کاربرد سازها با حفظ اصالت ایرانی، چندصدایی کنت مانتیک، اتنخاب اشعارناب، بداهه خوانی ، صدای مخملی حسام الدین سراج ، تک نوازی های پر تفکیک با رنگ های متفاوت را از ویژگی های آلبوم موسیقی« چشم بی خواب» عنوان کرد.

آلبوم «چشم بی خواب » با آواز حسام الدین سراج رونمایی شد

هوشنگ کامکار: کاربرد سازها با حفظ اصالت ایرانی، چندصدایی کنت مانتیک، اتنخاب اشعارناب، بداهه خوانی ، صدای مخملی حسام الدین سراج ، تک نوازی های پر تفکیک با رنگ های متفاوت را از ویژگی های آلبوم موسیقی« چشم بی خواب» عنوان کرد.

به گزارش تیتر هنر، آلبوم موسیقی «چشم بی خواب» عصر جمعه 28تیر 19 با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران رونمایی شد.

عباس سجادی صدای حسام الدین سراج را آسمانی خواندکه همچون دیگر چهره های برجسته موسیقی بر ذهن می ماند. نجابت ذاتی و تلاش مستمر و بهره بُردن نزد بزرگان و ارایه آثار ماندگار به جامعه ی موسیقی را از ویژگی های وی عنوان کرد.

هوشنگ کامکار شرایط موسیقی ایران را تاسف انگیز خواند و در ادامه افزود: هیج جایی نیست که از موسیقی فاخر و درست حمایت کند. دنیای مجازی، به خلاقیت و نوآوری در موسیقی توجه نمی شود و در جامعه و رسانه ی ملی نیز برای شناخت و معرفی آثار فاخر موسیقیایی و نقد موسیقی کاری انجام نمی شود.

هوشنگ کامکار خاطرنشان کرد: موسیقی حتما در طول زمان باید متحول شود. استاد حسن صبا تحول شایان توجهی در ساز ویلن و موسیقی ایجاد کرد. امروز به ندرت شاهد شعر، ملودی، اجرای موسیقی و آواز خوب و فاخر هستیم و در چنین شرایطی «آلبوم چشم بی خواب » تولید می شود که نوع دوم از موسیقی ملی ایران است که از هر موسیقی ملی ایران و هر نوع از سازهای ایرانی با تفکیک هایی شبیه ارکستر سمفونیک اجرا می شود. انتخاب اشعار مولانا، حافظ، شفیعی کدکنی، حسین منزوی، ملودی با بسط و گسترش چندصدایی هماهنگ با ملودی ها با هویت ملی از شاخصه های این آلبوم است و در اکثر باند ها یک سکوت و جذابیت خاص حس می شود که از نظر موسیقی دارای فرم است. بانددوم چهار مضراب با اشعار حافظ بر اساس ملودی و موسیقی ایرانی با بداهه خوانی و سنتور نوازی با تکنیک براساس ملودی هایی با ردیف ایرانی کاری تحسین برانگیز است.

هوشنگ کامکار دربیان ویژگی های آلبوم «چشم بی خواب» اظهار داشت: باند سوم این آلبوم با عنوان «در جستجوی دوست» باید بگویم تا به حال قطعه ی موسیقی به این شکل نشنیدم با ریتم های پیچیده در قسمت آواز ریتم هفت ضربی ارکستر و آواز با ریتم متفاوت . باند چهارم «چشم بی خواب» با سولوی عود از اشعار حافظ، سازها آرام آرام و ریتمیک با شیوه ی سنتی آواز هم جدید هم ملودی زیبا که وقتی می شنیدم این سوال از ذهنم عبورکرد که سراج چرا  نام این باند کوتاه بر روی آلبوم خود گذاشت.

این آهنگساز گفت: « دولت عشق» باندپنجم آلبوم را با تنظیم زیبای ارکستر، جواب های ارکستر با موسیقی سنتی و شعرحافظ شنیده می شود. در این آلبوم  پلی فولی کنتمانتیک برای ارکستر دیده شده و نقش آن نیز نمایان تر است. هرکدام از سازها رنگ زیبای خود را به نحوی ارایه می دهند. تک نوازی کمانچه آلتو در باند ششم مرا به یاد استاد صبا انداخت که با ملودی و تحریرهای زیبا اجرا شده است و صدای جدیدی برای سازهای کششی ایجادکرد . باند هفتم آلبوم نیز با سرود کهن شعر استاد ابتهاج با ریتم 10 ضربی با جمله بندی های زیبا و با فکر و رنگ جداگانه ی سازها مطلب پلی فونیک با ملیت ایرانی شنیده می شود.

کامکار در ادامه تاکیدکرد: توجه خاصی نیز به مقدمه تصنیف شده است . در موسیقی سنتی ما سی دی ها و موسیقی به نام خواننده تمام می شود ولی در موسیقی های جدی برای ارکستر فکر می شود. باند هشتم ساز و آواز با شعر باباطاهر و استاد شفیعی کدکنی با ساز تار و تک نوازی تار فوق العاده با تکنیک قوی و مضراب های شمرده مرا به یاد استاد محمدرضا لطفی انداخت و منقلب شدم.

این آهنگساز برجسته، آواز این آلبوم را با صدای دلنشین و مخملی حسام الدین سراج با ملودی های دشتستانی، خاطر انگیز  و اشعار پرمغز با شیوه ی موسیقی خراسانی نشان از اندیشه و فکر خواننده خواند. باند نهم با اشعار حسین منزوی شنیده می شد همانجا در دلم گفتم ای کاش قبل از مّردن به آدم ها احترام بگذاریم و به آنها کمک کنیم.  در ارکستر شعر ایران هم ملودی های دلنشین هم علم کنتمانتیک دیده می شود. توجه سراج به حفظ موسیقی است نه شهرت و تجارت، با رها از شنیدن این آلبوم لذت بردم و به دوستداران هنر هم توصیه می کنم این آلبوم را گوش دهند.

کامبیز روشن روان آهنگساز پیشکسوت با اشاره به داستان غم انگیز موسیقی ایران خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های موسیقی سنتی و ملی ایران بخش ساز و آواز است که امروز کمرنگ شده است. در این آلبوم دو اجرای پخته ی متفاوت ساز و آواز با نوعی همراهی گروه و یک موسیقی سنتی کاملا متفاوت با سازهای ایرانی را شنیدم.

روشن روان در ادامه افزود: در اکثر آثار موسیقی یک خط ملودی را ارکستر و خواننده به عنوان جواب آواز تکرار می کنند ولی آنچه در این قطعات جلب توجه می کند این است که ارکستر متفاوت با ریتم مختلف با تنوع در اجراها می نوازد. و نکته بارز دیگر این است که برای اولین بار آهنگساز به ساخت پارتی تور متنوع پرداخته و می خواهم این بخش را در یکی از کتاب های خود قرار دهم.

این آهنگساز در ادامه یادآور شد: انتخاب اشعار ناب از شاعران برجسته با ملودی های زیبا، تنظیم فوق العاده که با یک بار شنیدن سیر نمی شویم.

روشن روان عنوان کرد: در این آلبوم ضبط گروه، میکس و مسترینگ و اجرای خواننده هرکدام در در استودیوی مجزا انجام شده است. تا به حال فکر می کردم کار باید در یک جا جمع و ضبط شود. وی صدابرداری تنظیم، بالانس صداها و اجرای بسیار خوب حسام الدین سراج از ویژگی های اثر خواند.

روشن روان ریتم ، رنگ وهماهنگی سازها را در این آلبوم به عنوان تجربه ای جدید در سازهای ایرانی بیان کرد و به آهنگساز خوب این اثر و اعضای گروه سور و خواننده اثر تبریک گفت . از مردم ایران خواست تا از این اثر  حمایت کنند تا بیشتر شاهد این جنس کارهای با فکر و خلاق و ماندگار در عرصه ی موسیقی باشیم.

عباس سجادی ضمن تشکر از رییس فرهنگ سرای ارسباران ، شهرام صارمی و همه کسانی که در این چند دهه برای موسیقی و فرهنگ این جامعه تلاش کردند در ادامه افزود: توجه به شعر این محمل ارزشمند و کلام، آواز این جان مایه ی موسیقی ایران برای تاثیر مضاعف بر مخاطب در آلبوم پدیداراست.

مجید مولانیا آهنگساز اثر در بخش دیگر خاطرنشان کرد: مهر تایید هوشنگ کامکار برایم خیلی مهم بود چون یکی از دلایلی که به کار موسیقی قدم گذاشتم تعلق خاطرم به خانواده ی کامکارها بود. اهل کردستان هستم و خوشحالم از غنای موسیقی کُردی در این اثر بهره بُردم. گروه کامکارها و گروه دستان همیشه سرلوحه ی کارم بودند.

رضا مهدوی اظهارداشت: وقتی نگاه ما را از ساز ها دور می کنیم در شنیدن موسیقی درست و خوب دچار مشکل می شویم. باید سازها را ببینیم تا اصالت و صدا را به گوش بشنویم . عمیق شدن در موسیقی ما را از نگرانی در می آورد. ما اقتصاد موسیقی نداریم و حضور سلیبرتی ها، باندها و سودجویان موسیقی و بی تدبیری عناصر و دست اندرکاران فرهنگی در فروش کم آثار موسیقی تاثیر دارد.

سهیل محمودی گفت: دوستی من با سراج از تابستان 59 شروع شد. شبک و شیوه در هنر برآمده از شخصیت هنرمنداست. سبک چیز عارضی نیست که از بیرون اتخاذ شود و آنچه منش و زیست ما ست در هنر ما خودش را نشان می دهد. رندی ها، ظرافت ها، حضور شفاهی استادشهناز به طور طبیعی در مضراب وسازش پدیداراست. سراج با شخصیت توام با وقار و وارستگی به دور از جوزدگی روزگار با صدای اشراقی مار ا از حوادث بیرونی جدا می سازد و به یک سیرمعنوی می برد. استاد مرحوم ذوالفنون در جلوه بخشیدن استاد سراج موثر بوده است.

مهدوی به معرفی آثار فاخر موسیقی و هنری و خریداری و هدیه دادن آنها را تاکیدکرد و در ادامه افزود: در دوره ای قرار داریم که باید خودمان به خودمان کمک کنیم  چون تدبیری وجود ندارد و همواره شعار می شنویم و فضای موسیقی به سمت رنگارنگی می رود. بیایید هرکدام انتقال دهندگان فرهنگ و هنر کشور مان باشیم . این آلبوم بی بدیل با اشعار و موسیقی و اجرای آواز ناب است.

حسام الدین سراج با تشکر و یاد از استادان پایور، رضا شفیعیان، سیروس ساغری، پشنگ کامکار، مجید مولانیا، گروه سور خاطرنشان کرد: مجید مولانیا زمانی که همه به سوی تجارت گام برمی داشتند برای موسیقی واقعی تلاش کرد. این آلبوم پس از دو سال مجوز نشر گرفت.

سراج در ادامه افزود: تربیت گوش در ایران درست انجام نمی شود . در موسیقی باید به دنبال حقیقت موسیقی برویم نه تجارت موسیقی .

آلبوم «چشم بی خواب» با حضور پشنگ کامکار، کامبیزروشن روان، حسام الدین سراج رسول مرادی خوشنویس، سهراب هادی، محمدسلیمانی غزلسرا، مجید مولانیا، داود حیدری، پازوکی، قاسمعی فراست رونمایی شد.

مجید مولا نیا آهنگساز و نوازنده تار، جمشید صفرزاده با ساز سنتور، حمید قنبری و امین داوری با سازهای کوبه ای، علیرضا دریایی کمانچه، صابرسوری ساز عود، فرنام اسکندری کمانچه آلتو اعضای گروه سور و نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

کاربرد سازها با حفظ اصالت ایرانی، چندصدایی کنت مانتیک، اتنخاب اشعارناب، بداهه خوانی ، صدای مخملی حسام الدین سراج ، تک نوازی های پر تفکیک با رنگ های متفاوت را از ویژگی های آلبوم موسیقی« چشم بی خواب» عنوان کرد.