گفت وگو با کارگردان نمایش «در اعماق»: متن ماکسیم گورگی وضعیت امروز ایران را تصویر می کند

نمایش«دراعماق» نوشته ماکسیم گورگی به کارگردانی علیرضا کامیارنیا، این روزها در سالن گوشه درفرهنگسرای نیاوران به صحنه رفته است. این نمایشنامه که به معضلات زندگی افراد فرودست جامعه می پردازد، نمایانگر رشد ناامیدی مردم در جامعه ای است که به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی دچار ضعف شده است و افراد در چنین شرایطی خوشبخت نیستند و امیدبه آینده و تغییر ندارند.

به گزارش تیترهنر علیرضا کامیارنیا در مورد انتخاب این متن برای اجرا گفت: «متن «در اعماق» نوشته ماکسیم گورگی با شرایط فعلی ما بسیار نزدیک است و به نوعی می توان گفت وضعیت امروز ایران را تصویر می کند. این اثر در ایران خیلی به صحنه نرفته است و فقط چندسال قبل در تئاتر شهر گروهی آن را اجرا کردند».

او در مورد ماکسیم گورگی گفت: «عنوان پایان نامه ارشد من «رئالیسم سوسیالیستی و تاثیرش بر تئاتر روسیه» است. گورگی را آغازگر رئالیسم سوسیالیستی می دانند. او که خودش از اقشار اجتماعی ضعیف بوده و خیلی خوب این طبقه را می شناخته، در شخصیت پردازی این اقشار خیلی ظریف و دقیق بوده است. در دیگر آثار گورگی مثل رمان معروف «مادر» او اشخاص فرودست جامعه را خوب نشان می دهد. نمایشنامه «دراعماق» از آثار ادبی شاخص دنیا است و در خیلی از کشورهای دنیا به صحنه رفته است و فیلم سازان بزرگی مثل ژان رنه آر فرانسوی در دهه سی و کوروساوا ژاپنی در دهه پنجاه، اقتباس هایی از اثر داشتند و آن را به تصویر کشیدند».

کامیارنیا در ادامه در مورد معضل ناامید در اجتماع و حتی بین اهالی تئاتر افزود: «ناامیدی می تواند دلایل متعددی داشته باشد که دلیل بخشی از آن به مشکلات اقتصادی و حتی فرهنگی جامعه برمی گردد. هنرمندان هم بخشی از مردم همین کشورهستند و فرقی ندارد و هر مشکلی که در جامعه وجود داشته باشد، روی همه اقشار تاثیر می گذارد. اگر از تئاتر و هنرمندان تئاتری حمایت بیشتری شود، آنها حتی بهتر می توانند در بهبود حال جامعه کمک کنند، اما متاسفانه امروز خیلی کم این اتفاق رخ می دهد».
او در ادامه در مورد آن چیزی که دوست دارد مخاطبان اثرش بعد از تماشای آن دریافت کنند، توضیح داد: « فکر می کنم وظیفه هنرمند در اجتماع نشان دادن مشکلات مردم جامعه و در کنارش آگاهی دادن است. امیدوارم در نمایش «دراعماق» این اتفاق رخ داده باشد و توانسته باشیم معضلات را خوب نشان داده باشیم».

این کارگردان در آخر در مورد طراحی صحنه و لباس نمایش «در اعماق» نیز گفت: «در این نمایش ما شاهد افرادی از طبقه ضعیف جامعه هستیم و سعی کردیم در طراحی ها هم همین نکته دیده شود و فکر می کنم لباس های نمایش این حس را منتقل می کنند. در مورد طراحی صحنه هم که بسیار ساده است، باید بگویم ما به دنبال چیز پیچیده ای نبودیم و طراحی صحنه به صورتی انجام شده است که به دنبال انتقال همین حس بوده و فکر می کنم موفق هم عمل کرده است».

در اعماق از21 مردادماه ساعت20 در سالن سایه گوشه مجموعه نیاوران به روی صحنه می رود. علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها و سه شنبه ها به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند. همچنین می توانند جهت خرید بلیط به سایت تیوال به آدرس https://www.tiwall.com/theater/daramagh3 مراجعه نمایندیا با شماره09355629822 تماس حاصل فرمایند.