اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی منتشر شد

اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

به گزارش تیتر هنر،  اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی به صاحب‌ امتیازی موسسه خانه کتاب و مدیر مسئولی نیکنام حسینی‌پور ویژه بهار و تابستان ۹۷ منتشر شده است.

نیکنام حسینی پور در سرسخن اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی نوشته است: « فصلنامه نقد کتاب در طول عمر خود به دنبال دگرگونی های سیاسی، اجتماعی و حتی مدیریتی شاهد فراز و فرود فراوان بوده و بارها در روش، محتوا،زمان انتشار و یا عنوان آن تغییراتی ایجاد شده اما بنای مسئولان فرهنگی به ویژه مدیران خانه کتاب، هرگز بر عدم انتشار  این نشریه نبوده چرا که از اهداف بنیانگذاری آن اطلاع رسانی و نقد و معرفی کتاب و کمک به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور است که خود از سنگ بناهای فعالیت خانه کتاب است.

نشریات خانه کتاب نیز  به دلایل گوناگون همچون دیگر نشریات گاه در معرض تغییر و تحول بوده است. وقفه های کوتاه چند ماهه در انتشار فصلنامه، تغییراتی که در نام نشریه رخ داده، همگامی آن با موضوعات دیگر، تغییر سردبیران گرانقدر، تحول در خط مشی نشریه و چاپ آن به شکل ماهنامه یا فصلنامه، به ضرورت و در موقعیت های خاص پیش آمده اما انتشار آن هیچ گاه متوقف نشده است. »

در بخشی از سخن سردبیر فصلنامه به قلم محمد توحید فام نیز می‌خوانیم:« این شماره از فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی با محوریت نقد و بررسی آثار متفکران جهان عرب سعی در بازخوانی مجدد گفتمان سنت و مدرنیته دارد.  هرچند که در کنار آثار بخش ویژه، مجموعه آثاری ظاهرا متفاوت در بخش آزاد قرار داده شده است ولی سعی شده تا ارتباطی شایسته بین نقدهای مختلف برقرار گردد تا خواننده در انتها خود را در مقابل مجموعه ای هماهنگ یابد که ره به سوی سوالات جاری پیرامون رویارویی سنت و مدرنیته دارد.

گذشت یک قرن از جنبش مشروطه خواهی که سرآغاز ورود رسمی تجددخواهی در این سرزمین هاست تاکنون نتوانسته مامن مناسبی در روح و روان وجدان متلاطم اذهان بیدار این سرزمین ها بیابد و پروژه های بومی سازی تجدد نتوانسته التیام بخش زخم های آن باشد. هر چند که در ظاهر نمی توان تجلیات جهان مدرن را در این سرزمین ها نادیده گرفت؛ ولی گذشت زمان فاصله درونی این دو جهان را عمیق تر ساخته و روز به روز بر عمق شکاف ها افزوده شده است. شاید در این میانه، نقد ابزار مناسبی در رویارویی با این تحولات باشد. این که فراتر از دو سویه زوال یا پیشرفت،اندیشه ای ققنوس وار از تل این خاکستر برون خواهد تراوید؛ تنها در پایداری و تداوم گفتمان سنت و تجدد می توان کورسویی به سوی آن داشت. این که کدامین طریق سر منزل اهالی این سرزمین ها خواهد بود، تنها عزم فرد فرد ساکنان آن، ترسیم کننده نقشه راه آن خواهد بود. »

مقاله های وقتی ژرژ باتای از فاشیسم می‌گوید، بازخوانی فلسفه سیاسی با کیملیکا، معضلی به نام قدرت موسس وحال خاورمیانه  در بخش «نقد آزاد» اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی آمده است.

همچنین، مقاله های تضارب عقل و سنت؛ کدام عقل و کدام سنت؟، در ستایش پرچم‌داران عقل‌گرایی، کثرت‌گرایی یا مواجهه با تعدد دیگری، وهابیت به روایت یک انگلیسی، ترجمان فاجعه در پژوهش، یک همدلی مومنانه از جمله مقاله هایی هستند که در بخش «پرونده ویژه: اندیشه و اندیشمندان عرب» پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

همچنین، مقاله در ضرورت یک گفت‌وگوی ایرانی- عربی میان اندیشمندان جهان اسلام  و مصائب جست‌وجوی معنا در عصر سکولار در بخش های «نقد شفاهی» و «نقد پیشین» آمده اند.
گفتنی است، فایل پی دی اف اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی در سایت خبرگزاری کتاب ایران «ایبنا» قابل دریافت است.

اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی ویژه بهار و تابستان ۹۷ به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

اولین شماره فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.