چند روز پيش دو 12، 13 ساله در محله جنت‌آباد تهران خودكشي كردند. به بالاي ساختماني پنج طبقه رفتند، عكس سلفي گرفتند و دست در دست هم به پائين پريدند.

ردپای مجید خراطها در خودکشی دو دختر نوجوان در جنت آباد

تیتر هنر؛ یک – چند روز پیش دو دختر 12، 13 ساله در محله جنت‌آباد تهران خودکشی کردند. به بالای ساختمانی پنج طبقه رفتند، عکس سلفی گرفتند و دست در دست هم به پائین پریدند. وصیت‌نامه‌ای هم نوشته بودند و با لحن بچگانه و معصومانه‌ای متنی برای خانواده‌شان به یادگار گذاشتند و گفته‌اند می‌خواهند در آن دنیا هم با هم بمانند.

آنچه در میان این خودکشی جلب توجه می‌کرد، علاقه دخترها به خوانندگی به نام مجید خراط‌ها است. خواننده‌ای که  ترانه‌هایش را با صدایی شبیه به جیغ و ناله می‌خواند و از عبارات مایوس‌کننده‌ای مثل «کشیدن تیغ روی رگ و شاهرگ» و یا «زنده به گور کردن» صحبت می‌کند. این پاپ‌خوان جوان در یکی از ترانه‌هایش با تاکید در هر بیت بر روی زدن تیغ می‌گوید:«عزیزم دستات نلرزه تیغ اول و بزن/واسه خیانتا و بی محلیای من/تیغ دوم و بزن بزار بریزه آبروم/ من خیانت کردم اما تو نیاوردی به روم/سه و چهار و پنج و شیش/تیغارو پشت هم بزن/خوب اگه حرصت میگیره/هی نگاه نکن به من/تیغ هفتمو بزن من که هفت خط عالمم/بزار خونمم بریزه تا بفهمم آدمم/تیغ هشتمو بزن آره بزن بزار برو …»

موسیقی پاپ را به دلیل همه‌ سادگی و روان بودنش قابلیت برقرار ارتباط با عموم مردم جامعه را دارد و به خاطر همین سهل و سادگی جامعه مخاطبانش وسیع و گسترده است. در میان طرفداران موسیقی پاپ نوجوان‌ها و جوان‌ها مشتری پر و پا قرصش هستند. با آهنگ‌هایشان عاشقی می‌کنند،‌می‌خندند و می‌گریند. نمونه بارزش مرتضی پاشایی بود که با مرگش، ولوله‌ای در میان دهه شصتی و هفتادی‌ها انداخت.

دو – بر روی دست یکی از دخترها، جای خط خط‌های زیادی که نشان از زدن رگ دارد، دیده می‌شود. چیزی شبیه به کاری که خواننده محبوبشان بارها بر آن تاکید کرده بود. این دو دختر در همان عالم بچگی‌شان جای شور و نشاط نوجوانی، انقدر در فضای افسرده و یاس‌آور برخی خوانندگان غرق شدند که جانشان را هم در دل‌سپردن به این معانی و مفاهیم پوچ از دست دادند.

نکته اساسی در قبال چنین آثاری که بالاخره یک روز در یک نقطه از کشور سرباز می‌کرد این است که دوستانی که در شورای شعر و ترانه ارشاد کار می‌کنند فقط نسبت به مفاهیم سیاسی و جنسی واکنش نشان می‌دهند و اگر خواننده‌ای فضایی سیاه و مرگ‌آور را پیش چشم شنودگانش بیاورد، واکنشی نشان نمی‌دهد؟

نمی‌خواهیم تمام تقصیر خودکشی دخترهای نوجوان را به گردن گوش دادن به چند ترانه ربط دهیم ولی الگوگیری از متن چنین ترانه‌هایی می‌تواند منجر به چنین اتفاقات تلخی شود و تصمیم شخص را برای انجام سرعت بخشد. مثل اتفاقی که برای آن نوجوان یزدی با دیدن سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» افتاد و عاملی برای خودکشی شد.

این شورا که با حساسیت‌های زیادی در برابر مضامین اجتماعی برخورد می‌کند باید به خوانندگانی که از اشعار یاس‌آور و پوچ استفاده می‌کنند هم حساسیت نشان دهد. گاهی ممکن است با گفتن از مرگی نامتعارف با تصویر کشیدن فضایی اندوه‌بار سیاه تاثیرش از یک ترانه اجتماعی که قصد اصلاح جامعه را دارد، تاثیرگذاری‌اش خیلی بیشتر باشد.

 

چند روز پيش دو 12، 13 ساله در محله جنت‌آباد تهران خودكشي كردند. به بالاي ساختماني پنج طبقه رفتند، عكس سلفي گرفتند و دست در دست هم به پائين پريدند.

  1. ناشناس
    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    واقعا متاسفم براتون
    مجید خراطها واسه چیزی الان میخونه که کمتر تو جامعه دیده میشه عشق وفا
    دختره ۱۲ یا ۱۳ ساله واقعا در حدی هست که خوب وبدو تشخیص بده ؟داریم به کجا میریم؟کی گوشی و فضای مجاری رو بدون محدودیت در اختیار این گروه سنی قرار میده؟به نظر شما خراطها باعث دوستی های خیابانی و هوس بازی میشود و بعد هم خیانتو در آخر امثال خراطها و پاشایی مقصر میشن؟خراطها باعث اعتیاد به سیگار و مواد دختران نوجوان شده است؟تو ایران متاسفانه زود تهمت میزنن بعضی وقتا احساس میکنم که حضرت علی تو خارجیا بوده تا مسلمونا
    برید ریشه بیکاریو خشک کنید ببینید جوان ما دوباره باز خودکشی میکنه یا نه؟
    سن ازدواجو بیارید پایین تا فسادو خیانت تو جامعه کم شه
    تو جامعه ما مردم فقط بلدن حرف بزنن …..زمانی که در جامعه ای حرف زدن و نصیحتو عبادتش پولی باشه صاحب زمان بایدم نیاد
    اگه ۷۲ تا یار وفادار هم داشت میومد….
    لعنت بر دروغ ریا فساد تهمت
    آبروی مومن از خانه خدا هم بالاتر است در عجبم از انسان نماها

    • مدیر سایت
      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

      در اینجا بحث بر روی الگوگیری نوجوان‌های کم سن و سال از ترسیم فضایی است که هنرمند مورد علاقه‌شان ترسیم می کند و نه اتهام و تهمت زنی

      • سمیرا سارانی
        ۲۸ آذر ۱۳۹۷

        من یکی از طرفداران سرسخت مجید خراطها هستم و اجازه نمی دهم کسی به او توهین یا برای او تهمتی بزند واقعاا برای اون دسته افراد بی منطق و مریض جامعه که دنبال یک بهونه میگردن که با آبروی هنرمند سر شناس بازی کنن متاسفم ???❤❤❤

        • Ramin
          ۲۱ آذر ۱۳۹۸

          نگاه کنین کسی ب خاطر یه آهنگ خودکشی نمیکنه حتما مشکلی داشته
          اینم بعضی از کسایی میگن ک دوس دارن مجیدو از چشم بندازن ولی متاسفانه موفق نمیشین چون همه مجیدو میشناسن و تنها خواننده با مردمی هست ک درد دل مردمو میگه و همواره پشت مردمه

        • مستر آیدن
          ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

          خب مشخص شد طرفداراشم مثل خود خواننده احمق و نادان و جاهل هستند .

  2. ح
    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    روی آلبومهای اینگونه باید سن درج بشه مثل فیلمهای خارجی

  3. العبد
    ۱۵ آبان ۱۳۹۵

    سلام .متن جالبی بود و نظره دوست ناشناسمونم قابل تامل.
    اما بنظرم متنه درستیه بنده هم تایید میکنم.ما هر کاری رو برا عموم انجام میدیم باید به تاثیراتش توجه کنیم.شاید اینجا جوابی از ما نخوان اما آیا در مقابل خدا هم اینجوری میشه شونه خالی کرد؟؟؟؟؟؟
    فاین الله..جواب خدا پس چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. محدثه
    ۱۳ شهریور ۱۳۹۶

    سلام … واقعا برای همه مردمی که فکرمیکنن مجید خراطها آهنگ میخونه مردم خودکشی می کنند متاسفم شما فقط یه آهنگ از ایشون گوش دادین این حرفا رو میزنید خودتونم خوب میدونید هیچکس با یه آهنگ خودکشی نمیکنه بعدش مجید خراطها بارها و بارها گفته منظور اون آهنگ خودکشی نبودمنظور اینه که تو توو زندگی من مثل خون توو رگامی اگه بر مثل اینه که رگمو بزنی بری و در آ هنگ آخرش گفته میشه ممنون که بخشیدی منو …بعدش مجید خراطها۲۰۰ تا آ هنگ داره یه دونش اونجوری گفته شما برو آهنگای ده هشتاد گوش کن همش درمورد تیغ بود من کاملا به این نظریه مخالفم مطمئنا طرفدارای خراطها همچین شایعه ایی رو بشنونن بسیار ناراحت میشن و مطمئنا واکنش خوبی نشون میدن واقعا جامعه به کجا رفته شما کنسرتای مجید توو سلیمانیه نگاه کنید بعد می فهمید چقدر مردم دوسش دارن مشکل اینجاست من نمیخوام توهین کنم ولی بعضی از خواننده ها طرفداردارن ولی واقعی نیستن مثل این میمونه آهنگ اون خواننده رو گوش میدن مال کسای دیگه ام گوش میدن ولی طرفدارای خراطها همه جا درکنار خواننده موردعلاقشون هستن آقای خراطها به طرفداراش نشون میده که اگه یه نفر ولت کرد رفت نری اذیتش کنی بری ازش بخوای ببخشه تورو به ماها یاد داد دوازده سال میشه پای یکی موند نه اینکه هردقیقه بایکی بود لطفابه سلیقه هموطانتون احترام بذارید ما همیشه دربرابر این شایعات با ملایمت برخورد کردیم سعی کردیم همیشه واقعیت بگیم …باآبروی ایشون بازی نکنید ایشون برای طرفداراشون ارزش دارند ..

    • Salmankharathaoriginal
      ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

      دقیقا حرف دل من و هوادارا و سلطان رو زدی و سلطان واسه همه شناخته شده است و نیاز ب دفاع نیست خودتو اذیت نکن

    • Moein
      ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

      ❤❤❤❤❤
      کاملا درسته….

    • Elnaz
      ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

      دقیقا?❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

  5. رویانا
    ۱۷ مهر ۱۳۹۶

    افرین ناشناس.واقعا نادانی دوتا بجه رو تقصیراین آهنگاندونید….به کسی چه که بعضا واسه مردن لهله میزنن.
    این خواننده هایی که نام بردی یکی ازخوآننده های افتخار امیز کشورمونن..

  6. Maryam
    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

    متاسفانه مشکلات خوانوادگی بیشترین درصد رو در خودکشی نوجوانان امروزی داره اگ خوانواده از نظر عاطفی نوجوان شون رو تامین کنن هیچوقت اقدام ب خود کشی نمی کنن افرادی دست ب خودکشی میزنن ک از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و این ریشه در تربیت والدین داره وقتی فرزندشان رو سرکوب میکنن با نگاه منفی با فرزندان رفتار میکنن درواقع قدرت روحی فرزند را ساقط می کنن همین عمل موجب خودکشی می شود و این موضوع هیچ ارتباطی ب خواننده مطرح کشور نداره و اینکه رو.دستاشون تیغ بوده شاید مربوط به بازی با تیغ ک بین دهه هشتادی ها رواج داشت هیچ کسی جز خدا نمیتونه آدم و قضاوت کنه. انسان باشید.

  7. ناشناس
    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷

    واقعا براتون متاسفم ک ب خواننده ای ک تو دنیا تکه بی احترامی می کنی بیچاره مجید ک واس همچین ادمایی خودشو هلاک میکنه من ک حاضرم واسش جونمم فدا کنم ولی دلیل نمیشه تقصیرارو بندازیم گردن بهترین خواننده ی دنیا مجید من تو دنیا تکه

  8. Mary
    ۲۴ آذر ۱۳۹۷

    تمام این اتفاقا نه تقصیر مجید خراط هاس ن اهنگ ها و مضمونشون. فقط و فقط مقصر اصلی این حوادث اول از همه خانوادس که هیچ قیدوشرطی برای فرزندشون نمیزارن و خیلی راحت با مسایل فرزندانشون کنار میان‌. مقصر اصلی مادریه که اونقدر از دخترش دوره که خودزنی های دخترشم ندیده. مقصر اصلی خانواده ای هستن که نمیدونن دوستان فرزندشون چجور ادمی هستن. مقصر اصلی نظام اموزش ماست که به جای اموزش جامعه پذیر بودن به نوچوانان، به اندازه سایز پاچه شلوار گیر میدن

  9. میترا
    ۲۳ آبان ۱۳۹۸

    الگو بچه ها اشتباه بوده ولی خب واسه هر چیزی باید خود کشی کرد ؟

    • خزان
      ۲۴ آذر ۱۳۹۸

      خب این مطرحه که‌اونا بچه هستن و واقعا تااین حد به بلوغ فکری نرسیدن که بدونن واسه هرچیطی یاید خود کشی کرد یا نکرد حتی افسردگی باعث خودکشی ادم ۳۰ ساله میشه چه برسه به ۱۲ ساله

  10. Elnaz
    ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

    وقتی این متنو خوندم نمیدونستم باید بخندم یا ب حال کسی ک اینو نوشتع گریع کنم…؟! واقعا چرا؟! طرز فکرتون چیه؟!اقای خراطها چندبار در چند مصاحبه گفتع ک منظور این اهنگ خودکشی نبوده!!!!ینی تو مثه خون تو رگامی!!همین بچه ها اگ تو کوچه بندری بزنی میرقصن!!!!سعی کنیم عقلمونو بزرگ کنیم!!!

  11. محسن
    ۰۵ آذر ۱۳۹۹

    چقدم اومدن ازش طرفداری کردن…
    ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم…