نسخه بازسازی شده فیلم گاو با حضور علی نصیریان و استقبال مخاطبان در جشنواره فیلم جهانی فجر به نمایش درآمد.

علی نصیریان: برای فیلم «گاو» هیچ وقت قرارداد نبستیم

نسخه بازسازی شده فیلم گاو با حضور علی نصیریان و استقبال مخاطبان در جشنواره فیلم جهانی فجر به نمایش درآمد.

به گزارش هفت هنر، در اولین روز از جشنوار جهانی فجر که در اول اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی چهارسو آغاز به کار کرده است تعدادی از فریم های عکاسانه فیلم گاو رونمایی شد و نسخه‌ی بازسازی شده‌ی فیلم گاو داریوش مهرجویی هم با حضور رئیس حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و علی نصیریان بازیگر این فیلم برای تماشاگران ایرانی و خارجی جشنواره نمایش داده شد.

همچنین قرار بود محمود دولت آبادی برای نمایش فیلم حضور داشته باشد که به دلیل ترافیک سنگین به مراسم نرسید.

پیش از شروع فیلم، رضا کیانیان به عنوان مدیر کاخ جشنواره با لحنی تقریباً شوخی به تأخیر حدود 30 دقیقه‌ای نمایش فیلم اشاره و اظهار کرد: تهران ترافیک وحشتناکی دارد و آدم‌ها در آن گیر می‌کنند. احتمالاً ماشینی که فرستاده شده تا آقای نصیریان را به اینجا بیاورد دیر رفته و باید زمان محاسبه می‌شد. به همین دلیل شروع با تأخیر مراسم جای عذرخواهی دارد.

او که صحبت‌هایش برای حاضران خارجی سالن ترجمه می‌شد ادامه داد: همه‌ی ما در ایران عادت داریم تقصیرها را گردن کسی بیندازیم و ترافیک تهران یکی از بهترین بهانه‌هاست اما با این حال شما حساب کنید که همه‌چیز در نهایت تقصیر من است چون برای تمامی اینها یک نفر لازم است شریک شود و بقیه بی‌گناه شود و آن یک نفر هم من هستم.

وی با اشاره به حضور علی نصیریان در سالن گفت: فیلم گاو در سینمای ایران جایگاه بسیار مهمی دارد چرا که در دهه‌ی 50 یک اتفاق عظیم در سینمای ایران افتاد و آن هم تولد موج نوی سینمای ایران بود. پیش از آن سال‌ها تک و توک فیلم‌هایی ساخته شده بود که شاید پدرهای اصلی سینمای موج نو در ایران باشند اما جریان اصلی در همین دهه‌ی 50 شروع شد.

کیانیان افزود: در آن سالها کارگردان های زیادی به یکباره در سینمای ایران متولد شدند و یکی از آن‌ها که هنوز در سینمای ما حضور دارد داریوش مهرجویی است.

این بازیگر سینما یادآور شد: قبل از موج نوی سینمای ایران سینمایی در کشور وجود داشت که پر از تیپ‌های از قبل مشخص شده بود درحالی که با موج نوی سینمای ایران شخصیت به معنای چخوفی ایجاد شد. به همین دلیل کارگردانان آن دوره دیگر نمی‌توانستند با بازیگران قبلی کار کنند. چون آنها تیپیکال یک نقش را ایفا می‌کردند پس به سراغ بازیگران تئاتر رفتند که قدرت شخصیت پردازی داشته باشند.

او گفت: برای ساخت فیلم گاو گروه بزرگی از بازیگران آن سالها دعوت به کار شد و آن‌ها این فیلم را خلق کردند. در این سالها چندتا از بازیگران این فیلم در گذشتند و چند نفر دیگر بیمار هستند. برای آن هایی که فوت شده‌اند آرزوی ارامش ابدی داریم و برای آن‌هایی که مریض هستند مثل آقای انتظامی که نقش اصلی فیلم را ایفا می‌کرد آرزوی سلامتی داریم. برخی دیگر از بازیگران هم هنوز زنده و شاداب هستند که برای ان‌ها آرزوی سلامتی و شادابی همیشگی داریم تا روی صحنه باشند و یکی از آن‌ها علی نصیریان است.

کیانیان در پایان سخنان خود گفت: برای یکی از بزرگترین کارگردانان ایران و جهان یعنی عباس کیارستمی آرزوی سلامتی می‌کنیم چون سینمای ایران و جهان به او مدیون است.

در ادامه علی نصیریان ضمن خوشامدگویی به میهمانان خارجی در سخنانی گفت من در این فیلم یک بازیگر هستم که در این فیلم نقش مش اسلام را بازی می‌کند و زمانی که این فیلم را می‌خواستیم شروع به ساختن کنیم در تئاتر کار می‌کردیم و کار در سینما را آغاز نکرده بودیم.

او افزود: آقای مهرجویی که از امریکا آمده و یک فیلم ساخته بود قصد داشت فیلم دوم خود را بازی کند که به پشت صحنه تئاتر ما آمد و دعوت کرد در این فیلم او بازی کنیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان جوان بودم و دوست داشتم در سینما کار کنم و شور و هیجان بینشان وجود داشت گفت: تمام اکیپی که در فیلم می بینید هیچ وقت قرارداد نداشتند و ما به خاطر دلمان کار کردیم و این چیزی است که جوهر کار هنر است و انگیزه ایست که می‌تواند یک خلاقیت واقعی را از درون بروز دهد.

پس از پایان سخنان علی نصیریان در فیلم کوتاهی مراحلی از بازسازی نسخه اصلاح شده فیلم گاو که اصلاح آن سال 93 در فیلم‌خانه ملی ایران به پایان رسید نمایش داده شد.

نسخه بازسازی شده فیلم گاو با حضور علی نصیریان و استقبال مخاطبان در جشنواره فیلم جهانی فجر به نمایش درآمد.