«نفس» در سینمای ایران و حتی خاورمیانه فیلم باارزشی است ولی جذابیت و قابلیت‌های لازم جهت پیدا کردن مخاطب جهانی را ندارد.

کدام فیلم شانس بیشتری جهت ارسال به اسکار دارد؟

با معرفی 10 فیلم برای ارسال به مراسم اسکار،منتقدان نظرات متفاوتی را نسبت به این فیلم‌ها بیان کردند.

به گزارش تیترهنر، با مشخص شدن نام 10 فیلم گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب یک فیلم جهت معرفی به توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما بالا رفته است.

«برادرم خسرو»، «بیست و یک روز بعد»، «خانه ای در خیابان چهل و یکم»، «رگ خواب»، «لاک قرمز»، «مالاریا»، «نفس»، «وارونگی» و «ویلایی ها» فیلم‌هایی بودند که نامزد ارسال به اسکار شدند.

با نگاهی به لیست ارائه شده از الان می‌توان خط قرمز بر روی نام چند فیلم کشید. به نظر می‌رسید قرار دادن بعضی از فیلم‌ها تنها به جهت خالی نبودن عریضه بوده است. چون این فیلم‌ها به لحاظ محتوا، داستان و کارگردانی قابلیت جذب مخاطب جهانی را ندارند.

یک روز پس از اعلام این لیست، تنها نام سه فیلم باقی ماند و تیترهنر در ادامه با نگاهی به این سه فیلم بررسی می‌کند کدام فیلم شانس بیشتری برای معرفی و حضور در اسکار دارد.

«نفس»

فیلم نرگس آبیار به لحاظ فرم یکی از متفاوت‌ترین آثار سینمایی ایران است. «نفس» که تلفیقی از انیمیشین را در فیلمش جا داده، دنیای ذهنی دختری خردسال را به تصویر می‌کشد. دختری که در رویاهای خود زندگی می‌کند و فارغ از واقعیت‌های عالم بیرون است. فیلم از اتفاقات مربوط به قبل از پیروزی انقلاب شروع می‌شود و به سال‌های شروع جنگ بین ایران و عراق می‌رسد.

آیا شانسی دارد؟

«نفس» شاید در سینمای ایران فیلمی متفاوت و خلاقانه به شمار برود ولی در سینمای جهان چنین جایگاهی نخواهد داشت. تا به حال چندین فیلم سینمایی به سبک و سیاق «نفس» ساخته شده که با تلفیق انیمیشین در کنار داستان اصلی، تصاویری بدیع را رقم زده است. همچنین داستان فیلم برای مخاطب خارجی جالب به نظر نخواهد آمد. داستان دختری در یک روستا که زندگی‌اش با حوادث سیاسی گره خورده برای مخاطبان خارجی موضوع جذابی به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه آبیار در فیلمنامه فیلمش روایت کاملا خطی با کمترین فراز و نشیب را در نظر گرفته که همین موضوع برای تماشاگر علاقه‌مند به سینمای داستانگو کمی خسته کننده خواهد بود.

«نفس» در سینمای ایران و حتی خاورمیانه فیلم باارزشی است ولی جذابیت و قابلیت‌های لازم جهت پیدا کردن مخاطب جهانی را ندارد. به احتمال زیاد مخاطبان جهانی با فیلم ارتباط برقرار نخواهند کرد و آن را پس بزنند.

«مالاریا»

«مالاریا» به نسبت فیلم‌های پیشین پرویز شهبازی از جایگاه پائین‌تری برخوردار است. نه آن تعلیق جذاب «دربند» را دارد و نه حال و هوای «نفس عمیق» را ولی با این حال باز فیلم بدی نیست. شهبازی سینما و پردازش یک درام جذاب را به خوبی می‌شناسند و باید او را یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای ایران دانست. پای هر فیلمی که نام شهبازی به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان بیاید باید روی آن فیلم ریز شد و با دقت به تماشای آن نشست.

«مالاریا» داستان فرار دختر و پسری از شهرستان و آمدنشان به تهران را روایت می‌کند که زندگی‌شان با زندگی پسری آهنگساز گره می‌خورد. دو جوان عاشق‌پیشه شهرستانی درگیر آدمهای پیچیده شهر می‌شوند و هر روز با اتفاقاتی تازه‌ای مواجه می‌شوند.

آیا شانسی دارد؟

اینکه هیات معرفی برای «مالاریا» چند اکران محدود در یزد در نظر گرفتند نشان می‌دهد تصمیم‌شان برای ارسال فیلم جدی است. «مالاریا» از همان مشکل «نفس» رنج می‌برد. جذابیت‌های یک فیلم داستان‌گو را ندارد و کارگردان برای پوشاندن این ضعف از خرده پیرنگ‌های زیادی استفاده کرده که کمک زیادی برای جذاب کردن فیلم نمی‌کند. این فیلم همانند ساخته آبیار از یکسری شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده کرده که شاید مخاطب خارجی نتواند با آنها ارتباط برقرار کند. اگر «مالاریا» به اسکار فرستاده شود، بعید است شانسی برای پذیرفته شدن توسط هیئت انتخاب داشته باشد.

«رگ خواب»

فیلم جذاب حمید نعمت‌الله داستان عاشقی و جدایی زنی را روایت می‌کند که دل در گرو مردی داده است. «رگ خواب» با موسیقی شنیدنی همایون شجریان یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران در سال جاری بود. فیلم داستانی ساده دارد و در عین همین سادگی بسیار دیدنی و تماشایی است. نعمت‌الله که در این سالها یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای ایران بوده، با استادی تمام «رگ خواب» را کارگردانی کرده و توانسته بیننده را به عمق زندگی شخصیت اصلی فیلم ببرد.

آیا شانسی دارد؟

بهترین گزینه برای انتخاب و معرفی به اسکار «رگ خواب» است. عشق و خیانت همواره یکی از جذاب‌ترین موضوعات بشری بوده که اگر به خوبی روایت شود هیچ‌گاه رنگ و بوی تکرار به خود نخواهد گرفت. «رگ خواب» فیلم آبرومندی است که زبانی جهانی دارد. هر مخاطبی از هر گوشه دنیا می‌تواند دغدغه‌های شخصیت‌ها را درک و همذات‌پنداری کند. آخرین ساخته نعمت‌الله شانس بیشتری نسبت به دو فیلم دیگر جهت پذیرفته شدن در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زیان دارد و اگر این اتفاق صورت بگیرد – اتفاقی که خیلی دور به نظر می‌رسد- می‌تواند قابلیت‌های دیگر کارگردانان ایرانی را به جهانیان معرفی کند.

منتقد: احمد محمدتبریزی

«نفس» در سینمای ایران و حتی خاورمیانه فیلم باارزشی است ولی جذابیت و قابلیت‌های لازم جهت پیدا کردن مخاطب جهانی را ندارد.

  1. شرابه. ادميت
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

    فیلمهاى ایرانى وبازیکنهاى ان ویژ گى در یافت جایزه وحتى پذیرفته شدن در اکادمى اسکار را ندارند،وتا کنون هم شانس بهشون روى اورده وبازیهاى سیاسى بوده است.