ر حال حاضر تلاش می کنم آرامشم را به دست بیاورم و بعد از زخمی که با از دست دادن عزیزانم بر پیکرم نشسته استو

سکوت 11 ساله مرجان محتشم شکست: دست اجل پدر، مادر و برادرم را از من گرفت

پس از سکوتی طولانی و چندین ساله، بازیگر نقش «خانوم کوچیک» در سریال ماندگار «پس از باران»، سریالی که 17 سال از تولید آن گذشته ولی همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده است، از حال و هوای این روزهایش و خاطرات این سریال پربیننده گفت. مرجان محتشم هم از شایعات در فضای مجازی گله کرد و هم از عدم تصمیم اش برای حضور در عرصه بازیگری و هم از دلایل جذابیت شخصیت قهرمان این سریال.

به گزارش تیترهنر به نقل از روابط عمومی شبکه آی فیلم، مرجان محتشم در گفت و گوی اختصاصی با آی فیلم که پس از 11 سال دوری از فضای رسانه ها صورت گرفت، گفت: من از همان ابتدای کار بازیگری تصمیم گرفتم که گزیده‌کار و کم‎کار باشم. می خواستم برای دل خودم کار کنم. وقتی متن «پس از باران» را دریافت کردم متوجه شدم این فیلمنامه هم مثل همه فیلمنامه‎هایی که در اختیار من قرار می گرفت، کامل نیست و پایان کار از قبل مشخص نشده است، هر چند که شخصیت‌‎ها مشخص بودند. برای همین ابتدا فیلمنامه را مثل یک رمان مطالعه کردم و توانستم با شخصیت خانم کوچیک ارتباط برقرار کنم. بعد هم با تردیدهای بسیار زیاد، حضور در مجموعه را پذیرفتم.

وی بر آگاهی اش از سختی های کار در شهرستان و طولانی بودن پروژه تصریح کرده و افزود: اینها را می دانستم و بر تردیدهایم اضافه می کرد، اما پذیرفتم. از همان آغاز می دانستم چه من بازی کنم و چه بازی نکنم، این شخصیت ماندگار می شود و با مردم ارتباطی خاص برقرار می کند. احساسم می گفت که کار به دل مردم می نشیند؛ اما در مورد خودم و اینکه تا چه اندازه موفق بودم، مردم باید قضاوت کنند.

محتشم که اصالتاً تهرانی است و پیش از حضور در «پس از باران» شناخت چندانی راجع به لهجه گیلکی نداشته است، در باره باورپذیری ظاهر شدنش در نقش یک زن گیلانی توضیح داد: حتی در حین تولید سریال هم معلمی برای زبان گیلکی نداشتم. از ابتدای کار به من گفته بودند نیازی به داشتن لهجه نیست، مثل بقیه بازیگران… اما وقتی ضبط شروع شد، گفتند حتما باید با لهجه گیلکی صحبت کنی. با این حال دست مرا باز گذاشتند و سعید سلطانی کارگردان سریال گفت توقع لهجه غلیظ گیلکی از من ندارند و فقط می خواهند گویش رقیقی باشد تا شخصیت خانم کوچیک بتواند با همه ارتباط برقرار کند. خودم خیلی سعی کردم این گویش تصنعی از کار در نیاید و به قول معروف توی ذوق کسی نزند و همه مخاطبان در هر شهر و دیاری بتوانند با این لهجه ارتباط برقرار کنند.

 بازیگر سریال «پس از باران» افزود: اعتراف می کنم برایم مهم بود که وقتی بعد از سال‎ها این مجموعه پخش می شود مردم احساس خوبی داشته باشند. البته یکی دو بار در مورد یک واژه از زنده‎یاد ملک مطیعی سوال کردم ولی مابقی حاصل تلاش خودم بود و بس…

وی با تاکید بر اینکه سریال «پس از باران» در ترسیم چهره‎ای واقعی از زن ایرانی موفق و حتی در مواردی پیشرو بوده است، دلیل محبوب بودن شخصیت «خانوم کوچیک» را اینگونه توصیف کرد:  خانم کوچیک، زن تو سری خوری نیست. اگر چه حجب و حیا  و بی غل و غشی روستایی جزیی از وجودش است، اما با همان سادگی و پاکی پای آبرو و کیان خانواده‎اش ایستاد و با همه توان در صحنه حضور پیدا کرد. زنانی از این دست در اطراف ما فراوانند، شاید خیلی چیزها به اجبار زمان به آنها تحمیل شده باشد، اما این زنان توانستند مصائب و مشکلات را مدیریت کنند. «خانوم کوچیک» در «پس از باران» نادان نیست، دختری است که در عین معصومیت با طبیعت انس و الفتی خاص دارد، اهل شعر است، گذشت دارد اما جایی که باید قاطع باشد، هست و با ناراستی و نادرستی برخورد سختی دارد. لایه لایه شخصیت این آدم برای مردم جذاب است. اگر این شخصیت نادان و بی عرضه بود برای مردم جذابیتی نداشت.

محتشم که علاوه بر «پس از باران» بازی در سریال «ریحانه» را هم در کارنامه دارد، ایفای نقش زنان بااراده و موثر را جزو نکات مهم برای حضور در سریال هایی چون «ریحانه» و «پس از باران» عنوان کرد:  انتخاب نقش هایی که ایفا کرده ام، با مطالعه و بررسی همراه بوده است. در سریال «ریحانه» به درخواست خودم در نقش «آسیه» بازی کردم، چون او در عین سکوت و آرامش ذاتی، اتفاق‎های درستی را رقم می زند. خوشبختانه اهل خواندن، نوشتن و سکوت هستم و اینها به من در انتخاب و ایفای نقش یاری می رساند. زنانی اینگونه را می شناختم و برای بازی در این نقش‎ها انگیزه داشته و دارم. خیلی فیلمنامه‎ها بوده که دوست داشتم اما به دلیل روحیه خودم کار نکردم. معمولا فیلمنامه‎ها را ابتدا به صورت رمان می خوانم و اگر من را درگیر کند آن را می پذیرم. هرچند در بازیگری ادعایی ندارم اما شخصیت‎هایی را بازی کردم که در عین سکوت قوی و تاثیرگذارند.

بازیگر محبوب سال های پیش تلویزیون خداوند را شاکر است که مشمول لطف مردم بوده است. او روحیه خلوت‎گزینی اش را در کم‎کاری و غیبت طولانی مدت بی تاثیر ندانسته و اضافه کرد: علاوه بر روحیه شخصی ام، شایعات بی پایه و افرادی که متاسفانه از آب گل‎آلود ماهی می گیرند، دست به دست هم داد و باعث شد برای پرهیز از حاشیه‎ها سکوت کنم. از سال ۸۵ هیچ مصاحبه‎ای نداشتم تا به امروز که با شبکه آی‎فیلم گفت‎وگو کردم. در این مدت تاکید داشتم اگر حرفی ندارم باید سکوت کنم، اما این بازار مکاره دنیای مجازی باعث شد عده‎ای از زبان من حرف‎هایی بزنند که عاری از حقیقت بود و من از همین تریبون از مردم عذرخواهی و اعلام می کنم از سال ۹۱ درگیر مشکلات شخصی زیادی بودم، ابتدا پدرم را از دست دادم، مدت کوتاهی بعد دست اجل برادرم را از من گرفت و هشت ماه پیش هم مادرم به رحمت ایزدی پیوست. این سال‎ها و روزهای سخت مرا تنها کرد و خودم را بی پشتوانه دیدم، از طرفی فرصت برای عده‎ای مهیا شد تا با شایعات بی اساس اسباب آزار و اذیت مرا مهیا کنند، با این حال مردم انقدر آگاه بودند که شایعات را باور نکنند و همیشه من را مورد لطف خود قرار دادند.

با اینکه به گفته محتشم، همه کم و بیش از سختی‎های کار بازیگری و تولید آگاهند و می دانند چه مراحل دشواری دارد، «پس از باران» برای «خانوم کوچیک» پر از خاطرات تلخ و شیرین است. دختری که در کوه و جنگل زندگی بی پیرایه‎ای را تجربه می کند و بعد مجبور به ازدواج با خان آن دیار می شود. اینکه این روایت‎ها به ترتیب تقدم و تاخر زمانی داستان فیلمنامه و به دنبال هم ضبط نشده اند، از جمله خاطراتی است که وی به آنها اشاره کرد: تصور کنید که صبح باید سکانسی را که به شدت از ارباب کتک خورده و آسیب دیده ام را بازی می کردم و عصر را در حالی جلوی دوربین قرار بگیرم که هنوز در دل طبیعت شعر می خوانم و رویاهایم را با کوه و دشت و جنگل قسمت می کنم… حفظ حس این لحظات برای بازیگر بسیار دشوار است، به ویژه نقشی که تا این حد چالش حسی دارد. همه این‎ها وقتی پشت سر هم نیست هم سختی دارد و هم شیرینی. آب و هوای سرد زمستان و محلی که ما تصویربرداری می کردیم و لوکیشن سریال که چقدر زیبا و دست نیافتنی بود، این‎ها دنیایی از خاطره است.

بازیگر سریال خاطره انگیز «پس از باران» که این روزها مخاطبان بسیاری را مقابل شبکه آی فیلم و پای داستان پر فراز و نشیب زندگی شخصیت «خانوم کوچیک» نشانده است، در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد: وجودم سرشار از حس قدرشناسی نسبت به شبکه محترم آی‎فیلم است. از شما می خواهم که صدای مرا به گوش مردم برسانید، به خصوص آدم‎هایی مثل من که سایت و صفحه مجازی ندارند و متاسفانه عده‎ای در شبکه‎های اجتماعی از اسم امثال من سوء استفاده می کنند. شایعات بی پایه و اساس در مورد من کم نبوده، از ماجرای مهاجرت و حرف‎هایی از زبان من در مورد فساد در سینما و عرصه هنر و… که همین جا همه را تکذیب می کنم. این حرف‎ها دروغی بیش نبوده و نیست. حق مردم دانستن حقیقت است. در این مجال اعلام می کنم فعالیتی در دنیای مجازی ندارم. همه تلاشم را می کنم که به زودی با مردم صحبت کنم و آنچه دوست دارند بدانند، با آنها در میان بگذارم. می خواهم از طریق این گفت و گو به مردم بگویم که به دلیل شرایط سختی که داشتم نتوانستم در خدمتشان باشم، امیدوارم به زودی فرصت دست بدهد تا بتوانم با مردم دیداری تازه کنم.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر تلاش می کنم آرامشم را به دست بیاورم و بعد از زخمی که با از دست دادن عزیزانم بر پیکرم نشسته است، بتوانم مثل سابق مقاوم باشم. اما دلم می خواهد نوشته‎هایم چاپ شود. زنده‎یاد علی معلم بارها از من خواست این نوشته‎ها را منتشر کنم که هربار این کار را به تاخیر انداختم، اما فکر می کنم زمان آن رسیده تا با نوشته‎هایم با مردم سخن بگویم. شاید برای بازیگری نیاز به مجال دیگری دارم.

ر حال حاضر تلاش می کنم آرامشم را به دست بیاورم و بعد از زخمی که با از دست دادن عزیزانم بر پیکرم نشسته استو

  1. رضا
    ۲۳ آبان ۱۳۹۹

    ببخشی تازه فهمیدم چه مصیبتی کشیده خداصبربده بقای ایشان باشه ورفتگان را قرین رحمت کند همیشه سلامت موفق پایدارباشیدبازهم درتصویرهاL98S دیده شوید

  2. یلدا
    ۰۱ آذر ۱۳۹۹

    سلام انشالله که خدا صبر به خانم محتشم بده و دوباره با بازی درخشان در تلویزیون بدرخشند واقعا ایشان بازیگر بسیار دلنشین و با وقاری هستن .