هفت هنر؛ اركستر سمفونيك تهران در يك ماهه اخير انواع و اقسام حاشيه‌ها را تجربه كرده است. علي رهبري به عنوان رهبر اركستر سمفونيك پيش از شروع سال جديد با مسئولان بنياد رودكي اختلاف داشتند اما در سال جديد اين درگيري‌ها به اوج خود رسيد و باعث جدايي رهبري از اركستر سمفونيك شد.

نگاهی به اتفاقات ریز و درشت ارکستر سمفونیک تهران در یک ماهه اخیر/ انفعال وزیر ارشاد رهبری را پراند

هفت هنر؛ ارکستر سمفونیک تهران در یک ماهه اخیر انواع و اقسام حاشیه‌ها را تجربه کرده است. علی رهبری به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک پیش از شروع سال جدید با مسئولان بنیاد رودکی اختلاف داشتند اما در سال جدید این درگیری‌ها به اوج خود رسید و باعث جدایی رهبری از ارکستر سمفونیک شد.

قصه از کجا شروع شد؟

 سال گذشته علی رهبری که سابقه رهبری در بیش از ۱۲۰ ارکستر در سراسر جهان را دارد، برای مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد اما اختلافش با مسئولان به ویژه مدیران بنیاد رودکی موجب شد تا او اواخر سال گذشته استعفایش را به معاون هنری وزارت ارشاد ارائه کند.

با این حال وزیر ارشاد استعفای رهبری را نپذیرد تا در ظاهر همه چیز ختم بخیر شود. در همان اولین روزهای کاری سال جدید، آتش اختلافات دوباره زبانه کشید. با اینکه وزیر ارشاد با استعفای رهبری مخالفت کرده بود ولی مدیران بنیاد رودکی از این استعفا استقبال کردند و به دنبال رهبر ارکستر سمفونیک جدید بودند.

بنیاد رودکی بدون توجه به تصمیم وزیر و رهبر ارکستر 15 فروردین امسال در خبری آورد:«ارکستر سمفونیک تهران بنا به وظیفه انسانی واجتماعی خود اقدام به اجرای برنامه به منظور حمایت از فعالیت های انسان دوستانه موسسات خیریه نموده است. بر همین اساس و طبق توافق صورت گرفته بین بنیاد رودکی و وزارت کار وامور اجتماعی و سازمان بهزیستی کل کشور، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان نیمه دوم اردیبهشت در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.» این در حالی بود که معاونت هنری وزارت ارشاد از ماندن رهبری در ارکستر سمفونیک خبر داده بود.

چند روز بعد رهبری از تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران خبر داد و گفت:« در حال حاضر ۳ ماه است که نوازندگان ارکستر حقوق نگرفته‌اند. تا این لحظه هیچ قدمی برای حل این مسئله برداشته نشده و امروز نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به من گفتند که اگر قراردادها امروز نوشته نشود از فردا سرِ تمرینِ ارکستر نمی‌آیند.»

ارکستر تهران دست یک مشت بی سواد سپرده‌اند

پس از این خبر بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی اعلام کرد که شایعه‌های منتشرشده مبنی بر تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران صحت ندارد. ماجرا به همین جا ختم نشد و رهبری رفتن را ماندن ترجیح داد و در پاسخ به نامه وزیر ارشاد که نوشته بود:«جناب مرادخانی همانگونه که توافق شد در صورتیکه علی رهبری ضوابط بنیاد رودکی را بپذیرد، همکاری با ایشان امتیاز دارد. در غیر این صورت دلیل ندارد به ایشان امتیاز خاصی داده شود.»، نوشت:« در مورد امضا نکردن قراد داد وزارت ارشاد فقط یک پاراگراف بود که حتما اقای وزیر مانند مواد دیگر اصلا اطلاعی ندارند. آن هم اینکه از من تعهد گرفته می‌شد که اجازه تماس با رسانه‌ها روزنامه ها رادیو و تلویزیون مملکت خودم را نداشته باشم… اگر آقای وزیر و معاونشان تشخیص می‌دادند ما ۱۴ ماه چه کردیم هیچوقت به این توضیحات ضد و نقیض که شایسته شغل آنها نیست دست بدامن نمی‌شدند و ما را هم بدست یک مشت بیسواد نمی‌سپردند… ارکستر در اختیار بنیاد رودکی گذاشته شد. در اختیار بنیادی که کارش از همان روزهای اول به علت عدم آشنایی مدیر عامل آن بهرام جمالی توسط افرادی از خارج بنیاد اداره می شد. در این بنیاد آقای جلال مشفق برادر همسر محترم معاونت هنری آقای علی مرادخانی که به طور رایگان کار می‌کردند مدیر اصلی بودند و مدیر عامل آقای جمالی بدون تایید و دستور ایشان کاری انجام نمی دادند.»

بالاخره پس از نزدیک به یک ماه، رهبری از ایران رفت و فعلا نصیر حیدریان و فرهاد فخرالدینی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به دست گرفته‌اند اما سوال اساسی اینجاست حوزه اختیارات بنیاد رودکی در مسائل تخصصی فرهنگی تا کجاست و چرا وزیر ارشاد تا این اندازه مقابل این بنیاد و معاونش منفعل عمل می‌کند؟ این عملکرد وزیر ارشاد را پیش از این در حوزه تئاتر و واگذاری موزه‌ها هم دیده‌ بودیم و مشخص نیست تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی در وزارت ارشاد کیست؟

 

هفت هنر؛ اركستر سمفونيك تهران در يك ماهه اخير انواع و اقسام حاشيه‌ها را تجربه كرده است. علي رهبري به عنوان رهبر اركستر سمفونيك پيش از شروع سال جديد با مسئولان بنياد رودكي اختلاف داشتند اما در سال جديد اين درگيري‌ها به اوج خود رسيد و باعث جدايي رهبري از اركستر سمفونيك شد.