سه کتاب اتوبیوگرافی برای روزهایی که در خانه هستید

خواندن کتاب‌های زندگینامه برای بسیاری از افراد جذابیت‌های زیادی دارد. غرق شدن در زندگی آدم‌های معروف و موفق و سفر به شرایط زمانی و مکانی آنها و خواندن جزئیات زندگی‌شان بسیار جذاب خواهد بود. به ویژه آنکه این کتاب‌ها را خود آن فرد نوشته باشد و بر پیچ و خم‌های زندگی‌ و شرایط روحی و روانی‌اش آشنایی داشته باشد. شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شدن مردم در خانه‌هایشان فرصت خوبی است تا این کتاب‌ها را بخوانید و به یک دنیای دیگر سفر کنید.

برای این لحظه متشکرم

«والری تریرویلر» زمانی بانوی اول فرانسه بود و در کنار فرانسوا اولاند دیده می‌شد. او در این کتاب ماجرای آشنایی‌اش با اولاند قبل از اینکه او رئیس جمهور شود را نوشته است. تریرویلر خبرنگار سیاسی بود و با حضور در برنامه‌های حزب سوسیالیست با اولاند آشنا شد. اولاند آن زمان چهره معروف و متنفذی بود و اعضای حزب بیشتر او را می‌شناختد.

والری و اولاند به هم نزدیک می‌شوند و این نزدیکی عشقی سوزان را میان‌شان رقم می‌زند. اولاند از همسرش جدا می‌شود و به عنوان شریک زندگی تازه والری، وارد زندگی‌اش می‌شود.

روزهای خوب و خوش این دو با رئیس جمهور شدن اولاند خیلی زود تمام می شود. عشق ساده شان زیر پای سیاست، شهرت و قدرت لگدمال می‌شود و با شنیدن خبر آشنایی اولاند با یک بازیگر تیره و تار می‌شود.

والری در این کتاب از وضعیت خانوادگی و شغلی‌اش نوشته و از عشق پرحرارتی که میان او و اولاند بوده سخن گفته است. اما داستان تلخ خیانت و جدایی این زوج بخش مهمی از کتاب را در برمی‌گیرد.

کتاب در کنار ماجرای عاشقانه والری و اولاند اطلاعات خوبی از وضعیت سیاسی فرانسه و کاخ سفید می‌دهد که به جذاب‌تر شدن کتاب کمک می‌کند.

میعاد در سپیده دم

رومن گاری برای عاشقان ادبیات نامی آشناست. کتاب‌هایش در تمام دنیا ترجمه و فروخته می‌شود و منتقدان زیادی او را جزو بهترین رمان‌نویسان ادبیات می‌دانند. شخصیت و زندگی گاری برای بسیاری ابهامات و سوالات زیادی دارد و خواندن کتاب «میعاد در سپیده دم» به بسیاری از این سوالات پاسخ می‌دهد. این نویسنده در 66 سالگی خودکشی کرد و نوشت دیگر کاری نداشتم.

گاری در این کتاب ماجرای مهاجرتش از روسیه به لهستان و از آنجا به فرانسه نوشته است. او از سختی‌های راه و زحمات بسیاری که مادرش در طول این سفر برایش کشید نوشته است. گاری و مادرش به تنهایی سختی‌های زیادی را تحمل کردند تا به فرانسه برسند. مادرش به سخت کار می‌کرد و فرزندش را به دندان می‌کشید.

آرزوی مادر موفق و مشهور شدن پسر بود. گاری با حمایت‌های مادر کارهای زیادی را امتحان کرد ولی از دل هیچکدام با موفقیت بیرون نیامد. تا اینکه با شروع سالهای دانشگاه و شروع جنگ جهانی دوم ستاره بخت گاری هم شروع به درخشیدن می‌کند. داستان‌هایش در چند نشریه چاپ می‌شود و در ارتش فرانسه اسم و رسمی بهم می‌زند. هرچند او با پایان یافتن جنگ و بازگشت به خانه می‌بیند که دیگر مادرش در قید حیات نیست و مادر برای اینکه پسرش متوجه مرگش نشود،‌ نامه‌هایی که از قبل برایش نوشته بود را به یکی از دوستانش داده بوده تا برای پسرش در جبهه فرستاده شود.

کتاب بیشتر از آنکه در گاری باشد، درباره تلاش‌ها و فداکاری‌های مادرش جهت تامین نیازهای زندگی پسر است. گویی گاری با نگارش این کتاب خواسته تلاش‌های مادرش در موفقیت او را گرامی بدارد و یاد و خاطراتش را زنده نگه دارد.

کتاب که با آن نثر شوخ طبعانه گاری نوشته شده فوق‌العاده خواندنی و جذاب است.

زندگی‌نامه من؛ خاطرات، خواب‌ها و تفکرات کارل گوستاو یونگ

نام یونگ برای عاشقان روانشناسی نامی آشناست. یونگ و فروید جزو پیشگامان علم روانشناسی هستند و جزو نام‌های ماندگار و جاودان این علم به شمار می‌روند. یونگ در این کتاب که در سالهای میانسالی به رشته تحریر درآورده خاطرات زندگی‌اش از دوران کودکی تا جوانی و میانسالی را نوشته است. او در سالهای پایان قرن نوزدهم به دنیا آمد و دو جنگ جهانی ویرانگر را به چشم دید. یونگ که از دنیای سنتی و کلاسیک به یک دنیای مدرن و پیشرفته رسید بسیار نگران آینده بشر بود.

یونگ در این کتاب از ماجرای اولین روانکاوی‌اش زمانی که دانشجو بوده نوشته است. آن زمان موضوعی به نام روانکاوی وجود نداشت و یونگ ریسک زیادی را به جان می‌خرد تا چنین کاری را انجام دهد. او وقتی موفقیتش در کار را می‌بیند به کارش ادامه می‌دهد و به مرور به یکی از روانشناسان معروف و موفق تبدیل می‌شود.

او در کتابش از ملاقات و آشنایی‌اش با فروید می‌گوید که یکی از جذابترین بخش‌های کتاب است. ماجرای اختلاف‌نظر با فروید و قطع ارتباط با او نیز نکات زیادی برای خواندن دارد.

یونگ در کتابش از سفرهایی که داشته نوشته و در بخش دیگری از کتاب به تشریح و توصیف کتاب‌هایش پرداخته است.

کسانی که به روانشناسی علاقه دارند این کتاب کمک زیادی به آنها می‌کند و با خواندنش اطلاعات زیادی را از این شخصیت بزرگ کسب می‌کنند.

نویسنده: احمد محمدتبریزی