در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۹ اثر صحنه‌ای و 9 اثر خیابانی در روز اول و ۱۸ اثر صحنه‌ای و 9 اثر خیابانی در روز دوم جشنواره اجرا می‌شوند.

از تئاتر فجر چه خبر؟

در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۹ اثر صحنه‌ای و 9 اثر خیابانی در روز اول و ۱۸ اثر صحنه‌ای و 9 اثر خیابانی در روز دوم جشنواره اجرا می‌شوند.

به گزارش تیتر هنر در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اسامی نمایش‌هایی در بخش‌های مختلف میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهند بود که اسامی آثار دو روز ابتدایی این جشنواره یعنی ۲۸ و ۲۹ دی‌ماه در این گزارش مرور می‌شود.

در روز اول جشنواره تئاتر فجر  نمایشی در تالار وحدت، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر  تالار فردوسی و تماشاخانه سرو به روی صحنه نمی‌رود.

مجموعه تئاتر شهر

در روز اول در مجموعه تئاتر شهر ۴ نمایش روی صحنه خواهند رفت.

تئاتر «دو دلقک و نصفی» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی در مدت زمان ۶۵ دقیقه و با یک اجرا در تالار اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

نمایش «فعل» با دو اجرا در ساعت ۱۷ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو تئاتر شهر و به کارگردانی و نویسندگی محمدرضایی راد به صحنه می‌رود. همچنین «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی محمودرضا رحیمی و نویسندگی برتولت برشت در ۸۰ دقیقه و در دو سانس ۱۶ و ۱۸:۳۰ در تالار سایه مجموعه تئاتر فجر اجرا خواهد داشت.

نمایش «کوررنگی» هم به نویسندگی و کارگردانی سیاوش پاکراه با دو نوبت اجرا در ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۹ و در مدت زمان ۶۵ دقیقه در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

مرکز تئاتر مولوی

نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه و نویسندگی آرین منوشکین در یک نوبت اجرا در ساعت ۱۸ در بخش بین الملل جشنواره روی صحه می‌رود. این  تئاتر در روزهای دوم و سوم جشنواره نیز در همین زمان و مکان اجرا خواهد داشت.

تماشاخانه ایرانشهر

در تماشاخانه ایرانشهر دو نمایش «پسران تاریخ» به کارگردانی اشکان خیل نژاد در بخش مسابقه بین الملل با دو اجرا در ساعت ۱۸ و ۲۱ در سالن سمندریان و «نفر دوم» به نویسندگی و کارگردانی مهین صدری در بخش مسابقه تئاتر ایران با دو اجرا در ساعت ۱۷ و ۲۰ در سالن ناظرزاده روی صحنه خواهند رفت.

خانه هنرمندان

در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتلو» به نویسندگی محسن رحمانی و کارگردانی حبیب‌الله دانش در بخش مسابقه تئاتر ایران  در دو نوبت ۱۵:۳۰ و ۱۹:۳۰ روی صحنه خواهد رفت.

تالار حافظ

در تالار حافظ نمایش «ماراساد» به نویسندگی عرفان ناظر و کارگردانی ایمان اسکندری با یک اجرا در روز و به طور کلی دو اجرا در جشنواره در ساعت ۲۰ روز اول و دوم و مدت زمان ۱۳۰ دقیقه در گروه مسابقه تئاتر ایران اجرا خواهد شد.

در بخش تالارهای خصوصی+ فجر جشنواره، ۱۰ اثر روی صحنه خواهند رفت و در تئاتر باران، خانه نمایش دا و همچنین تماشاخانه همای سعادت تئاتری اجرا نخواهد شد.

نمایش «شهر-بازی» به نویسندگی و کارگردانی بامداد افشار در ۷۰ دقیقه و با دو اجرا در ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تئاتر آفتاب روی صحنه خواهد رفت.

تئاتر مستقل تهران میزبان نمایش «این یک پیپ نیست» به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات با دو اجرا در ساعت ۱۸ و ۲۱ و در مدت زمان ۱۰۰ دقیقه خواهد بود.

در تماشاخانه ارغنون دو نمایش به نام‌های «طرب‌نامه شهر خیال» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی با یک نوبت اجرا در ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره یک و نمایش «تمام زنان اجنه‌ی شیخ محمود» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی با یک نوبت اجرا در ساعت ۲۱ به روی صحنه خواهد رفت. این دو نمایش در روز دوم جشنواره نیز در همین زمان و مکان تکرار خواهند شد.

در تماشاخانه سه نقطه سالن استاد شکیبایی در سانس ۱۹ نمایش «تک بی‌بی» به نویسندگی و کارگردانی داود پورحمزه و در ساعت ۲۰:۳۰ نمایش «آهسته گویی» به نویسندگی و کارگردانی نگین ضیایی به روی صحنه خواهند رفت.

تماشاخانه شانو نیز میزبان نمایش «بلافیگورا» به نویسندگی یاسمینا رضا و کارگردانی سروش طاهری در ساعت ۱۸ و در مذت زمان ۸۵ دقیقه و همچنین نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» با یک اجرا در ساعت ۲۰:۳۰ به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی علیرضا مهران خواهند بود.

در تماشاخانه فانوس تئاتر «کاش خوابت را ندیده بودم» در ساعت ۱۹:۳۰ و به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احمد مطوری به روی صحنه خواهد رفت.

 همچنین تماشاخانه استاد مشایخی شاهد اجرای نمایش‌های «یک خاکستری کمرنگ» (چشم‌اندازی از آثار متأخر ساموئل بکت)، «صدای پا» یه کارگردانی شاهین چگینی و «آن هنگام و کوارتت ۱+۲» به کارگردانی مهسا لطیفی‌خواه در مدت زمان ۷۵ دقیقه خواهد بود.

محوطه تئاتر شهر

در گروه خارج از صحنه و در محوطه تئاترشهر چهار نمایش از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ اجرا خواهند داشت. به این ترتیب نمایش‌های «سلبریتی‌های گمنام» از بوشهر، «فرار از زندان» از کرج در بخش مسابقه خارج از صحنه، «چهارراه» از تهران و «رنج گنج» از یزد اجرا خواهند شد.

محوطه خانه هنرمندان

همچنین در محوطه خانه هنرمندان ایران در ساعت ۱۶:۳۰ تئاتر «تندیسی برای شهر» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی در ۲۵ دقیقه و از شهر مریوان در بخش مسابقه خارج از صحنه اجرا خواهد شد.

باغ کتاب

نمایش «منزل به منزل» که به نوعی افتتاحیه این جشنواره خواهد بود هر روز تا پایان جشنواره در ساعت ۱۰ صبح در باغ کتاب به نمایش درخواهد آمد. این تئاتر از کشور فرانسه و در مدت زمان ۲۴۰ دقیقه در بخش مسابقه خارج از صحنه خواهد بود و نویسندگی و کارگردانی آن را رامونا پونارو و گل شیلات بر عهده داشتند.

عمارت روبرو

در عمارت روبرو در ساعت ۱۶، تئاتر «نادیدنی یا هر طور شما…» به نویسندگی و کارگردانی جعفر حجازی در ۱۵ دقیقه در بخش مسابقه خارج از صحنه و همچنین نمایش «نادیدنی» در ساعت ۱۵ به نویسندگی و کارگردانی بابک حجری اجرا خواهند داشت.

در بخش مسابقه خارج از صحنه (مکان‌های نامتعارف)، تئاتر «خط باریک قرمز» به نویسندگی وکارگردانی توماج دانش بهزادی در ۶۰ دقیقه از ۲۸دی تا اول بهمن‌ماه در ساعت ۱۶ در پلت‌فرم داربست به روی صحنه خواهد رفت.

برنامه دومین روز سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر

در در دومین روز از جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت، پلاتوی اجرا و تالار اصلی مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، خانه هنرمندان، تالار فردوسی و تماشاخانه سرو نمایشی اجرا نخواهند شد.

مجموعه تئاتر شهر

در مجموعه تئاترشهر سه نمایش در تالارهای چهارسو، سایه و قشقایی به روی صحنه خواهند رفت. نمایش «سندرم پای بی‌قرار» به کارگردانی عبدالله برجسته از شهر مشهد در دو سانس ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو و نمایش «تاریکی» به نویسندگی و کارگردانی رامین اکبری در دو سانس ۱۶ و ۱۸:۳۰ در تالار سایه و در بخش مسابقه تئاتر ایران و همچنین تئاتر «رولور» به نویسندگی و کارگردانی پوریا کاکاوند در تالار قشقایی در بخش مسابقه تئاتر ایران به روی صحنه خواهند رفت.

مرکز تئاتر مولوی

در تئاتر مولوی نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه برای دومین بار در جشنواره و با یک اجرا در ساعت ۱۸ به روی صحنه خواهد رفت این نمایش در بخش بین الملل جشنواره قرار دارد.. در تماشاخانه ایران‌شهر دو نمایش «تنهایی پرهیاهو» به کارگردانی افشین غفاریان از کشور فرانسه در دو سانس ۱۸ و ۲۱ و همچنین نمایش «اگه بیمری» به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد در دو سانس ۱۷ و ۲۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه به روی صحنه خواهند رفت.

تالار حافظ

در تالار حافظ نمایش «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری با یک اجرا در ساعت ۲۰ و در ۱۳۰ دقیقه و در بخش مسابقه تئاتر ایران به روی صحنه خواهد رفت.

در بخش تالارهای خصوصی+ فجر در تئاتر آفتاب گزارش- اجراهای رزیدنسی‌های جشنواره در ساعات ۱۱، ۱۵ و ۱۷ به نمایش درخواهند آمد.

در تئاتر مستقل تهران نمایش «گتو» به کارگردانی سعید بهنام در دو ساعت ۱۸ و ۲۱ به روی صحنه خواهد رفت.

در تماشاخانه ارغنون دو نمایش «طرب‌نامه شهر خیال» و «تمام زنان اجنه شیخ محمود» در همان زمان و مکان روز اول تکرار خواهند شد.

در تماشاخانه سه نقطه دو نمایش «ستاره‌شناس» در ساعت ۱۹ و «سنزا به ایتالیایی یعنی…» در ساعت ۲۰:۳۰  روی صحنه خواهند رفت.

در تماشاخانه شانو تئاتر «بلافیگورا» و «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» در همان زمان و مکان روز اول تکرار خواهند شد.

در تماشاخانه فانوس و تماشاخانه استاد مشایخی نیز تکرار روز اول را خواهیم داشت.

در تماشاخانه همای سعادت تئاتر «حکایتی ناتمام برای دخترم مده‌آ» به نویسندگی و کارگردانی سمیه سلیمی در دو سانس ۱۶ و ۱۸ در مدت زمان ۵۰ دقیقه به روی صحنه خواهد رفت.

محوطه تئاتر شهر

در گروه خارج از صحنه در محوطه تئاترشهر از ساعت ۱۶:۳۰ تئاتر «تندیسی برای شهر» از شهر مریوان در بخش مسابقه خرج از صحنه، ساعت ۱۷:۴۵ «یک سوءتفاهم کوچک» از رودسر در بخش مسابقه خرج از صحنه، ساعت ۱۸:۳۰ نمایش «سرنخ» از تهران و در ساعت ۱۹ نمایش «سلبریتی‌های گمنام» از بوشهر اجرا خواهند شد.

محوطه خانه هنرمندان

در محوطه خانه هنرمندان دو نمایش «آینه زندگی» از مریوان در بخش مسابقه خرج از صحنه و «سلبریتی‌های گمنام» ساعت ۱۶:۳۰ از بوشهر به روی صحنه خواهند رفت.

باغ کتاب

در باغ کتاب نمایش «منزل به منزل» از کشور فرانسه تکرار خواهد شد و همچنین در ساعت ۱۱ نمایش «آینه زندگی» از شهر مریوان در بخش مسابقه خارج از صحنه به روی صحنه خواهد رفت.

مترو میدان ولیعصر(عج)

در مترو میدان ولیعصر، ایوان انتظار نمایش «تندیسی برای شهر» ساعت ۱۲:۳۰ در بخش مسابقه خارج از صحنه به نمایش درخواهد آمد.

عمارت روبرو

در عمارت روبرو هم تئاتر «نادیدنی یا هر طور شما…» تکرار روز اول خواهد شد و سپس در ساعت ۲۰:۳۰ نمایش «بعد از اتفاق» در مدت زمان ۷۵ دقیقه به روی صحنه خواهد رفت.

در گروه خارج از صحنه «مکان‌های نامتعارف» در باغ موزه قصر، نمایش «شهرهای نامرئی» به نویسندگی و کارگردانی پینو دی‌ بودوا در گروه بین‌الملل و از کشور ایتالیا در ۹۰ دقیقه از ۲۹ دی  تا دوم بهمن‌ماه ساعت ۲۱ اجرا خواهد شد.

در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۹ اثر صحنه‌ای و 9 اثر خیابانی در روز اول و ۱۸ اثر صحنه‌ای و 9 اثر خیابانی در روز دوم جشنواره اجرا می‌شوند.