رسول صدرعاملی در «کافه فیلم»: بدون رانت و حمایت مالی 14 فیلم ساخته‌ام!

شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۸


رسول صدرعاملی گفت: وقتی بخواهی سینمای موفق و پایدار و ماندگار داشته باشی، باید اقتصاد سینما مستقل باشد و رونق داشته باشد و آدم‌هایی که در سینما کار می‌کنند محتاج کسی نباشند. این را کمتر مدیریتی حس کرد و کمتر فیلمسازی.

به‌گزارش تیترهنر به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، رسول صدرعاملی در گفت‌وگو با اکبر نبوی در برنامه «کافه فیلم» اظهار کرد: «گل‌های داوودی» قصه یک دوران است. دورانی که هیچ تعریفی از سینمای پس از انقلاب نداشتیم. در سال ۶۳

وی گفت: البته پیش از این فیلم، دو سه تا کار دیگر هم داشتم که اولی‌اش «خون‌بارش» بود که امیر قویدل آن را ساخت و من تهیه‌کنندگی ‌کردم. دوسه تا کار مستند و سینمایی دفاع مقدسی انقلابی هم کار کردم اما پس از ساخت آن‌ها و اذیت‌هایی که شدم، به این نتیجه رسیدم که سینمای ایران عشق و دوست‌داشتن را هم می‌تواند نشان دهد.

کارگردان «گل‌های داوودی» با بیان اینکه فیلم «گل‌های داوودی» آغازگر سینمای قصه‌گو بود، گفت: همان دوران قصه‌ مستندگونه‌ای دست من رسید که مال قاضی ربیحاوی بود. چیزی که در این قصه برایم جالب بود این بود که دو نفر که نابینا بودند و همدیگر را نمی‌دیدند از هم خوششان آمده بود. با فریدون جیرانی شروع کردیم به پروراندن قصه. فریدون خیلی وقت گذاشت و چون عاشق سینمای هند بود روی ملودرام قصه خیلی کار کرد.

صدرعاملی با اشاره به اینکه «گل‌های داوودی» فرصت خوبی به فریدون جیرانی و من داد تا از دوران قبل، بدون اینکه اغراق کنیم و شعارگونه عمل کنیم، قصه‌ای برای مردم تعریف کنیم؛ کمااینکه همین حالا هم می‌توانستیم این فیلم را بسازیم.

وی ابراز کرد: همیشه در سینما تنها بوده‌ام و تا حالا ۱۴ فیلم ساخته‌ام بدون هیچ رانت و حمایت مالی از سوی هیچ ارگانی. اما اینکه پس از این فیلم به سراغ ملودرام نرفتم این بود که همیشه در جامعه ما یک سری روشنفکرهایی هستند که می‌خواهند زیبایی‌شناسی و نگاه خودشان را به جامعه تحمیل کنند و اگر می‌خواستی بین جامعه فرهیخته و نخبه و مخاطب عام پل باشی، این را قطع می‌کردند.

این کارگردان سینمای کشورمان با بیان اینکه اساساً جزئی‌نگری‌ها و پیش‌پا افتاده‌های مهم زندگی در یک فیلم تعیین می‌کند که آن فیلم خوب از آب درآمده یا نه، توضیح داد: به‌شدت برای هنرورهایم وقت می‌گذارم و خودم با همه‌شان صحبت می‌کنم. در طول فیلمبرداری سعی می‌کنم ارتباط صادقانه‌ای با هنرمندان فیلم داشته باشم چون این‌ها دروغ و صداقت را خوب می‌فهمند و اگر حس کنند حتی به دروغ بهشان می‌گویی خسته نباشید، دیگر عشقشان از بین می‌رود و فقط طبق قراردادی که امضا کردند پیش می‌روند.

وی افزود: خیلی از ضربه‌ها را به خاطر اهمیت‌ندادن به هنرورها در سینمای ایران می‌خوریم. بازیگران، میزانسن‌ها و فیلمبرداری سینمای ایران کم ندارد اما در زمینه‌سازی مشکل داریم. هر سکانس یک نقطه طلایی دارد و حتی هر پلان هم یک آن طلایی دارد. وقتی به‌عنوان کارگردان همین آن طلایی را به همه اعضای گروهت منتقل می‌کنی، ناگهان می‌بینی که یک برکت و اعجازی در فیلمت پدیدار می‌شود.

صدرعاملی گفت: ملودرام به‌شدت مورد اعتنای توده مخاطب است. زندگی آدم‌ها پر از لحظات دراماتیک و ملودرام‌های ساده است. سینمای ملودرام خیلی سینمای سختی است زیرا با لحظه‌هایی بازی می‌کنی که مخاطب خودش با آن دست‌وپنجه نرم کرده و درگیرش شده؛ اما همین‌ها را اگر بیشتر از واقعیت ببیند و بشنود دیگر فیلم را باور نمی‌کند.

کارگردان «گل‌های داوودی» با اشاره به اینکه وقتی بخواهی سینمای موفق و پایدار و ماندگار داشته باشی، باید اقتصاد سینما مستقل باشد و رونق داشته باشد و آدم‌هایی که در سینما کار می‌کنند محتاج کسی نباشند، گفت: این را کمتر مدیریتی حس کرد و کمتر فیلم‌سازی. یا نباید فیلم بسازی یا باید وقتی می‌سازی شصت‌هفتاد نفری که با تو کار می‌کنند، در طول پروژه حالشان خوب باشد چون انتخاب شده‌اند و تمایزی داشته‌اند.

اظهار نظر

*

نظرسنجی

  • با توجه به حاشیه‌های اخیر سلبریتی‌ها آیا هنوز به آنها اطمینان دارید؟

    Loading ... Loading ...

آخرین اخبار