نقاشی‌های ۱۲ هنرمند با عنوان «قطعا اتفاق افتاده» در گالری سرزمین هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

آخر هفته به کدام گالری و نمایشگاه برویم؟

تعطیلات آخر هفته که معمولا در پایتخت با بازگشایی نمایشگاه‌های هنری همراه است، فرصت خوبی را برای هنردوستان فراهم می‌کند تا بخشی از وقت خود را به بازدید از گالری‌ها و موزه‌ها اختصاص دهند. در این مطلب پیشنهادهایی را برای گالری‌گردی در این روزها ارائه می‌کند.

موزه امام علی(ع)

نمایشگاه تصویرسازی ادیان توحیدی با آثار هنرمندانی از کشورهای ایران، اوکراین، کرواسی، ایتالیا، روسیه، قزاقستان، ترکیه، تایوان و عراق در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شده است.

در این نمایشگاه ۶۵ اثر از ۲۷ هنرمند ایرانی، ۲۱ هنرمند خارجی و ۱۷ تن از استادان صاحب نام ایرانی و خارجی با موضوعات «بیان آموزه‌ها و تعالیم انبیا»، «نیکوکاری و نوع دوستی»، «دعا و نیایش» و «صلح و آشتی» به نمایش درآمده است.

نمایشگاه تصویرسازی ادیان توحیدی تا ۲۶ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولی عصر(عج) روبه‌روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار شماره ۳۵ میزبان علاقه‌مندان و دوست‌داران رشته تصویرسازی است.

گالری نقش‌جهان

یک پزشک که بر اثرات مفید نقاشی بر زندگی‌اش تاکید دارد، تصمیم دارد نمایشگاهی از نقاشی‌های خود را برگزار کند. پریسا میر می‌گوید: تصمیم گرفتم بخشی از عواید حاصل از نمایشگاه نقاشی خودم را به فعالیت هنر درمانی اختصاص بدهم تا بتوانم با ارائه راه حل‌های ساده، التیامی بر لحظات سخت زندگی خود و دیگران باشم.

این نمایشگاه جمعه (١۶ آذر ماه) از ساعت ١۶ تا ٢٠ در نگارخانه نقش جهان واقع در نیاوران، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت الله محمودی ٢، پلاک٩ (شماره تماس ٢٢٧١۶٢٢٠) افتتاح می‌شود و تا ۲۱ آذر ماه به جز شنبه از ساعت ١۶ تا ١٩ ادامه خواهد داشت.

گالری ساربان

نمایشگاه نقاشی‌های احمد وکیلی با عنوان‌ «انعکاس‌ذهن»، روز جمعه (شانزدهم آذر ماه) در گالری ساربان افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه نقاش مجددا به سراغ طبیعت و منظره‌نگاری رفته و با ‌ لحن شناخته شده‌اش آن را به تصویر کشیده‌ است.

 

این نمایشگاه از روز جمعه (۱۶ آذر ماه) افتتاح می‌شود و تا روز دوشنبه (۲۶ آذر ماه) ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند برای تماشای آثار همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها به گالری ساربان به نشانی سهرودی شمالی، هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک۱۳۰ مراجعه کنند.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه‌های انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، انجمن عکاسان خانه تئاتر، انجمن عکاسان سینمای ایران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و انجمن عکاسی میراث فرهنگی با رویکرد چهره ایران و نمایشگاه دانشجویان برنامه نمایشگاهی این دوره از همایش «۱۰ روز با عکاسان» است که در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.

این رویداد از ۱۴ آذرماه آغاز به کار کرده و تا ۲۳ آذر ادامه دارد.

گالری مژده

مریم حیدرزاده، ترانه‌سرا، پنجمین نمایشگاه نقاشی‌هایش را با عنوان «پس از آن همه حسرت» جمعه نهم آذر در گالری مژده برگزار کرده است.

او درباره آثار تازه‌اش گفته است: این نمایشگاه شامل ۳۰ تابلو است که با تکنیک اکریلیک روی بوم و در یک سال اخیر خلق شده‌اند. «پس از آن همه حسرت»، نامی است که برای نمایشگاه‌های نقاشی خودم برگزیده‌ام، زیرا سه‌ونیم ساله بودم که بر اثر یک عمل جراحی بینایی‌ام را از دست دادم و نقاشی هنری بود که همیشه عاشقش بودم و به خاطر این محدودیت نمی‌توانستم به آن بپردازم. تا ۹ سال قبل که پس از آن همه حسرت با راهنمایی استادم آقای قاسمی‌زاده توانستم به سمت آن بروم. رنگ‌ها و تصاویر در هاله‌ای از ابهام در ذهنم وجود داشت و همین موضوع کمک کرد تا بتوانم نقاشی کنم.

نمایشگاه مریم حیدرزاده در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷، تا شانزدهم آذرماه (غیر از شنبه) هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به تماشاست. همچنین قرار است جمعه ۱۶ آذرماه ورکشاپی با حضور حیدرزاده برگزار شود که علاقه‌مندان بتوانند از نزدیک شاهد نقاشی کردن او باشند.

گالری کلاهدوزان

آثار ۱۳ هنرمند نقاش و خطاط معاصر ایران با عنوان «در جست‌وجوی خود» به نمایش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهرنیازی و گیزلا وارگا سینایی  به نمایش درمی‌آید. مفهوم مشترک اغلب آثاری که در نمایشگاه «در جست و جوی خود» به نمایش گذاشته می‌شود، هنر ایرانی ـ اسلامی است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه گروهی نقاشان و خطاطان معاصر ایران می‌توانند روز جمعه (١۶ آذر ماه) به گالری کلاهدوزان واقع در خیابان دستگردی خیابان دکتر مصدق نبش کوی دهم، مجتمع سایا مراجعه کنند.

گالری گلستان

گالری گلستان نیز ۱۶ آذرماه میزبان آثار نقاشی علی ترقی‌جاه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه جمعه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به گالری گلستان واقع در دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۲۱ آذر برقرار خواهد بود.

گالری سرزمین هنر

نقاشی‌های ۱۲ هنرمند با عنوان «قطعا اتفاق افتاده» در گالری سرزمین هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه که با اجرای زنده گروه موسیقی همراه است، روز جمعه (١۶ آذر ماه) در گالری سرزمین هنر، از ساعت ١۶ تا ٢١ افتتاح می‌شود.

 

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه «قطعا اتفاق افتاده» تا ۲۵ آذر ماه به گالری سرزمین هنر واقع در اوین، ابتدای سربالایی خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ مراجعه کنند. گالری به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ دایر است.

گالری ماه مهر

«مدارِ بسته» نمایشگاهی است که با پرداختن به امنیت به عنوان دغدغه‌ای فردی، اجتماعی و فرهنگی می‌خواهد بخشی از مهم‌ترین شرایط زندگی و کامیابی جامعه را از زوایای مختلف بررسی کند. آثار این نمایشگاه با استفاده از رسانه‌های مختلفی چون ویدیو، چیدمان، عکس و … پدید آمده‌اند و در فضایی بینامتنی سعی دارد با تاکید بر ضرورت استفاده از مدیوم‌های جدید برای ارتباط مؤثرتر با مخاطب نمایشگاه متفاوتی را عرضه کند.

این نمایشگاه از ۱۶ آذر تا ۱۰ دی‌ ماه در این گالری برقرار خواهد بود.

موزه ملی ایران

نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» ۵۶۰ اثر تاریخی باستانی هلند را به مدت شش ماه تا ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ در موزه ملی ایران به نمایش می‌گذارد. در میان ۵۶۰ شی باستانی و تاریخی در ۳۳۱ ردیف از موزه درنتس شهر آسن در هلند، تابلوهای نقاشی‌ای نیز حضور دارد که هنردوستان علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. گالری نقاشی این نمایشگاه دربرگیرنده منتخبی از آثار هنرمندان هلندی است که عمدتا شامل مناظر و زندگی روستایی در استان «درنته» است.

یکی از تابلوهای به نمایش درآمده «بر دروازه ابدیت» نام دارد که به دلیل موضوعیت آن با هلند، از مخزن موزه هنرهای معاصر برای نمایش در این نمایشگاه امانت گرفته شده است. تابلویی را که با نام «چشم‌انداز خانه روستایی در درنته ۱۸۹۴» معرفی شده است، مسوولان موزه درنتس با حمایت «ینکگیرولوتریج» سال گذشته از نهاد دیگری خریداری کرده‌اند، اما تا قبل از انتقال آن به ایران، در هیچ کدام از تالارها یا نمایشگاه‌های هلند نمایش داده نشده بود.

نقاشی‌های ۱۲ هنرمند با عنوان «قطعا اتفاق افتاده» در گالری سرزمین هنر به نمایش گذاشته می‌شود.