اجرای طرحی جدیدی که بر مبنای آن کتاب رایگان در اختیار بازداشت‌دگان کلانتری‌های لندن گذاشته خواهد شد آغاز شده است.

اجرای طرح اهدای کتاب رایگان برای بازداشت‌شدگان کلانتری‌های لندن

اجرای طرحی جدیدی که بر مبنای آن کتاب رایگان در اختیار بازداشت‌دگان کلانتری‌های لندن گذاشته خواهد شد آغاز شده است.
به گزارش هفت هنر به نقل از نشریه «گاردین»، طرح «کتاب در زندان» (Books in Nick) از اوایل امسال از سوی «استیو ویتمور»، پلیس ویژه لندن پس از بازداشت نوجوانی 18 ساله به اتهام  ضرب و شتم و حمل مواد مخدر پیشنهاد شده بود. در بازداشت نوجوان متهم از «ویتمور» خواسته بود تا کتابی به او امانت دهد تا در مدت زندان موقت آن را بخواند، اما این پلیس ویژه نتوانسته بود کتابی که مورد علاقه متهم باشد پیدا کند.

او می‌گوید: «موضاعات کتاب‌های در دست‌رس او را راضی نمی‌کرد بنابراین من کتاب خودم «ناطور دشت» را به او دادم؛ و گفتم آن را برای خودش نگه دارد. نگاه در چهره او فوق‌العاده بود، نگرش او و خصومتش با من به کلی تغییر کرد و این کتاب زمینه مشترکی شد برای صحبت کردن با هم. او گفت که تا آن زمان کسی به کتابی هدیه نداده است و این موضوع من را تکان داد.»

«ویتمور» از آن زمان با خیریه «اهدای کتاب» همکاری را آغاز کرد و موجب شد تا تمامی 43 بازداشتی کلانتری مرکزی لندن به 30 عنوان کتاب دسترسی پیدا کرده و کتاب‌ها را پس از آزادی با خود همراه ببرند. این خیریه که برای یادمان «سیمون گری» نمایش‌نامه‌نویس و استاد دانشگاه در انگلستان (درگذشته در سال 2008) برپا شده است وظیفه تسهیل در اهدا کتاب به دیگر خیریه‌ها و سازمان‌ها را بر عهده دارد عناوین مختلفی از کتاب‌های کلاسیک چون «ناطور دشت»، «کشتن مرغ مقلد» و «مزرعه حیوانات» به همراه رمان‌های مصور را در برای این کار اختصاص داده است. کتاب‌های منتخب هم‌چنین شعر، داستان کوتاه و رمان‌های نوجوانان و نیز آثاری به زبان‌های غیرانگلیسی را شامل می‌شود.

این خیریه بر روی وب‌سایت خود نوشته است: «تلاش کرده‌ایم تا کتاب‌هایی را مناسب با این وضعیت خاص انتخاب کنیم. «استیو» می‌گوید: «سن متوسط برای زندانی کردن جوانان بین 15 تا 17 سال است اما کودکان حدود 10 ساله نیز بازداشت شده‌اند. در این وضعیت با والدین آن‌ها تماس گرفته خواهد شد و بهخوبی از آنان مراقبت می‌شود؛ با این وجود باید تمام شب را با امکانات کم در سلول خود باشند. ما تلاش می‌کنیم این وضعیت را تغییر دهیم.»
در این طرح هر کتاب به همراه یک جزوه آموزشی و مجله‌ای مخصوص نوجوانان اهدا می‌شود.

«ویتمور» می‌گوید: «هدف از این طرح در اختیار گذاشتن کتاب‌های آسان است؛ باور ما این است کتاب خوب خواندن واکنش‌های ارزشمندی خواهد داشت.»

«ویکتوریا گری»، متولی بنیاد خیریه «اهدا کتاب» این طرح را «ایده‌ای درخشان و مورد نیاز خیابن‌های ما» توصیف کرده است.

وی می‌افزاید: «کتاب‌هایی که برای بازداشتی‌ها انتخاب می‌کنیم به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ سریع خوانده شوند، داستان‌های کوتاه و یا شعر باشند و بتوانند سریع خواننده را درگیر خود کنند. تمامی این کتاب‌ها اهدایی است و هزینه‌ای را برای پلیس پایتخت دربر ندارد. هدف از این کار تغییر وضعیت دشوار بازداشت‌شدگان است؛ واقعا بر این باور هستم که خواندن می‌تواند راه‌گشا باشد و کمک کند تا مردم زندگی خود را متحول کنند.»

«فرانسیس کروک»، مدیر موسسه هوارد برای اصلاح مجازات نیز این طرح را تائید کرده و آن را «طرحی فوق‌العاده» دانسته است.

وی می‌گوید: «به ویژه مهم این است که بازداشتی‌ها می‌توانند کتاب‌ها را با خود ببرند؛ این کار بر اهمیت کتاب صحه می‌گذارد و شاید زندان‌ها نیز به اهمیت آن پی ببرند و زندانی‌ها به محض ورود به کتاب دسترسی داشته باشند. داشتن تعدادی کتاب در شب اول بازداشت و یا زندان می‌تواند فشارهای عصبی را کاهش دهد.»

اجرای طرحی جدیدی که بر مبنای آن کتاب رایگان در اختیار بازداشت‌دگان کلانتری‌های لندن گذاشته خواهد شد آغاز شده است.