نقد منتقد معروف بر سریال «پایتخت6»

جمعه 8 فروردین 1399 در 14:48


هوشنگ گلمکانی نقدی را برای فصل ششم سریال «پایتخت» منتشر کرد.

به گزارش تیتر هنر، گلمکانی در متنش آورده است:« در سریال «پایتخت» از همان فصل اولش عنصر «سفر» یکی پایه‌های داستان بوده که در برخی از فصل‌ها نادیده گرفته می‌شود اما حذف شخصیتی در یک فصل، اضافه شدن شخصیتی به داستان، و به‌خصوص تغییر ظاهر و رفتار برخی شخصیت‌ها به مقتضای داستان و موقعیت تازه آن‌ها، قاعده‌ای بوده که تا همین فصل ششم ادامه یافته و این بازتاب‌دهنده ویژگی ذاتی این آدم‌های دغل‌کار ابن‌الوقت است که بسته به شرایط و به اقتضای موقعیت‌شان رنگ عوض می‌کنند. حالا بیش از آن که سیر ماجراهای داستان بر سفر و حسرت برای شهر بزرگ استوار باشد متکی به شخصیت‌های جذابش و کلنجارهای پایان‌ناپذیر آن‌‌هاست و کسی به غیبت آن عنصر اولیه اعتنایی نمی‌کند. حالا نقی به دلیل رانندگی برای یک نماینده مجلس رفتار زاهدان ریایی را در پیش گرفته، ارسطو به دلیل یک سال حبس و معاشرت با خلافکاران شبیه جوجه‌جاهل‌های فیلمفارسی شده، رحمت به خاطر عشق فهیمه مش موهایش را پوشانده و فرق از وسط باز کرده، فهیمه برای عفب نماندن از قافله آرایشگاه باز کرده و با آرایش غلیظ و لباس‌های آلاپلنگی شمایل رقت‌انگیزی پیدا کرده، بهتاش با رویای پتر چک شدن سربندی شبیه سربند ایمنی دروازه‌بان معروف چک را حتی در خواب هم بر سر دارد، و هما که مثبت‌ترین شخصیت این جمع است به دلیل گویندگی اخبار در شبکه استانی به فکر تناسب اندامش افتاده است.


در متن و اجرا تلاش شده حادثه‌ها و شخصیت‌پردازی پابه‌پای هم پیش برود و البته منطق کاریکاتوری روایت و پرداخت و اجرا که اندکی اغراق جزو اصول و قرارداد نمایشی «پایتخت» است باعث شده عده‌ای آن را حمل بر لودگی و ابتذال کنند، ضمن این‌که غلبه حضور تبلیغاتی اسپانسر هم دافعه‌ای ایجاد می‌کند که بر ارزیابی کیفی برخی تأثیر می‌گذارد؛ به‌خصوص که هر قسمت از سریال، مثل پارسال با یک «پیش‌پرده» تبلیغاتی با حضور شخصیت‌های سریال شروع می‌شود. یعنی واقعا این همه نیاز به صراحت تبلیغاتی وجود دارد؟ یادمان نرود که ما در دوران غلبه حاشیه بر متن زندگی می‌کنیم.»

اظهار نظر

*

نظرسنجی

  • پس از بازگشایی مکان‌های عمومی، آیا به سینما، تئاتر و کنسرت می‌روید؟

    Loading ... Loading ...

آخرین اخبار