«در جستجوي سيمرغ: پیه مونتسه» عنوان مستند تولید شده در شبکه پرس تی وی است که مخاطبان این شبکه را با نظرات و دیدگاه های «آنجلو میکله پیه مونتسه» ایران شناس ایتالیایی و استاد دانشگاه ساپینزا آشنا می کند.

آنجلو میکله پیه مونتسه در مستند جدید پرس تی وی

«در جستجوی سیمرغ: پیه مونتسه» عنوان مستند تولید شده در شبکه پرس تی وی است که مخاطبان این شبکه را با نظرات و دیدگاه های «آنجلو میکله پیه مونتسه» ایران شناس ایتالیایی و استاد دانشگاه ساپینزا آشنا می کند.

به گزارش تیترهنر به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، فاطمه موسوی تهیه کننده و کارگردان این مستند در مورد نحوه شکل گیری ایده تولید این اثر گفت: سال ها پس از اولین گزارش های سیاحانی که به ایران آمدند، متوجه نوع متفاوتی از نگرش به  ایران از دیدگاه یک غیر ایرانی شدیم. ناآگاهی عمومی از تلاش های ایران شناسان غیر ایرانی متعددی که در سراسر جهان در رشته های مختلف ایران شناسی پیرامون تاریخ، فرهنگ و ادبیات این سرزمین حرکت هایی انجام داده اند، ایده اولیه این مجموعه مستند بود. از این رو به شناسایی و بررسی  پیرامون این موضوع پرداختم و با انجمن های مختلف مانند انجمن ایران شناسان اروپا و دانشجویان و اساتید رشته های مختلف ایران شناسی در کشورهای دیگر آشنا شده و تصمیم گرفتم ایران را از منظر یک غیرایرانی مورد بررسی قرار داده و زوایای پنهان فرهنگ و تمدن ایران زمین را از نگاه وی به مخاطب نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه مراحل اولیه تولید این مستند از سال 94 شروع شده است، افزود: در ادامه این مسیر، آشنایی با پروفسور آنجلو میکله پیه مونتسه، ایران شناس و استاد دانشگاه ساپینزا در ایتالیا منجر به ساخت مستندی از زندگی وی و تلاش های شبانه روزی این پژوهشگر شد. همچنین با توجه به نزدیکی او و استاد مرحوم ایرج افشار و مکاتبات متعدد میان این دو ایران دوست، بخشی از نامه نگاری های این دو استاد ارجمند را در این فیلم مورد استفاده قرار دادیم.

موسوی در مورد مستند روایی «در جستجوی سیمرغ: پیه مونتسه» اظهار کرد: برای آَشنایی با نظرات و دیدگاه های پروفسور پیه مونتسه استاد ادبیات فارسی و زبان شناسی به گفت و گو با وی پیرامون فعالیت ها و مطالعات مختلف در مورد ایران پرداختیم و در ادامه این مستند همراه با پروفسور پیه مونتسه به مکان هایی همچون میدان آرجنتینا، موزه کاپیتولاین، موزه ملی هنر شرقی و پانتئون در رم سر زدیم. وی در این سفرها اطلاعاتی در مورد یادگارهای ایران در رم و اهمیت آنها برای فرهنگ و مردم ایران و نقش آنها در ایجاد پیوند بین ایران و ایتالیا به زبان ساده و روان ارائه کرد.

تهیه کننده و کارگردان مستند«در جستجوی سیمرغ: پیه مونتسه» تصریح کرد: گفت و گو پیرامون کتاب «یادگارهای شهر رم از ایران» از تالیفات پروفسور پیه مونتسه و برگزیده بیست ‌‌و ‌سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران و نامه نگاری ها و مکاتبات علمی و فرهنگی بین پروفسور مونتسه و پروفسور ایرج افشار ایران شناس برجسته و فقید کشورمان از دیگر موضوعاتی است که در مستند «ایران شناسان: پیه مونتسه» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است پروفسور «آنجلو میکله پیه مونتسه» سال‌ها استاد ادبیات فارسی و زبان‌شناسی در دانشگاه‌های رم، ونیز و استراسبورگ بوده‌ و «کتاب شناسی ایران در زبان ایتالیایی» از برجسته‌ترین کارهای این ایران شناس ایتالیایی است.

 پیه مونتسه نسخه معتبری از منطق‌الطیر عطار را هم کشف و منتشر کرده است. از دیگر کارهای او شناختن و شناساندن شاهنامه خطی مورخ ۶۱۴ هـ.ق است که پایه چاپ شاهنامه معتبر «جلال خالقی‌مطلق» قرار گرفت.

 «سفارت ایتالیا در تهران» کتاب نفیس دیگری است که به همت این ایران شناس ایتالیایی که سالها رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران بوده، منتشر شده است. زنده‌یاد ایرج افشار در سال 1371 تاکیده کرده بود که «دنیای علم، آگاهی از سابقه ایران شناسی در ایتالیا را مدیون پیه مونتسه است که عمرش را در کارهای دانشگاهی و در رشته ایران شناسی گذرانیده و دارای چندین کتاب اساسی و 60 – 50 مقاله ممتاز و ابتکاری در آن زمینه است».

از جمله دیگر عوامل تولید مستند «ایران شناسان: پیه مونتسه» که به تازگی آماده پخش شده و در آینده نزدیک از آنتن پرس تی‌وی به نمایش گذاشته خواهد شد، می توان مریم شاپوریان (تدوینگر)، فاطمه امینی (صدابردار) و مجتبی رزاقی (تصویربردار) را نام برد.

«در جستجوي سيمرغ: پیه مونتسه» عنوان مستند تولید شده در شبکه پرس تی وی است که مخاطبان این شبکه را با نظرات و دیدگاه های «آنجلو میکله پیه مونتسه» ایران شناس ایتالیایی و استاد دانشگاه ساپینزا آشنا می کند.