه ترجمه و وارد بازار شده است. جایزه دیک رابینسون نیز توسط بیل کلینتون به او تقدیم شد.

موضوع اصلی مراسم امسال «مفهوم کتاب به عنوان تنها دستاویزِ دوره سختی» بود. آنی پرولکس پس از دریافت جایزه خود در این باره گفت: «ما در دوره کافکایی زندگی می‌کنیم. دوره‌ای که پر از مشکلات-از سیاست گرفته تا مسائل محیط‌زیستی- است اما ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم زیرا چاره دیگری نداریم. کتاب‌ها به ما امیدواری می‌دهند و شاید به همین دلیل است که من الان در این مراسم حضور دارم.»

جایزه کتاب ملی در سال 1936 به دست انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد، اما در طول جنگ جهانی مجبور به توقف فعالیت خود شد و سپس از سال 1950 کار خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند، اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند.

برندگان این جایزه در هر چهار بخش علاوه بر دریافت مدال برنز، 10 هزار دلار به عنوان هدیه نقدی دریافت می‌کنند و به هر کدام از نامزدهای نهایی در بخش‌های داستانی، آثار غیرداستانی، ادبیات جوانان، و شعر مدال برنز و هزار دلار هدیه داده می‌شود.

سال گذشته کولسون وایت‌هد با کتاب «راه‌آهن زیرزمینی» برنده این جایزه شد. «راه‌آهن زیرزمینی» پس از این جایزه موفق به دریافت جایزه «آرتور سی. کلارک» شد و حتی در فهرست اولیه جایزه «من بوکر» نیز قرار گرفت.

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به دنیس جانسون در سال 2007، جاناتان فرانزن در سال 2001، و لوییز اردریچ در سال 2012 اشاره کرد.

مراسم اعلام برگزیده جایزه ملی کتاب آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت ایران( 25 آبان‌ماه) برگزار شد. جسمین وارد با رمان «بخوان، به خاک نسپار، بخوان» برای بار دوم برنده بخش داستانی کتاب ملی آمریکا شد.