در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر «مقاومت» دبیر و قائم مقام دبیر جشنواره جزئیات این رویداد را تشریح کردند.

انتقاد به وضعیت تئاتر کشور در نشست خبری جشنواره تئاتر «مقاومت»

در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر «مقاومت» دبیر و قائم مقام دبیر جشنواره جزئیات این رویداد را تشریح کردند.

به گزارش تیترهنر، نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ آبانماه با حضور امیر نصیربیگی دبیر جشنواره و نصرالله قادری قائم مقام دبیر در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

نصیربیگی در ابتدای نشست گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارایه داد و گفت: بعد از اعلام فراخوان آثاری در بخش‌های مختلف به دبیرخانه رسید و از ۵۵۰ کار که به مرحله بازبینی رسیده بود ۱۴ کار صحنه‌ای برای حضور در جشنواره انتخاب شد. در بخش خیابانی و محیطی نیز ۱۵ اثر اجرا می‌شود. بخش محیطی غیررقابتی و بخش خیابانی رقابتی است.

وی ادامه داد: برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی نیز در اختتامیه معرفی می‌شوند. آثار برگزیده این بخش به همراه آثار دیگری که در انجمن تولید شده‌اند چاپ خواهند شد و در مراسم اختتامیه از آن رونمایی می‌شود. در حوزه عکس و پوستر نیز داوری زودی انجام و برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.

آغاز جشنواره در مرقد امام خمینی(ره)

نصیربیگی درباره برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیان کرد: افتتاحیه با ادای احترام هنرمندان به مقام امام خمینی(ره) در مرقد ایشان برگزار می‌شود و سپس برنامه در مزار شهید آوینی ادامه می‌یابد. اختتامیه نیز ۱۰ آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. بخش سمینار پژوهشی قرار بود قبل‌تر از ایام جشنواره باشد که طبق وعده در ۲۷ آبان ماه برگزار و کتاب مجموعه مقالات نیز چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

همچنبن برنامه‌ریزی شده که برای ۱۶۰ نفر از فعالان تئاتری استان‌ها کارگاه‌های تخصصی برگزار کنیم و فرصتی شکل گرفته که هنرمندان شهرستانی نیز در طول برگزاری جشنواره در تهران حضور داشته باشند و از آثار دیدن کنند.

اجرای عمومی مانع از حضور در جشنواره نیست

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر جدید نبودن برخی از آثار بخش صحنه‌ای توضیح داد: باید این مساله آسیب‌شناسی شود که چرا تولیدات آثار دفاع مقدس در این چند سال کم بوده است. ما در همه بخش‌های جشنواره تابع اصولی هستیم که در فراخوان اعلام کردیم و در فراخوان عنوان شده همه آثاری که از سال ۹۵ به بعد تولید شده‌اند فرصت حضور در جشنواره را دارند. ضمن اینکه اجرای عمومی کاری، مانع حضورش در جشنواره نمی‌شود. همه نهادها باید کمک کنند تا آثار دفاع مقدسی فرصت تولید و اجرا داشته باشند و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تنها یک نهاد برای کمک به این حوزه است.

در دوره‌های اولیه برگزاری این جشنواره هنرمندان بزرگی رشد کردند که در حال حاضر جزو هنرمندان و مدیران شاخص هستند امیدوارم این اتفاق مجددا تکرار شودوی یادآور شد: بخش کودک و نوجوان به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود که ۶ کار انتخاب شده بود اما امکان دارد یکی از آثار نتواند آماده شود و ممکن است، انصراف دهد.

وظیفه جشنواره تولید اثر نیست

در ادامه نصرالله قادری درباره اجرای آثاری با مضمون ضدمقاومت در جشنواره بیان کرد: جشنواره امسال با مضمونی گسترده‌تر از مقاومت برگزار می‌شود و به دلیل مشکلات اقتصادی برخی از بخش‌ها حذف شده‌اند. وظیفه جشنواره تولید آثار نیست. هشت سال انسان‌هایی از ایمان و اعتقاد این مملکت دفاع کردند و ما جشنواره‌ای با این مضمون برگزار می‌کنیم، پس قرار نیست در این رویداد کاری اجرا شود که این مفاهیم را زیر سوال ببرد.

وی افزود: ممکن هنرمندی ناخواسته خطا کند و اگر هم ما تنها به پروپاگاندا بپردازیم از رسالت خود دور شده‌ایم. همچنین همه داورانی که برای دیدن آثار انتخاب شده‌اند اصول را رعایت کرده‌اند و این آثار توسط گروه دیگری نیز دیده و رصد شده است.

به گفته نصیربیگی، امکان اجرای عمومی برای آثار در شهرهای خودشان فراهم می‌شود و قرار است برخی آثار نیز به تله‌تئاتر تبدیل شوند که جزییاتش بعدا اعلام می‌شود.

بودجه مصوب انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس؛ ۴.۵ میلیارد تومان

دبیر جشنواره درباره بودجه جشنواره بیان کرد: زمانی که فراخوان جشنواره داشت اعلام می‌شد من علاوه بر دبیری جشنواره مدیرعامل انجمن تئاتر و انقلاب دفاع مقدس هم بودم و قرار بود آثاری از کشورهای خارجی و همچنین بازتولید تعدادی از نمایش‌های شاخص در دستورکار ما قرارگیرد که به دلیل مشکلات مالی این امکان فراهم نشد. بودجه مصوب انجمن ۴.۵میلیارد تومان اعلام شده بود اما باید دید چقدر از این بودجه محقق می شود.

وی یادآور شد: امیدواریم این دوره از جشنواره بتوانیم اعتماد هنرمندان عرصه دفاع مقدس را جلب کنیم. در دوره‌های اولیه برگزاری این جشنواره هنرمندان بزرگی رشد کردند که در حال حاضر جزو هنرمندان و مدیران شاخص هستند امیدوارم این اتفاق مجددا تکرار شود اما قطعا باید سازمان‌ها ‌ و نهادها در حوزه دفاع مقدس که از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری است، حمایت کنند چون قطعا هنرمندان ما در زمینه دفاع مقدس فعال هستند اما باید مورد حمایت قرار گیرند.

نصیربیگی درباره توجه به چهل سالگی انقلاب در این دوره از جشنواره گفت: جشنواره یک فرایند تولیدی نیست و قرار نیست همه آنچه درباره چهل سالگی انقلاب می خواهیم، از طریق جشنواره تحقق یابد اما در این دوره از آثاری که درباره انقلاب اسلامی بوده است، حمایت کرده ایم.

قادری نیز در این زمینه متذکر شد: تئاتر در این کشور حتی چرخ پنجم یک ماشین هم نیست و مسئولان‌ ما وقتی درباره هنر حرف می‌زنند تئاتر را فراموش می‌کنند و معمولا این تئاتر است که حذف می‌شود چه برسد به تئاتر مقاوت. اگر کارهای بخش بین‌الملل در جشنواره حضور داشت و با نوع نگاهی که ما به پسااستعمار داریم با نوع نگاه آنها به پسااستعمار مقایسه می‌شد، متوجه می‌شدید که ما چه دستاوردی را در این جشنواره به دست می‌آوردیم اما متاسفانه بودجه فراهم نشد. چون جشنواره با یک نهاد کلان در ارتباط است همه فکر می‌کنند بودجه بسیار زیادی در اختیار ما است و هرچه هم بگوییم که این طور نیست کسی باور نمی‌کند.

وی در پایان متذکر شد: ما در این جشنواره روی میدان مین قرار داریم چون تئاتر را به‌عنوان یک هنر نمی‌پذیرند. قرار بود حاصل این چهل سال در زمینه دفاع مقدس و مقاومت بازتولید شود اما این اتفاق نیفتاد. چرا این جشنواره باید دو سال و یا سه سال یکبار برگزار شود؟ اگر قرار است ما بگوییم در این چهل سال چه کردیم آثارمان باید در آمریکا و فرانسه و… اجرا شود پس باید کاری کنیم که مسئولان ما تئاتر را به عنوان هنر به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند.

در این نشست عنوان شد که قرار است ۴۲ داستان دراماتیک با موضوع دفاع مقدس که توسط ۴۲ نویسنده تبدیل به نمایشنامه شده است در کتابی به عنوان «در پی عشق دویدن» منتشر شود.

در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر «مقاومت» دبیر و قائم مقام دبیر جشنواره جزئیات این رویداد را تشریح کردند.