دولت در قبال جشن حافظ چه موضعی دارد؟

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی‌امین نشست خود با اهالی رسانه که در برج آزادی برگزار شد، درباره مهمترین اتفاقات روز که جشن حافظ شامل آن می‌شد صحبت کرد.

به گزارش هفت هنر، حسین نوش‌آبادی درباره موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال جشن‌هایی از قبیل جشن حافظ و اتفاقی که شکل گرفت، اظهار کرد: موضوعی که در جریان این جشن پیش آمد بزرگنمایی شد. در این جشن که هر ساله توسط قشر غیردولتی برگزار می‌شود و ارتباطی هم به دولت ندارد و در آن تعدادی از پیشکسوتان را دعوت و از آن‌ها تجلیل می‌کنند، مداخله‌ای نداریم. این اتفاق هم که هفته گذشته رخ داد ارتباطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشت. تنها ارتباطی که دارد مربوط به استفاده از محیط‌های تحت پوشش دولت بود که هر ساله برگزار می‌شود و پیش از این در 16 دوره برگزار شده است. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی در برگزاری آن نداشته است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس یادآور شد: بحث نوع پوشش‌ها و این قبیل اتفاقات و صحنه‌ها و جلوه‌ها در سالن‌های سینما و موسیقی همواره متداول است و کار جدیدی نیست که از سوی رسانه‌ها زیر سوال برده شود و مورد تخریب قرار بگیرد. این پوزیشین‌های پوششی و آرایشی همیشه وجود داشته که شاید به زعم ما و شما خوش نیاید؛ البته کسانی هم احساس رضایت نسبت به این صحنه‌های نامتعارف ندارند. اما به هر حال در همه جامعه ما ممکن است این جلوه‌ها اتفاق بیفتد و یک نشریه آن را بزرگنمایی کند و به بهانه نقد دلسوزانه توهینی کند که مورد پسند هیچکس نبوده و از انعکاس آن همه دلخور شوند.

وی همچنین درباره‌ی اظهارات پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که اظهار کرده بود مجلس، وزیر ارشاد را به خاطر اتفاقاتی که در این جشن رخ داده است، استیضاح خواهد کرد، گفت: این یک اظهار نظر شخصی است؛ ضمن اینکه اتفاق خاصی نیفتاده است که حالا وزیر ارشاد بخواهد پاسخگوی آن باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواردی که مسئولیت مستقیم دارد، دغدغه‌های دینی و اسلامی خود را اعمال می کند و ما معتقدیم که محیط‌های فرهنگی ما باید از سلامت کامل برخوردار باشند. اما واقعیت این است که این قبیل پوشش‌ها هر روز در جامعه دیده می‌شود.

او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه مسئولیت خود متوجه این جریان است. حالا فردی نظر شخصی‌اش این بوده است که بالاترین جایگاه مسؤول در ارشاد به مجلس احضار شود. در این مورد باید گفت، اینگونه نیست که وزارت ارشاد پاسخگوی جشنی باشد که ده‌ها بار برگزار شده است.