انتقاد جدی منتقدان به نامزدهای گلدن گلوب 2018

دیروز با اعلام نامزدهای هفتادوششمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن‌گلوب فصل جوایز سینمایی به نقطه اوج خود نزدیک شد. این فصل که از مهر ماه با اعلام نامزدها و جوایز حلقه‌های گوناگون منتقدان و البته نمایندگان اصناف مختلف سینمایی آغاز می‌شود، به‌ عنوان مقدمه‌ای بر مهمترین جوایز سینمایی سال یا همان اسکار خودمان قلمداد می‌شود و در کلیت خودش با معرفی فیلم‌های موفق سال می‌تواند شمایی کلی از اسکار پیش‌ رو را ترسیم کند.

به گزارش تیترهنر، در بین تمام این جوایز، جایزه گلدن‌گلوب بیشترین اهمیت را در روزهای پیشااسکار دارد. جایزه‌ای که توسط انجمن مطبوعات خارجی‌ هالیوود اهدا می‌شود و در قیاس با جوایز آکادمی اسکار نگاه تخصصی‌تری را دنبال می‌کند. اما با اعلام نامزدهای این دوره بسیاری از کارشناسان سینمایی ایراد گرفته‌اند که این جایزه نیز در حال طی‌‎کردن همان راهی است که اسکار در دهه اخیر رفته و سینمای ارزشمند را قربانی تلقی‌های کودکانه از سینما کرده است.
موفق‌ترین‌ها
رسانه‌های غربی فهرست کاندیداهای گوی طلایی امسال را سرشار از شگفتی توصیف کرده‌اند. فهرستی که در آن در بخش سینما معاون ساخته آدام مک‌کی با نامزدی در ۶ رشته موفق‌ترین فیلم لقب گرفته و بعد از این فیلم نیز ستاره‌ای متولد می‌شود، کتاب سبز و محبوب هر کدام در پنج رشته نامزد شده‌اند. در بخش تلویزیون نیز رأی‌دهندگان به سریال‌هایی چون ترور جانی ورساچه، بادیگارد، کشتن ایو و یک رسوایی خیلی انگلیسی روی خوش نشان داده‌اند.
گاف بزرگ
سوتی بزرگ امسال نه پرتکرارترین نام‌ها که نامزدشدن چند فیلم در بخش بهترین فیلم است. این‌که فیلمی مثل پلنگ سیاه توانسته به جمع نامزدهای بهترین فیلم راه یابد، از آن اتفاق‌هایی است که پیش از اعلام نامزدها تصورش هم ساده نبود، اما این اتفاق رخ داده و فیلمی که حتی هواخواهان پروپاقرص کامیک بوک‌ها هم اذعان دارند از ضعیف‌ترین ساخته‌های کمپانی مارول است، به جمع بهترین فیلم‌های‌ سال راه پیدا کرده است. نامزد‌شدن فیلم بی‌خاصیت بلک‌کلنزمن بیانیه سیاسی و شعاری اسپایک لی در چهار رشته خصوصا بهترین فیلم درام و کارگردانی هم دیگر نکته انتقادآمیز فهرست امسال است. نکته دیگری که انتقادات پردامنه‌ای را موجب شده است، این است که انجمن مطبوعات خارجی ‌هالیوود که شامل نزدیک به ۱۰۰ عضو است، برای دومین ‌سال پیاپی هیچ زنی را در شاخه بهترین کارگردانی سینمایی نامزد کسب جایزه نکرده است.
بهترین‌ها
امسال در بخش بهترین فیلم درام فیلم‌های «پلنگ سیاه»، «بلک‌کلنزمن»، «حماسه کولی»، «اگر خیابان بیل لب به سخن می‌گشود» و «ستاره‌ای متولد می‌شود» برای دریافت گوی طلایی این رخداد رقابت می‌کنند که در این بین انتقادات بیشتر متوجه انتخاب پلنگ سیاه شده. در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی نیز «آسیایی‌های خرپول»، «محبوب»، «کتاب سبز»، «بازگشت مری پاپینز» و «معاون» کاندیدا شده‌اند که در این بین معاون موفق‌ترین فیلم‌سال هم شده.
در بخش بهترین کارگردان بردلی کوپر برای ساخت فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود، آلفونسو کوآرون برای فیلم رم، اسپایک لی برای فیلم بلک کلنزمن یا کلنزمن سیاه، پیتر فارلی برای کتاب سبز و آدام مک‌کی برای فیلم معاون کاندیدای گلدن‌گلوب شده‌اند. در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اصلی درام برادلی کوپر، ویلم دفو، لوکاس هجز، رامی مالک و جان دیوید واشنگتن و در بخش بهترین بازیگر زن نقش اصلی درام نیز گلن کلوز، لیدی گاگا، نیکول کیدمن، ملیسا مک‌کارتی و روزاموند پایک کاندیدا شده‌اند. در فیلم موزیکال یا کمدی نیز کریستین بیل، لین مانوئل میراندا، ویگو مورتنسن، رابرت ردفورد و جان سی رایلی در بخش مردان و امیلی بلانت، الیویا کلمن، السی فیشر، چارلیز ترون و کنتانس وو در بخش زنان نامزد شده‌اند.
ناکام‌ها
به‌رغم نامزدشدن بیشتر کسانی‌ که پیش از این رسانه‌ها درباره قدرت و قوت فعالیت‌های امسال‌شان صحبت کرده بودند، اما فهرست امسال ناکامان بزرگی نیز دارد؛ ناکامانی چون جولیا رابرتز که برای بازی در فیلم «بن سیاه است» شانس مسلم اسکار امسال قلمداد می‌شد یا رایان گاسلینگ برای نقش‌آفرینی در فیلم «نخستین انسان»، نیکول کیدمن برای بازی در فیلم «پسر پاک شد»، ناتالی پورتمن برای فیلم «وکس لوکس»، تونی کولت برای فیلم «وراثت» و ویولا دیوس برای فیلم «بیوه‌ها» و شماری از بازیگران نامدار و موفق دیگر که در فهرست انجمن مطبوعات خارجی‌ هالیوود نادیده گرفته شده‌اند.
از دیگر چهره‌هایی که گفته می‌شد شانس زیادی در گلدن‌گلوب دارند، می‌توان به یورگس لانتیموس برای کارگردانی فیلم «محبوب» و رایان کوگلر برای کارگردانی فیلم «پلنگ سیاه» اشاره کرد؛ به‌خصوص که این دومی در انتخابی مناقشه‌برانگیز در بخش بهترین فیلم کاندیدا شده است.

منبع شهروند