نمایشگاه‌های معتبری در زمینه کتاب در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب «قاهره» به عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه دنیای عرب به حساب می آید و سالیانه در آخرین هفته ماه «ژوئیه» در شهر «قاهره» و در منطقه «مدینه النصر» و در نزدیکی دانشگاه «الازهر» برگزار می‌شود.

قدیمی ترین نمایشگاه کتاب دنیای عرب

نمایشگاه‌های معتبری در زمینه کتاب در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب «قاهره» به عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه دنیای عرب به حساب می آید و سالیانه در آخرین هفته ماه «ژوئیه» در شهر «قاهره» و در منطقه «مدینه النصر» و در نزدیکی دانشگاه «الازهر» برگزار می‌شود.

به گزارش هفت هنر مایشگاه بین‌المللی کتاب «قاهره» بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نمایشگاه جهان عرب است و سالیانه در آخرین هفته ماه «ژوئیه» در شهر «قاهره» و در منطقه «مدینه النصر» و در نزدیکی دانشگاه «الازهر» برگزار می‌شود. این نمایشگاه توسط سازمان کتاب «مصر» سازماندهی می‌شود و بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی در زمینه نشر در دنیای عرب است.

این اتفاق فرهنگی هر ساله هزاران فروشنده کتاب را به شهر می‌کشاند و افزون بر دو میلیون نفر بازدیدکننده دارد. این نمایشگاه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نمایشگاه دنیای عرب است و پس از نمایشگاه بین‌المللی «فرانکفورت» بزرگ‌ترین نمایشگاه دنیا محسوب می‌شود.

نمایشگاه از این لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار است که ناشران عربی سه کتاب از هر پنج کتابی که منتشر می‌کنند به زبان عربی است و سازمان کتاب مصر که برگزاری نمایشگاه را به عهده دارد بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه انتشاراتی دنیای عرب است.

سخنگویان ناشران خصوصی و بنگاه‌های دولتی و فروشندگان کتاب، ویدئو، و محصولات رسانه‌ای از سراسر دنیا در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. سخنرانی، خوانش کتاب و دیگر فعالیت‌های عمومی در طول سه هفته برگزاری این نمایشگاه صورت می‌گیرد و به زبان عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌ها ارائه می‌شود.

مسئولان نمایشگاه مایل هستند مردم عادی مصر را به نمایشگاه بکشانند و به همین دلیل فعالیت‌هایی چون آتش‌بازی برای سرگرمی این گروه در نظر گرفته شده است.

این نمایشگاه در سال‌های اخیر دچار حاشیه‌هایی شده است. گروه‌های چپی یا مسلمان که منتقد دولت وقت بودند ادعا کردند موضوع بعضی کتاب‌های موجود در نمایشگاه متناقض با فرهنگ کشور است و درگیری‌های آنان در سال 2000 بعضاً به خشونت کشید. حدود 2000 دانش‌آموز علیه دولت رسمی کشور اعتراض کردند و حدود 75 نفر از آنان دستگیر و بعضی زخمی شدند. در پی این موضوع دو تن از کارمندان دولت در حوزه نشر به دلیل انتشار کتابی که به دین اسلام توهین کرده و مغایر با ارزش‌های فرهنگی کشور بود نیز دستگیر شدند.

در سال‌های پس از این ماجرا بعضی نویسندگان در فهرست سیاه قرار گرفتند که از آن جمله می‌توان به «میلان کوندرا»، نویسنده بنام اهل «چکسلواکی» و «محمد شکری»، نویسنده مراکشی اشاره کرد.

این نمایشگاه در سال 2011 نیز به دلیل انقلاب مصر لغو شد و در سال 2012 با دیگر برگزار شد. همه فعالیت‌های نمایشگاه پس از این اتفاق از جمله سمینارها، اشعار، کتاب‌ها، نمایش‌ها، و اجراهای زنده در نمایشگاه «بهار عربی» و انقلاب مصر را جشن گرفتند.

نمایشگاه‌های معتبری در زمینه کتاب در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب «قاهره» به عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه دنیای عرب به حساب می آید و سالیانه در آخرین هفته ماه «ژوئیه» در شهر «قاهره» و در منطقه «مدینه النصر» و در نزدیکی دانشگاه «الازهر» برگزار می‌شود.