ریچارد اف.توماس، استاد کرسی ادبیات کلاسیک دانشگاه هاروارد که یکی از طرفداران پروپاقرص باب دیلن نیز هست به تازگی با انتشار کتابی به نام «چرا دیلن اهمیت دارد؟» از نوبل گرفت این ترانه‌سرا حمایت کرده است.

استاد دانشگاه هاروارد در دفاع از نوبل ادبیات باب دیلن کتاب نوشت

ریچارد اف.توماس، استاد کرسی ادبیات کلاسیک دانشگاه هاروارد که یکی از طرفداران پروپاقرص باب دیلن نیز هست به تازگی با انتشار کتابی به نام «چرا دیلن اهمیت دارد؟» از نوبل گرفت این ترانه‌سرا حمایت کرده است.

به گزارش تیتر هنر به نقل از ان‌پی‌آر، در سال 20166 میلادی از میان تمام نویسندگان مشهور جهان نام «باب دیلن» آهنگساز و ترانه‌سرای آمریکایی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات اعلام شد، که با شگفتی و حتی اعتراض بسیاری مواجه شد.  از وبلاگ‌نویسان ادبی گرفته تا کتابفروشان هر کدام به نحوی اعتراض خود را اعلام کردند و همه روی این جمله اشتراک داشتند که،«چرا دیلن؟»

آنها اعتقاد داشتند در بین نویسندگانی مثل فالکنر، همینگوی و ساموئل بکت نامی مثل دیلن نمی‌تواند جای داشته باشد.باب دیلن پارسال جایزه نوبل ادبیات را به خاطر آفرینش بیانی تازه در ترانه‌سرایی آمریکا دریافت کرد و اما جهان هنوز نیز او را بیشتر به عنوان ترانه‌سرا می‌شناسند. باب دیلن خودش نیز به خاطر اعتراض به این اظهار نظرهای غیرکارشناسی از حضور درمراسم اعطای جایزه نوبل ادبیات در استکهلم خودداری کرد.

در این میان بسیاری از کارشناسان نیز از این انتخاب دفاع کردند، که از معروف‌ترین آنها می‌توان به ریچارد اف.توماس، استاد کرسی ادبیات کلاسیک دانشگاه هاروارد اشاره کرد که در کتابش به صراحت به جایگاه والای ترانه‌سرای آمریکایی در فرهنگ معاصر اشاره کرده است.

وی در این کتاب با عنوان «چرا دیلن اهمیت دارد؟» با ذوق و شوق فراوانی درباره خاطرات خود از کنسرت‌هایی صحبت کرده است که همگی به نظر فراتر از یک کنسرت هستند. وی در این کتاب به فرآیندی خلاقانه اشاره می‌کند که همگی درکارهای دیلن مشاهده می‌شود.

نویسنده در یکی از خاطراتش به دوران دانشجویی‌اش در دهه 70 میلادی اشاره می‌کند که دیلن چگونه استادانه رخت آهنگ به شعرهای حماسی دنیای باستان پوشانده و آهنگ هایی تنظیم می‌کرد. در این کتاب یک دو جین کارهای دیلن مثل آلبوم «زمان‌های مدرن» در سال 2006  آورده شده که به اعتقاد توماس همگی باعث شده دیلن در جایگاه خدایان ادبیات قرار گیرد.

توماس می‌نویسد: « دیلن با شعرهایش روی شانه‌های بزرگان ایستاده است و وقتی آهنگ «وزش باد» را در سال 1963 میلادی منتشر کرد، اثری جاودان خلق کرد که هنوز هم می‌شود روی متن این آهنگ صحبت کرد.»

استاد دانشگاه هاروارد در صفحات متعددی روی کتاب «داستان‌ها» جلد اول نیز بحث می‌کند، که دیلن در سال 2004 خاطراتش را در آن نوشته بود. این اثر نوعی بیوگرافی افسانه‌وار از یک قهرمان حماسی محسوب می‌شود. به اعتقاد وی دیلن حتی در کنسرت‌هایش به خاطر وفاداری به شعر به ضرب‌آهنگ تند نیز روی نمی‌آورد تا حداقل اعتراض تماشاچی‌هایش را کاهش دهد.

باب دیلن هرچند یک ستاره موسیقی پاپ به حساب می‌آید ولی در بیشتر حالات باید او را با کسی مثل اووید (شاعر روم باستان) مقایسه کرد.

توماس در آخرین فصل کتابش درباره مسئله اعطای جایزه نوبل ادبیات توسط آکادمی سوئدی نوشته و از کمپینی 20 ساله‌ای صحبت کرده که برای اعطای این جایزه به ترانه‌سرای آمریکایی شکل گرفت. وی این سال‌ها را جنگ سیاسی در صحنه ادبیات توصیف کرده که در نهایت به پیروزی دیلن منجر شد. وی می‌نویسد همگان دیدند که در روز مراسم در تاریخ 10 دسامبر 2016 چگونه همه معترضان سکوت اختیار کرده بودند.

ریچارد اف.توماس، استاد کرسی ادبیات کلاسیک دانشگاه هاروارد که یکی از طرفداران پروپاقرص باب دیلن نیز هست به تازگی با انتشار کتابی به نام «چرا دیلن اهمیت دارد؟» از نوبل گرفت این ترانه‌سرا حمایت کرده است.