فیلم سینمایی «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی عصریکشنبه 29 اردیبهشت پس از اکران در فرهنگ سرای ارسباران با حضور عوامل فیلم نقد و بررسی شد.

سعید سهیلی در جلسه نقد «ژن خوک»: دل مردم از شنیدن خبر اختلاس و پولشویی به درد می‌آید

فیلم سینمایی «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی عصریکشنبه 29 اردیبهشت پس از اکران در فرهنگ سرای ارسباران با حضور عوامل فیلم نقد و بررسی شد.

به گزارش تیتر هنر، کوروش جاهدکارشناس و منتقدسینما ضمن تحسین نگاه طنز فیلم به معضلات اجتماعی و فاصله طبقاتی در جامعه تاکیدکرد: فیلم «ژن خوک» بازتاب شرایط جامعه است و فیلم ساز به جای دستمایه گزنده و تلخ موضوع با قصه پردازی، روایت و درون مایه طنز به موضوع فقر، اختلاف طبقاتی، سودجویی برخی آقازاده ها از موقعیت اجتماعی شان پرداخته است.

در ادامه سعید سهیلی کارگردان فیلم خاطر نشان کرد: زمانی جوانان شجاع و غیوری در جبهه های جنگ سرپرست یک لشگر بودند و جان خود را برای این مرز و بوم فداکردند. امروز وقتی می شنویم فردی 180 میلیارد پولشویی می کند و اعتراف می کند فقط 80 میلیارد اختلاس داشتم آن هم در جامعه ای که مردم در فقر دست و پا می زنند دل مردم به درد می آید.

جاهد اظهارداشت: برخی معضلات در رسانه های مکتوب به راحتی قابل انتقال هستند. اما فیلم با رویکرد طنز سینمایی توانست پیام خود را به خوبی به بیننده انتقال دهد فیلم «ژن خوک» فیلم خطی نیست.

سهیلی در پاسخ سوال یکی از تماشاگران که در خصوص ممیزی فیلم بود تصریح کرد: بعید می دانم فیلمی ساخته و اکران شود بدون این که ممیزی شده باشد و هیچ فیلمی از ساخته هایم بدون ممیزی روی پرده سینما نرفته است.

سهیلی اظهارداشت: مردم با هر تیتر و عنوان هر سلیقه و عقیده ای نباید در مقابل هم قرار گیرند ما باید از اتفاقات درس بگیریم، باید قوانین غلط با فکر، تدبیر، وحدت و همت همگان مطرح و حل و بررسی شود.

این کارگردان همچنین در مقابل سوال دیگر تماشاچی فیلم که بر بدآموزی حس انتقام جویی شخصی و فرهنگ لومپنیزم در فیلم اشاره داشت در ادامه افزود: اگر با این تئوری پیش رویم اکثر فیلم های هالیوود، بالیوود و فیلم های اروپایی که همیشه یک بت منی دارد و یک آدمکشی نقض می شود.

وی به فیلم اولین خون که به جنگ وییتنام می پرداخت اشاره کرد که  نقش اول آن پس از درگیری با پلیس هفده هجده پلیس را با روش های مختلف کُشت.

سهیلی تاکیدکرد: وقتی فرهنگ یک جامعه پایین باشد قطعا سراغ چاقو زدن قیصر و مدل کفش و موی قیصر می رود نه هدف و اندیشه قیصر. ولی خوشبختانه امروز فرهنگ مردم بالا رفته و آگاهی رسانه ای، علمی، شبکه های مجازی آنها افزایش یافته است بعید می دانم با قدرت تشخیص و مقایسه ای که دارند بخواهند نکات منفی فیلم را بدون پردازش صحیح و باور عمیق تکرار کنند. البته که یک موقعی با مرحوم ناصر ملک مطیعی صحبت می کردم او می گفت:” قبل از انقلاب ممیزی ها خواستند در فیلم ها چاقوکشی و انتقام جویی قهرمان فیلم حذف شود که پس از چند فیلم شاهد آسیب به اموال سینما بودیم.”

جاهد در ادامه نشست عنوان کرد: به هر حال یکسری فیلم ها هستندکه بر مبنای شناخت مخاطب و آگاهی او از توضیح واضحات پرهیز می کنند و با شخصیت پردازی، فضاسازی، نمادپردازی ، نگاه کمدی و طنز پیام خود را به مخاطب منتقل می کنند. حتما اگر مسئولین فیلم «ژن خوک» را ببینند باید از این که چرا جامعه تقسیم بندی شده و سرنوشت بسیاری از جوانان نادیده گرفته شده به فکر فرو روند. در فیلم نشانه هایی وجود دارد ک به بسیاری از اقشار مردم می پردازد . همچنین از حساسیتی که از سازنده فیلم به مشکلات سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی سراغ داریم او را در بیان لحظات تلخ، درام و غم و تاکیدات موفق می دانیم و آرزو می کنیم همچنان به ساخت فیلم های متعدد دیگری بپردازند.

سهیلی در خاتمه یادآورشد: اولین وظیفه سینما سرگرمی است اما آنچه در جامعه ی ما جایش خالی است؛ قهرمان، عشق، وحدت و همدلی است چه به اجبار چه با رغبت باید مهربان باشیم ، قهرمان بسازیم و دوباره شاهد چمران ها و باکری ها باشیم.

پانصد و ششمین نشست باشگاه فیلم تهران در ارسباران با پرسش و پاسخ تماشاگران با کارگردان خاتمه یافت.

 

فیلم سینمایی «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی عصریکشنبه 29 اردیبهشت پس از اکران در فرهنگ سرای ارسباران با حضور عوامل فیلم نقد و بررسی شد.