معاون سازمان میراث‌فرهنگی گفت: پرونده ۵۲ اثر تاریخی ایرانی برای ثبت جهانی در یونسکو در فهرست موقت این سازمان قرار دارد.

۵۲ اثر تاریخی ایرانی در فهرست موقت ثبت جهانی

معاون سازمان میراث‌فرهنگی گفت: پرونده ۵۲ اثر تاریخی ایرانی برای ثبت جهانی در یونسکو در فهرست موقت این سازمان قرار دارد.

به گزارش تیتر هنر، محمدحسن طالبیان با اعلام این خبر اظهار کرد: سهمیه سالیانه کشورمان برای ثبت جهانی آثار تاریخی در یونسکو یک اثر است ولی ۵۲ اثر تاریخی شاخص کشور برای ثبت جهانی در فهرست موقت این سازمان قرار گرفته است.

او افزود: علاوه بر این ۵۲ اثر، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حال تکمیل پرونده ۵۰ اثر شاخص دیگر است که به ترتیب اولویت و توزیع استانی در فهرست موقت این سازمان قرار می‌گیرند.

طالبیان تأکید کرد: علاوه بر توزیع استانی و عادلانه، شاخص بودن و مهم بودن آثار، مدیریت خوب، دخالت کمتر انسانی، داشتن زمان لازم برای مرمت و ساماندهی قبل از بازدید کار‌شناسان یونسکو از دیگر فاکتور‌ها و اولویت‌های قرار گرفتن در فهرست موقت این سازمان است.

درآمد موزه‌ها به صورت کامل به آن‌ها بازگردانده می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در سازمان برنامه‌و‌بودجه مصوب شد تا درآمدهای موزه‌ها، محوطه‌ها و سایت‌ها با نام و حساب اختصاصی آن‌ها به خزانه عمومی دولت واریز شود و بدون کسر به خود این بخش‌ها برگردد.

طالبیان یادآور شد: با این روند و گشایش حساب اختصاصی برای تک تک موزه‌ها و سایت‌ها، دیگر به جای بخشی از درآمد، همه درآمد به خودشان برمی‌گردد.

او اضافه کرد: ابتدا همه پول‌ها و درآمد اکتسابی سالیانه برای کنترل با نام خود موزه یا سایت و پایگاه به خزانه می‌رود و پس از انجام کنترل و مراتب لازم، همه مبلغ به‌‌ همان میزان واریزی به خود مراکز تخصیص می‌یابد.

طالبیان با اشاره به اینکه موزه‌ها به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شوند، افزود: تخصیص درآمد موزه‌ها به خودشان می‌تواند منجر به مدیریت بهتر شده و موزه‌ها از این درآمد برای توسعه و پرداخت حقوق پرسنل خود استفاده کنند.

به گفته او، تعداد محدودی از موزه‌های کشور در حدود ۳۰ موزه، مانند تخت جمشید، حافظیه، سعدآباد و میدان نقش جهان دارای درآمد خوب هستند و باقی موزه‌ها باید برای اداره خود یارانه‌های دولتی دریافت کنند.

طالبیان اظهار کرد: در سنوات قبل ۲۰ تا ۳۰ درصدی از مجموع درآمد سالیانه موزه‌های کشور که به خزانه عمومی دولت واریز می‌شد، دوباره به آن‌ها بازگردانده می‌شد.

واگذاری نگهداری از قرآن تاریخی نگل به مردم نمونه بسیار موفق

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد: واگذاری نگهداری از قرآن تاریخی نگل نمونه بسیار موفق واگذاری محافظت از میراث ناملموس به مردم است.

طالبیان تأکید کرد: میراث دار واقعی جامعه مردم هستند که می‌توانند به خوبی از این میراث ناملموس محافظت کنند که در نمونه قرآن تاریخی نگل این امر اثبات شده است.

او افزود: مردم این روستا با حفاظت و نگهداری خود از این قرآن تاریخی و با ارزش، باعث ایجاد یک جاذبه معنوی گردشگری در این منطقه شدند.

به گفته طالبیان، هیئت‌امنای این مسجد با احداث موزه‌ای کوچک از قرآن‌های خطی و اشیای قدیمی، این روستا را به یکی از هدف‌های گردشگری در استان کردستان تبدیل کره‌اند.

او از تلاش‌ها و دلسوزی مردم روستای نگل برای حفاظت و نگهداری از قرآن تاریخی نگل قدردانی کرد.

قرآن تاریخی نگل از قدیمی‌ترین قرآن‌های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره ۲ در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.

اعطای مدیریت حفاظت از این قرآن‌ها به خود اهالی روستا‌ها تقدیر دیگری از نهادهای دولتی از مردم برای ارزش‌گذاری به یادگارهای گذشتگان است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پنجشنبه گذشته برای شرکت در آیین رونمایی از قرآن تاریخی نگل به کردستان سفر کرده بود.

روستای نگل با سه‌هزار نفر جمعیت در ۶۵ کیلومتری سنندج و در مسیر جاده سنندج، مریوان واقع شده است.

معاون سازمان میراث‌فرهنگی گفت: پرونده ۵۲ اثر تاریخی ایرانی برای ثبت جهانی در یونسکو در فهرست موقت این سازمان قرار دارد.