ناصر رفایی گفت: اگر به اکران تک سانس و سالن محدود در سینمای کودک رضایت دهیم به این مفهوم است که سینمای کودک را در حاشیه ببینیم وحقیر کنیم .

لزوم اهمیت به سینمای کودک/نباید سینمای کودک را با اکران تک سالن حقیر کنیم

ناصر رفایی گفت: اگر به اکران تک سانس و سالن محدود در سینمای کودک رضایت دهیم به این مفهوم است که سینمای کودک را در حاشیه ببینیم وحقیر کنیم .

به گزارش هفت هنر ناصر رفایی فعال حوزه سینمای کودک‌ونوجوان درباره عملکرد شورای راهبردی سیاستگذاری کودک و حضور افراد فعال در حوزه سینمای کودک در این شورا گفت: شورای راهبردی سینمای کودک از افرادی تشکیل شده است که خود فعالان این عرصه هستند و دستی بر آتش دارند و شکل اقدامات عموما به لحاظ تئوریک موثر بوده است دوستان در ابتدا 70 یا 80فیلم کودک تولید شده در سالهای قبل شناسایی کردند و 8 فیلم را به عنوان اولویت اکران در نظر گرفتند که دو فیلم «فرمول سیزده» و «چتر سبز» از فیلم های من هم در آن میان قرار دارد اما متاسفانه اکران فیلم ها هنوز محقق نشده است.

رقابت سالن داران بخش خصوصی و دولتی برای اکران فیلم های پرفروش

وی ادامه داد: البته برای اکران فیلم ها شرایط مختلفی باید مهیا شود وقتی پخش کنندگان و سالن‌داران تمایلی برای پخش فیلم های کودک و نوجوان را ندارند و سالن های سینما هم محدود است و این تعداد محدود سالن هم در رقابت هستند تا فیلم های پرفروش را اکران کنند از سوی دیگر سالن هایی که تا حدودی توجه به سیاستگذاری‌های رسمی و دولتی (مانند حوزه) دارند .هم به گونه ای در رقابت با بخش خصوصی قرار گرفتند و سهم سینمای خود را از فیلم های پرفروش طلب می کنند دیگر جایی برای سینمای کودک باقی نمی‌ماند.

مطالبه سینمای کودک از سوی خانواده‌ها

سازنده فیلم سینمایی «چتر سبز» به مطالبه خانواده ها از سینمای کودک اشاره داشت و گفت: مخاطب سینمای کودک و نوجوان هم باید این سینما را مطالبه کند متاسفانه این مطالبه را در خانواده ها شاهد نیستیم این در شرایطی است که در خانواده ها فرزند سالاری و توجه به آنها به وفور دیده می شود و خانواده ها تلاش می کنند تا خواسته فرزندانشان را برآورده کنند اما در حوزه سینمای کودک و نوجوان مطالبه ای ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که بهتر نیست برای سینمای کودک هم مانند سینمای هنر و تجربه شرایطی فراهم شود تا به صورت طولانی مدت فیلم ها در سالن های مشخص اکران شود و فرهنگسازی در این حوزه شکل بگیرد گفت: سینمای کودک بخش مهمی است که با ید با پروداکشن وسیع و حرفه ای ساخته شود و هزینه های بسیار هنگفتی باید صرف شود تا بتوان مخاطب را که عادت به دیدن فیلم های روز دنیا در این حوزه دارد را جذب کند. به عنوان نمونه من برای این که در «فرمول سیزده » بتوانم همسانی درستی برای مخاطب با سینمایی مثلا شبیه به هالیوود فراهم کنم و مخاطب را به درستی با خود همراه کنم به غیر از طراحی قصه ای که بر اساس تجربیاتم در این زمینه شکل گرفت هزینه ای نزدیک به یک میلیارد تومان در بخش خصوصی متقبل شدم .

سینمای کودک در اولویت سیاست های فرهنگی سیاستگذاران دنیا

دارنده پروانه زرین در ادامه گفت: اگر بخواهند سینمای کودک را اینگونه در یک تک سالن و تک سانس به نمایش بگذارند اصلا کار درستی نیست. سینمای گروه هنر و تجربه فیلمساز فیلمی را با ارکان این نوع سینما (سینمای هنری و تجربه گرا) با هزینه ای محدود می سازد و ضمن اینکه از ابتدا انتظاری از اکران گسترده ندارد از این که فیلمش امکان نمایش می گیرد بسیار خرسند است زیرا فیلمش با شاخصه هایی که برای آن در نظر گرفته است در سالن سینما به نمایش درآمده است اما در سینمای کودک این گونه نیست . سینمای کودک در همه جای دنیا در اولویت سیاستگذاری فرهنگی و همچنین برای بقا سینمای سودآوری است که بخش خصوصی هم با رغبت در آن فعال است و می تواند ادامه حیات دهد.

نباید سینمای کودک را با اکران تک سالن حقیر کنیم/نگاه رفع تکلیف به سینمای کودک / توقع از شورای راهبردی حرکت حرفه ای و کامل

وی ادامه داد: اگر به این نوع اکران (تک سانس و سالن محدود) سینمای کودک رضایت دهد به این مفهوم است که سینمای کودک را در حاشیه ببینیم و حقیر کنیم . این سینما توان داشتن مخاطب گسترده را دارد ،اما اگر در زمان مناسب و شرایط مناسب بتواند اکران بگیرد. شورای راهبردی سیاستگذاری کودک باید در این حوزه (اکران) به این مهم توجه کند که سینمای کودک سینمای پر مخاطبی است و امکان نمایش آن در سطح گسترده وجود دارد و نباید به این موضوع به عنوان بخش کوچکی در سبد سینمای ایران نگاه کند. این نوع نگاه تنها رفع تکلیف در این حوزه است نباید این نگاه ترویج شود که به سینمای کودک به عنوان رفع تکلیف توجه شود . گاهی شعارهای فرهنگی برای عبور از اصل موضوع طراحی می شود که امید است در این زمینه اینچنین نباشد و اگر حرکتی در این شورا آغاز شده تا شکل گیری و ساماندهی حرفه ای و کاملش ادامه یابد .

ناصر رفایی گفت: اگر به اکران تک سانس و سالن محدود در سینمای کودک رضایت دهیم به این مفهوم است که سینمای کودک را در حاشیه ببینیم وحقیر کنیم .