محمدحسين مهدويان درباره مشکلات ساخت فيلم‌هاي تاريخي در ايران، گفت: فيلم‌هاي تاريخي فراواني در ايران ساخته نمي‌شود به اين دليل که نيازمند بودجه زيادي است و دليل ديگر آنکه دست و پنجه نرم کردن با روايت‌هاي تاريخي موجود دردسرهاي خاص خودش را در پرداخت داستان دارد.

ممیزی ها روایت شخصی از یک واقعه تاریخی را دشوار می کند

محمدحسین مهدویان درباره مشکلات ساخت فیلم‌های تاریخی در ایران، گفت: فیلم‌های تاریخی فراوانی در ایران ساخته نمی‌شود به این دلیل که نیازمند بودجه زیادی است و دلیل دیگر آنکه دست و پنجه نرم کردن با روایت‌های تاریخی موجود دردسرهای خاص خودش را در پرداخت داستان دارد.

به گزارش هفت هنر،  این کارگردان، درباره اینکه چرا این فیلم فقط در گروه «هنر و تجربه» اکران نشده است، گفت: سینماهایی که این گروه در اختیار دارد محدود است و نمی‌تواند یک فیلم را به شکل گسترده اکران کند، تصمیم ما این است که فیلم را تماشاگر عام بتواند ببیند زیرا «ایستاده در غبار» برای همه مردم ساخته شده است و برای گروه خاصی نیست، بنابراین طبیعی است که من برای این فیلم اکران عمومی‌هم در نظر بگیرم. مهدویان درباره مشکلات پیش روی سینماگران برای ساخت فیلم‌هایی که به یک برهه از تاریخ ایران می‌پردازند، اظهار داشت: فیلم‌های تاریخی فراوانی در ایران ساخته نمی‌شود به این دلیل که بودجه زیادی نیاز دارد و دلیل دیگر آنکه دست و پنجه نرم کردن با روایت‌های تاریخی موجود دردسرهای خاص خودش را در پرداخت داستان دارد.

او افزود: برای یک فیلمساز در ایران بسیار سخت است تا با آزادی و آرامش بتواند به روایت شخصی مورد نظر خود برسد، در سینمای ایران رسیدن به آن روایت شخصی از یک واقعه تاریخی بسیار دشوارتر خواهد شد زیرا سینماگر گرفتار ممیزی‌های متعدد می‌شود. به همین دلیل طبیعی است که فیلمسازان رقبتی برای ساخت فیلم‌های تاریخی نداشته باشند.کارگردان «ایستاده در غبار» تاکید کرد: به روز شدن تکنولوژی و صنعت سینما با فیلمنامه‌های تاریخی همراه و موازی پیش می‌رود، در واقع باید امکان تعریف داستان‌های خوب وجود داشته باشد که صنعت فیلمسازی بتواند خود را مهیا کند برای ساخت این شکل از روایت‌ها.او با اشاره به از سر گیری اکران «ایستاده در غبار» پس از شب‌های قدر، گفت: فروش این فیلم نسبتا خوب است و در مدت زمان حدود 2 هفته بیش‌از 500 میلیون تومان فروش داشته ایم که برای این فیلم کسی چنین فروشی را پیش بینی نمی‌کرد، «ایستاده در غبار» از بسیاری فیلم‌هایی که برای فروش گیشه ساخته شده اند با اقبال بیشتری مواجه شده است.

مهدویان افزود: فروش خوب این فیلم نشان می‌دهد پیش فرضی که درباره فروش اینگونه فیلم‌ها وجود دارد غلط است، زیرا عده‌ای تصور می‌کنند که فیلم‌هایی شبیه به « ایستاده در غبار» شاخصه‌هایی دارند که برای اکران عمومی‌مناسب نیستند. اما در واقع فیلم خوب را مردم انتخاب می‌کنند و برای تماشای آن به سینما می‌روند.

او ادامه داد: «ایستاده در غبار» در حدود دو هفته نشان داد که این فیلم تا کنون فروش استانداردی داشته است. این را اضافه می‌کنم که فروش در سینمای ایران لزوما همیشه هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد اما ما تلاشمان را می‌کنیم که این اتفاق بیفتد زیرا درآمد حاصل از فروش DVD‌های «ایستاده در غبار» هم به مجموع درآمدهای این فیلم اضافه خواهد شد. با این حال فکر می‌کنم که بخش بزرگی از هزینه‌ها را بتوانیم از طریق گیشه تامین کنیم هر چند در کنار آن اکران فیلم در گروه «هنر و تجربه» نیز ادامه دارد که آن هم درآمد خوبی است از آن جهت که فروش گیشه فیلم در این گروه بدون کم و کاست به تهیه کننده می‌رسد.

او درباره اکران مجدد این فیلم در گروه آزاد پس از به پایان رسیدن نمایش فیلم در گروه «پردیس زندگی»، گفت: به هر حال فیلمی‌که مردم از آن استقبال می‌کنند باید این فرصت را داشته باشد که تا هر وقت تماشاچی برای دیدن آن به سینما می‌رود نمایش داده شود. نمی‌دانم که این امکان وجود دارد که بتوانیم برای «ایستاده در غبار» درخواست اکران مجدد داشته باشیم یا نه اما اگر مخاطبان از این فیلم استقبال کنند حتما برای اکران مجدد آن اقدام خواهیم کرد.

محمدحسين مهدويان درباره مشکلات ساخت فيلم‌هاي تاريخي در ايران، گفت: فيلم‌هاي تاريخي فراواني در ايران ساخته نمي‌شود به اين دليل که نيازمند بودجه زيادي است و دليل ديگر آنکه دست و پنجه نرم کردن با روايت‌هاي تاريخي موجود دردسرهاي خاص خودش را در پرداخت داستان دارد.