رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در دیدار با وزیر خانواده واتیکان تاکید کرد: در ایران محدودیتی برای زنان وجود ندارد.

وزیر خانواده واتیکان: کتابخانه ملی ایران یکی از ستون های فرهنگی جهان است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در دیدار با وزیر خانواده واتیکان تاکید کرد: در ایران محدودیتی برای زنان وجود ندارد.

به گزارش هفت هنر، «سید رضا صالحی امیری» در دیدار با سر اسقف پالیا، وزیر خانواده واتیکان، با اشاره به تاریخچه ساختمان کتابخانه ملی و ظرفیت‌های منابع موجود در آن گفت: «ما سوابق خوبی با واتیکان داریم و ذهنیت جامعه اجتماعی ایران از واتیکان به عنوان یک نهاد دینی در سراسر دنیا بسیار مثبت است.»

او ادامه داد:‌ « شما وزیر حوزه خانواده هستید. این موضوع به این دلیل برای من جذابیت داشت، چون حوزه مطالعاتی من مطالعات فرهنگی است و از جمله مسائلی که در این یک سال اخیر در دست دارم، حوزه خانواده است و علاقه‌مند هستم که از تجربیات شما در این حوزه بهره‌مند شوم.»

سر اسقف پالیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور خود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: «اعتقاد دارم کتابخانه ملی ایران با کتاب‌هایی که در آن وجود دارد، تشکیل‌دهنده یکی از ستون‌های فرهنگی جهان است.

او افزود: «امکان ندارد از فرهنگ جهانی صحبت کنیم، بدون اینکه صحبتی از فرهنگ ایران در میان باشد.»

وزیر خانواده واتیکان عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم برای ارزش‌های افراد در خانواده‌ها کار کنیم، لازم است که فرهنگ را به خانواده‌ها منتقل کنیم.

سر اسقف پالیا با اشاره به حضور زنان ایرانی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: چیزی که باعث تعجب من شد این بود که زنان بسیاری در ایران به دانشگاه‌ها می‌روند و در آنجا مطالعه و تحقیق می‌کنند. از این رو فکر می‌کنم باید ارتباطات‌مان را درباره زن و خانواده برای اینکه بتوانیم هرچه بیشتر در توسعه فرهنگ انسانی کار کنیم، توسعه بخشیم.

او تاکید کرد: امیدوارم دولت‌های ما بتوانند هرچه بیشتر در خدمت فرهنگ باشند، چون هرچه در این زمینه بیشتر فعالیت شود، صلح در جهان برقرار خواهد بود.

صالحی امیری نیز در ادامه این دیدار تصریح کرد: تصویر ایران در رسانه‌های غرب، با واقعیت‌های ما کاملاً متفاوت است که البته این اقدام آگاهانه است و بخشی از یک پروژه سیاسی برای تصویر سازی جامعه غلط از ایران است، در حالی که به صورت نمونه 67 درصد از دانشجویان کشور ما از دختران و زنان هستند.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: ««حقیقتاً در ایران محدودیتی برای زنان در هیچ حوزه‌ای وجود ندارد. لذا در بحث سیاسی، سیاسیون برای پیروزی در انتخابات خود بر روی زنان سرمایه گذاری می‌کنند. تنها وجه تمایز زنان ایرانی با سایر زنان در جهان حجاب آنها است که معتقدیم حجاب آنها مانع رشدشان در جامعه نمی‌شود.»

صالحی امیری در بخشی از صحبت‌های خود به همکاری بین کتابخانه ملی و واتیکان اشاره و توضیح داد: «در خصوص کتابخانه ملی و کتابخانه واتیکان ما ظرفیت‌های خوبی برای همکاری داریم. ما حدود ۱۰ سال قبل یک تفاهم نامه داشتیم و آن سپری شده است. برای مبادله اسناد و مشارکت کارشناسان ما و شما برای تبادل اطلاعات و مرمت اسناد، اعلام آمادگی می‌کنیم.»

سر اسقف پالیا نیز در ادامه این جلسه با صالحی امیری با بیان اینکه حاضریم طبق صحبت‌هایی که صورت گرفت همکاری‌های لازم را با ایران داشته باشیم، خاطر نشان کرد: «خیلی خوب خواهد شد تا ارتباطمان را با یک سری پیشنهادهای سریع و عینی ادامه دهیم.»

او پیشنهاد داد: «پیشنهاد می‌کنم کتابهایی که در امور خانواده در واتیکان نوشته شده است را مطالعه کنید و بخشی را در کتابخانه ملی به این امر اختصاص دهید.»

این پیشنهاد با استقبال صالحی امیری همراه شد و اعلام کرد: «ما یک کتابخانه تخصصی زنان و خانواده در کتابخانه ملی داریم.»

وزیر خانواده واتیکان با تاکید بر اینکه به زودی کتاب‌هایی که در واتیکان در خصوص خانواده نوشته شده را به کتابخانه ملی ایران اهدا خواهد کرد، در ادامه افزود: «با خانم مولاوردی صحبت شد که اگر امکانش باشد ملاقات‌هایی میان زنان مسلمان و مسیحی صورت بگیرد تا بتوانند مشارکت‌های عینی را با هم داشته باشند.»

سر اسقف پالیا عنوان کرد: «اعتقاد داریم مشکلی که امروز در ارتباط با خانواده است مشکلی است که در بخش فرهنگی و دینی است و از این جهت در واتیکان موضوع مهمی است که دوست داریم هرچه سریع‌تر روی آن کار و پژوهش شود. اگر ما خانواده را به عنوان یک مدل قرار دهیم، می‌توانیم در بحث‌های جامعه و فرهنگ پیشرفت آن را شاهد باشیم.

در پایان این دیدار، صالحی امیری و سراسقف پالیا به یکدیگر هدایایی اهدا کردند.

پیش از این دیدار، سراسقف پالیا و هیات همراه در بدو ورود به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مورد استقبال امین عارف نیا، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی قرار گرفتند و سپس به بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی ایران و همچنین موزه میراث مستند و مکتوب که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان مجموعه‌ای از اسناد، نسخ خطی و نفایس قرآنی در آن در معرض دید عموم قرار داده شده پرداختند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در دیدار با وزیر خانواده واتیکان تاکید کرد: در ایران محدودیتی برای زنان وجود ندارد.