سخنگوی خانه تئاتر با اعلام انصراف ایرج راد از مدیرعاملی خانه تئاتر، سخنانی را مبنی بر جدیدترین برنامه‌های این نهاد صنفی اعلام کرد.

اصغر همت: چرخ تئاتر چرخیده ولی باری به هر جهت بوده

سخنگوی خانه تئاتر با اعلام انصراف ایرج راد از مدیرعاملی خانه تئاتر، سخنانی را مبنی بر جدیدترین برنامه‌های این نهاد صنفی اعلام کرد.

به گزارش هفت هنر اصغر همت، سخنگوی خانه تئاتر با بیان برنامه‌های جدید خانه تئاتر که در چهارمین جلسه‌ی هیات مدیره‌ی جدید آن در 20 اردیبهشت‌ماه در خانه تئاتر برگزار شد، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ی هیات مدیره در بدو امر عدم تمایل ایرج راد به ادامه‌ی مدیرعاملی خانه تئاتر بود که با بحث‌های انجام گرفته قرار شد از بین گزینه‌های خارج و داخل هیات مدیره به فرد مورد نظر برسیم که همچنان مانده است.

او ادامه داد: اما مورد اصلی‌تری که مورد توجه کلیه‌ی اعضا است، تصمیم به تغییر رویکرد هیات مدیره جهت سروسامان دادن به وضعیت خانه‌ی تئاتر و تلاش جهت بهبود وضعیت کلی تئاتر است. پیرو این رویکرد در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستیم، خواسته‌هایی منطقی مبنی بر اختیارات و همکاری خانه‌ی تئاتر در اداره‌ی امور اجرایی تئاتر کشور داریم که امیدواریم با خواست ما و تعامل مسوولان این خواسته‌های ما به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

همت همچنین با اشاره به آخرین جلسه هیات مدیره، خاطرنشان کرد: هیات مدیره‌ی جدیدخانه‌ی تئاتر تاکنون چهار جلسه برگزار کرده که دو جلسه‌ی آن به شکل فوق‌العاده بوده است،در جلسه‌ی اول طبق اساسنامه جهت تعیین مسوولیت‌ها رای‌گیری انجام شد که در نتیجه آقایان عزت‌الله انتظامی به عنوان رییس ،ایرج راد نایب رییس،حمید مظفری مسئول انتشارات، کاظم هژیرآزاد دبیر، اصغرهمت سخنگو و خانم مریم کاظمی خزانه‌دار و مسئول کمیته‌ی داوری انتخاب شدند.

سخنگوی خانه تئاتر در ادامه، تصریح کرد: خانه‌ی تئاتر که سال‌ها از تاسیس آن می گذرد، طی این مدت به شکلی که شاهد بوده‌ایم -موفق و ناموفق- گذران کرده است؛ بسیاری از مفاد اساسنامه به دلایل عدیده مغفول مانده است. هرچند که طی این مدت تلاش‌هایی انجام گرفت و برنامه‌هایی ارائه کردیم که به آن‌ها توجهی نشد، از کنار آن گذشتند و ما هم دیگر پیگیری نکردیم؛ اما این بار می‌خواهیم پای تحقق آن‌ها و برنامه‌های جدید بایستیم.

او با اشاره به برنامه‌های این نهاد صنفی، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین طرح ارائه شده، قرارداد تیپ بود که با وجود جلسات متعدد دو جانبه طی بیش از یک دهه، تاکنون به جایی نرسیده است؛ طرح توجیهی تئاتر کشور که حاوی نکات مهم و ظریفی است توسط آقای حمید مظفری تدوین و به معاونت وقت ارائه شد ولی هیچ توجهی به آن نکردند. شاید اصلا آن را نخواندند که پاسخی بگویند. تصمیم بر آن است که با نگاهی تازه، مجددا آن را ارائه دهیم تا شاید این بار، بتوانیم آن را به بار بنشانیم.

همت ادامه داد: نه‌تنها خانه‌ی تئاتر بلکه تئاتر ما احتیاج به یک خانه تکانی اساسی دارد. بپذیریم که ما در سطح کلان فاقد برنامه‌ریزی قابل قبول بوده‌ایم. تئاتر ما باری به هر جهت بوده؛ درست است که چرخ آن چرخیده و می‌چرخد -که ظاهرا بد هم نمی‌چرخد!- اما از برنامه‌ریزی اساسی و درخور برای این هنر والا نشانی نیست. تئاتر امروز روند ندارد، سیستماتیک نیست، پا در هوا است و مشکلاتی از این قبیل دارد.

سخنگوی خانه تئاتر در پایان افزود: خانه‌ی تئاتر می‌تواند با نیروی بالقوه ای که دارد، با اتحاد و همدلی -در درجه‌ی اول بین اهالی خود- و همیاری مسوولان، آینده‌ی امیدوارانه‌ای برای تئاترمان رقم بزند.

سخنگوی خانه تئاتر با اعلام انصراف ایرج راد از مدیرعاملی خانه تئاتر، سخنانی را مبنی بر جدیدترین برنامه‌های این نهاد صنفی اعلام کرد.