برای بیشتر انسان‌هایی که در جوامع شهری زندگی می‌کنند، تعطیلات آخر هفته بهترین و به عبارتی تنها فرصتی است که می‌توانند فارغ از مسائل روزمره کاری، علاوه بر استراحت جسمی، فرصتی به علاقه‌مندی‌های فکری خود بدهند و به سالن‌های تئاتر، سینما و گالری‌های مختلف، موزه‌ها و... بروند.

آخر هفته با تئاتر

برای بیشتر انسان‌هایی که در جوامع شهری زندگی می‌کنند، تعطیلات آخر هفته بهترین و به عبارتی تنها فرصتی است که می‌توانند فارغ از مسائل روزمره کاری، علاوه بر استراحت جسمی، فرصتی به علاقه‌مندی‌های فکری خود بدهند و به سالن‌های تئاتر، سینما و گالری‌های مختلف، موزه‌ها و… بروند.
به گزارش هت هنر، شاید یکی از بزرگترین معظلات مردم به خصوص در جوامع شهری آن باشد که تعطیلات آخر هفته خود را چگونه سپری کنند. در بیشتر اوقات افراد، تنها زمان خود را به ماندن در خانه و تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند؛ یکی از مهمترین دلایل این اتفاق آشنا نبودن با رویدادهایی است که در سطح شهر رخ می‌دهد. این در حالی‌ست که اتفاقات هنری بسیاری هر روز در سطح شهر تهران در حال شکل‌گیری است که می‌تواند علاوه بر ایجاد فضایی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، زمینه‌ای مناسب برای شناخت و بالا بردن سطح آگاهی خانواده‌ها به ویژه نسل جدید شود. اکنون هر شب اجراهای متنوعی در تماشاخانه‌های مختلف تهران برپاست که می‌تواند فرصت مناسبی برای گذران تعطیلات آخر هفته باشند.

سالن اصلی مجموعه تئاترشهر در پایان هفته به دلیل آماده‌سازی این سالن برای اجرای تازه‌اش اجرایی نخواهد داشت. این سالن از سوم مردادماه میزبان نمایش سه خواهر و دیگران نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی حمید امجد می‌شود.

نمایش سفر به نهایت دور نوشته و کار محمد میرعلی‌اکبری با حضور بازیگرانی چون خسرو شهراز، مجید آقاکریمی، آرش فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی، مسیح کاظمی، مهدی نصرتی، بهناز نادری، کامبیز مُنصف، لادن نازی، حمید خوش‌نویس، سحر حق‌شناس تیر و مردادماه سال جاری هرشب ساعت 20 در سالن چهارسو اجرا می شود. نمایش خوشبختی های کوچک سوسک شدن به کارگردانی آزاده انصاری در سالن سایه به صحنه می رود. مرکز مطالعات قشقایی نیز میزبان گروه تئاتر “تازه” برای اجرای پروژه هملت؛شکسپیر به سرپرستی یوسف باپیری و اشکان خیل نژاد است.

نمایش کمدی شیش و بش به نویسندگی محمد چرم شیر و کارگردانی سید جواد روشن با حضور بازیگرانی چون وحید نفر، مرضیه صدرایی، مهسا ایرج پور، علی باروتی، صدف بختیاری، امیرعباس حسینی، مهدی ذاکر حسینی، محسن زرآبادی، مرتضی شاه کرم، حسین شفیعی، الهه شه پرست، کامبیز طلایی، بهرنگ فرهنگ دوست هر شب ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

تالار وحدت نیز این روزها میزبان تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون در نمایش راپورت‌های شبانه دکتر مصدق نوشته و کار اصغر خلیلی است. فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رویا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، علی نیکزاد، پیمان شیخی، منوچهر علیپور، خسرو امیری، علیرضا زمانی‌نسب، حمیدرضا کاظمی‌پور، نگین ابدالی، یزدان منصوری و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر در این اثر به صحنه می‌روند.

سالن حافظ یکی دیگر از سالن‌های نمایش نیز دو اجرای این آهنگ را دوباره بزن سم به کارگردانی داوود بنی اردلان و نمایش مستاجر به کارگردانی ستاره امینیان را بر صحنه دارد. امیر مهدی ژوله، الناز حبیبی، پژمان جمشیدی، بهاره رهنما، آندِریا نوشاد در نمایش “این آهنگ را دوباره بزن سم” و مرتضی اسماعیل کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی در نمایش “مستاجر” نقش آفرینی می‌کنند.

صابر ابر بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما لیت بار در هیات کارگردان با همراهی بازیگرانی چون پانته‌آ پناهی‌ها، لیلی رشیدی، سعید چنگیزیان، الهام کردا، مهدی کوشکی، ستاره پسیانی، بهاره مصدقیان، مرضیه بدرقه، نمایش پرتقال های کال را هر شب ساعت 19:15 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به صحنه می‌برد. شایان ذکر است این سالن نمایش ساعت 21:30 میزبان نمایش دیگری با عنوان یادم تورا فراموش به کارگردانی ژاله صامتی است. در این نمایش فاطمه گودرزی، ژاله صامتی، ایرج سنجری و پژمان جمشیدی بازی می کنند.

نمایش آدامس خوانی نوشته و کار محمد رحمانیان نیز از 25 تیرماه در دو ساعت 19:30 و 21:30 در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به صحنه می رود. مهتاب نصیرپور، هومن برق نورد، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، سینا رازانی، بهنوش طباطبایی، سها سناجو، پرستو رحمانیان بازیگران این نمایش اند. گفتنی است؛ نمایش خروس می خواند به کارگردانی شهرام کرمی از 10 مردادماه جایگزین این اثر خواهد شد.

تالار هنر سالن ویژه نمایش‌های کودکان و نوجوانان نمایش لاکی به کارگردانی آناهیتا غنی‌زاده و نمایش پدر یک دقیقه‌ای نوشته و کار رضا فیاضی را بر صحنه دارد.

تالار محراب یکی دیگر از سالن های نمایشی تهران، در سالن اصلی این مجموعه دو نمایش سوگواری قبل از مصیبت نوشته و کار کهبد تاراج و نمایش بچه تابستان به کارگردانی دریا نظری، نمایش کافیه فقط چند لحظه فکر کنی…! به کارگردانی نسیم تاجی را در سالن کوچک این مجموعه به صحنه دارد.

خانه نمایش اداره تئاتر نیز با اجرای نمایش خرمهره به کارگردانی محسن قصابیان و بازی محسن قصابیان، پژمان عبدی، میلاد آرین، بنیامین صیادی نیا از 27 تیرماه هر شب ساعت 20 میزبان علاقمندان به هنرهای نمایشی خواهد بود.

سالن بزرگ تالار مولوی به عنوان پایگاه اجراهای دانشجویی میزبان نمایش الجزایر نوشته و کار میلاد فرج زاده است که هر شب ساعت 20 به صحنه می‌رود. همچنین دو نمایش ساخته گی به کارگردانی امیر اخوین و فردا به کارگردانی امین اسفندیار در سالن کوچک این مجموعه اجرا می‌شوند.

نمایش رویای یک شب نیمه تابستان به کارگردانی مصطفی کوشکی نیز از 27 تیرماه اجراهای عمومی خود را در سالن تئاتر مستقل تهران آغاز کرده است. آزاده صمدی، محمد صادق ملک، سجاد باقری، شهروز دل افکار، روشنک گرامی، مجید نوروزی، نازآفرین کاظمی، هومن کیایی، علیرضا کیمنش، خاطره حاتمی، غزل شجاعی بازیگران این اثرند.

نمایش کروماکی به طراحی و کارگردانی مارین ون هولک با نقش آفرینی بابک بیگ زاده، خسرو پسیانی، نگین تبرا، حدید تقی یار، دیبا خاتمی، مینا درودیان، امیرحسین طاهری، شهریار فرد، پریسا مقتدی، مینا ملک محمدی، میثم میرزایی در دو ساعت ۱۹:۳۰ و ۲۱:۳۰ در تماشاخانه دا اجرا می‌شود.

نمایش آذری آپاردی سئللر سارانی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی ایرج افشاری اصل از سوم مرداد در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود. آتش تقی پور، فاطمه شکری، علی یازرلو، سیاوش جامع، بهار محمودزاده، علی نکته سنج، امید سعید پور، میثم محب الهی، فرشید ابوالحسن زاده، جلال تبریزی، محمد یوسفی و عاشیق سیروس مهدی پور بازیگران این نمایش هستند.

نمایش‌های شاه اوبو، آنتیگونه و همسایه آقا مردادماه در تئاتر باران به صحنه می‌روند. نمایش “شاه اوبو” به نویسندگی احسان زیورعالم و کارگردانی آناهیتا قرچه است. در این نمایش که برداشتی از متن آلفرد ژاری است خشایار قرچه، ایمان اصفهانی، حسام افسری، فرزانه سلحشور و مصطفی ولی پور ایفای نقش می‌کنند. مایش “آنتیگنه” به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا هدایتی است. همچنین نمایش “همسایه آقا” به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی نیز از ۶ مرداد ماه ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود. این نمایش که پیش از این آن را در سال ۸۵ در تئاتر شهر روی صحنه رفته بود با حضور بازیگرانی که در اجرای قبلی اثر حضور داشتند مجددا در تئاتر باران اجرا می‌شود.

برای بیشتر انسان‌هایی که در جوامع شهری زندگی می‌کنند، تعطیلات آخر هفته بهترین و به عبارتی تنها فرصتی است که می‌توانند فارغ از مسائل روزمره کاری، علاوه بر استراحت جسمی، فرصتی به علاقه‌مندی‌های فکری خود بدهند و به سالن‌های تئاتر، سینما و گالری‌های مختلف، موزه‌ها و... بروند.