هروز غریب‌پوردر جلسه امروز کمیته‌های تخصصی امور هنری، اهدا نشان درجه یک هنری به اصغر فرهادی و شهاب حسینی را به دلیل افتخارآفرینی و طنین اندازی نام ایران در جشنواره جهانی کن خواستار شد.

در شورای ارزشیابی هنرمندان مطرح شد:اهدا نشان درجه یک هنری به اصغر فرهادی و شهاب حسینی

بهروز غریب‌پوردر جلسه امروز کمیته‌های تخصصی امور هنری، اهدا نشان درجه یک هنری به اصغر فرهادی و شهاب حسینی را به دلیل افتخارآفرینی و طنین اندازی نام ایران در جشنواره جهانی کن خواستار شد.
به گزارش هفت هنر، اجلاس کمیته‌های تخصصی امور هنری و شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور، صبح امروز سه شنبه چهارم خرداد 1395 در محل کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این جلسه که با محوریت موضوع اهدا درجات هنری به هنرمندان عرصه‌های مختلف و چالش‌های موجود برگزار شد، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، حسن مهرجردی عضو ثابت کمیته تخصصی امور هنری و دبیر کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان، بردیا صدر نوری مشاور و رئیس حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، مدیران مرکز هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی و جمعی از هنرمندان برجسته کشور و عضو کمیته تخصصی امور هنری همچون شهرام ناظری، محمود عزیزی، بهروز غریب‌پور، قطب‌الدین صادقی، قباد شیوا، طه بهبهانی، حمید شانس، علی‌اکبر کردبچه، ایرج راد، علی شیرازی، مجتبی ملک‌زاده، اکبر عالمی، محمد سعید شریفیان، محمدعلی بنی اسدی، طاهر شیخ الحکما، داوود گنجه‌ای و مجتبی آقایی حضور داشتند.

حسن مهرجردی عضو ثابت کمیته تخصصی امور هنری و دبیر کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان در ابتدا گزارش مکتوب از فرآیند فعالیت‌های معاونت امور هنری وزارت ارشاد طی دو سال گذشته قرائت کرد و طی آن به موارد مهم مربوط به موضوع اصلی جلسه یعنی بررسی چالش‌های اهدا نشان هنری به هنرمندان اشاره کرد.

مهرجردی طی قرائت این گزارش مکتوب به مواردی همچون لزوم برخورداری هنرمندان درجه یک هنری کشور از مزایای جاری، ارزشیابی هنرمندان به در از مسائل معیشتی، برنامه‌ریزی هدفمند برای تفکیک و افزایش مبالغ طرح‌های حمایتی، ارزشیابی و داوری آثار هنری و استفاده از نظرات شورای متشکل از متخصصان، تکریم و تقدیر از هنرمندان ممتاز و طراز اول کشور، ارزشیابی مجدد آثار برخی هنرمندان در صورت لزوم و به شکل حضوری و مواردی از این دست اشاره کرد.

حسن مهرجردی: 415 درجه هنری در سال گذشته صادر شد

دبیر کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان در ادامه گفت: 415 نشان هنری از یک تا 5 و معادل دیپلم تا دکترا در سال 94 صادر شد که بیشترین آن‌ها مربوط به حوزه موسیقی و مجسمه‌سازی است.

اکبر عالمی: به مردم ایران امید و انگیزه را هدیه دهید

اکبر عالمی عضو کمیته تخصصی تجسمی در ادامه جلسه گفت: کمیته ارزشیابی هنرمندان پیس از سال 57 در وزارت فرهنگ و هنر تشکیل شد اما هیچ‌وقت جلسات به شکل امروز نبود.

او ادامه داد: سلسله‌جنبان شکوفایی این جلسات جناب آقای مرادخانی است که مراتب مدیریت را پله به پله طی کرده و هیچ پدیده‌ای بدون سابقه برای یک ملت رقم نمی‌خورد.

عالمی درباره رسالت مسئولان هنری کشور گفت: شما پیش از اهدا درجه هنری به مردم کشورتان انگیزه و امید هدیه می‌دهید.

عالمی به موضوع افتخارآفرینی هنرمندان سینمای کشور در جشنواره کن اشاره کرد و گفت: کشور ما قریب به 110 سال سابقه سینمایی دارد و امروز اسم سینما ایران با این سبقه در جهان مطرح می‌شود؛ نخستین تبریک را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم ایران گفت و این نشان از آن دارد که فهمیده‌ایم این انقلاب توفان‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و با انتشار یک کتاب یا پخش یک سکانس هیچ تلنگری بر آن وارد نمی‌شود.

شهرام ناظری: دلیل حضورم در این جلسه دفاع از جایگاه پیرمردان موسیقی کشور است

در ادامه این جلسه شهرام ناظری عضو کمیته موسیقی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: چندین بار برای حضور در این جلسات از من دعوت به عمل آمد اما این بار به خاطر پیرمردان شهرستانی فعال در عرصه موسیقی به اینجا آمدم که شاید حضوری بتواند تأثیری بر فعالیت این هنرمندان داشته باشد و اگر بدانم حضورم فایده‌ای در این راستا داشته باشد هرگز از شرکت در این جلسات دریغ نمی‌کنم.

بهروز غریب‌پور: به اصغر فرهادی و شهاب حسینی نشان درجه یک هنری اهدا کنیم

بهروز غریب پور دیگر سخنران این جلسه بود و طی صحبت‌های خود پیشنهاد اهدا درجه یک هنری به اصغر فرهادی و شهاب حسینی را مطرح کرد و گفت: این دو عزیز پرچم ایران را در سطح سینمای جهان بالا بردند و به نمایندگی از ملت ایران افتخاری بزرگ کسب کردند و باید از این کسوت و جایگاه تقدیر کنیم چرا که نشان هنری تنها قرار نیست به پیرمردها و پیرزن‌های هنرمند کشورمان اهدا شود.

ایرج راد: نشان درجه هنری به شاخصان عرصه‌های گوناگون

ایرج راد هم در ارتباط با مسئله ارزشیابی هنرمندان گفت: هستند در گوشه و کنار این سرزمین افرادی که شاید پایین‌ترین مدرک تحصیلی را دارند اما به‌واقع در رشته هنری خود شاخص و صاحب سبک هستند و معتقدم باید این افراد شناسایی شده و این درجه را دریافت کنند.

او افزود: بسیار بد است که هنرمندان کشور به جایی برسند که برای افزایش

حقوق به دنبال این نشان‌های هنری باشند و باید این عزیزان در جایگاهی دیگر مورد حمایت‌های مادی قرار گیرند.

طاهر شیخ الحکما: لزوم توجه به سنوات سنی در اهدا درجات هنری

طاهر شیخ الحکما عضو کمیته تخصصی هنرهای تجسمی هم در این جلسه اظهار داشت: بهتر است اهدا درجات هنری با فواصل زمانی و به شکل پلکانی انجام شود و با تجمیع مسئله مدارک دانشگاهی و سنوات سنی هنرمندان این درجات اهدا شود.

علی شیرازی عضو کمیته تخصصی هنرهای تجسمی هم در ادامه بر لزوم اهدا تنها یک درجه هنری تأکید کرد و گفت: به نظر من درجات دو تا پنج معنا ندارد و طرح همین مسئله موجب گردید که تعداد تقاضا برای دریافت این نشان افزایش یابد و مشکلاتی را برای اعضای کمیته‌های تخصصی امور هنری ایجاد کند.

علی کردبچه عضو کمیته تخصصی موسیقی هم در ادامه این جلسه بیان کرد: بهتر است گزینش هنرمندان واجد شرایط ابتدا به شکل درون‌سازمانی انجام شود و سپس پرونده هنرمندان به دست ما رسد تا بررسی و اجماع نظرات به شکل ساده‌تری انجام شود.

دعوت رئیس حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از معاون امور هنری

بردیا صدر نوری مشاور و رئیس حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هم در پایان این جلسه به نیابت از محمدباقر نوبخت، از علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد و سایر حضار دعوت کرد تا جلسه بعدی اعضای کمیته‌های تخصصی امور هنری در ماه مبارک رمضان و در ساختمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شود.

او گفت: خوشبختانه در دولت فعلی اتفاقات خوبی در برنامه ششم توسعه به‌منظور افزایش بودجه بخش معاونت امور هنری وزارت ارشاد انجام شده و برگزاری این جلسات یکی از بهترین روش‌های بررسی و رفع مشکلات هنرمندان کشور است و طرح پیشنهاد‌های به غنی‌تر شدن آیین‌نامه‌های اجرایی کمک می‌کند.

هروز غریب‌پوردر جلسه امروز کمیته‌های تخصصی امور هنری، اهدا نشان درجه یک هنری به اصغر فرهادی و شهاب حسینی را به دلیل افتخارآفرینی و طنین اندازی نام ایران در جشنواره جهانی کن خواستار شد.

  1. کیومرث قورچیان
    ۲۴ تیر ۱۳۹۵

    باسلام. بعرضتان برساند. ،مسآلهء بسیار مهم وحیاتی اینستکه. هنرمند خود مبدء ( سرچشمه )، و اصل است ، جوشش وخلاقیت از اوست ، چه کس دیگر میتواند اورا ارزیابی کند مگر آنکه هنرمند جاری باشد ، ودشت خشکیده را سیراب کند ، اما متصدیان امور کمتر از هنر وهنرمند تعریف درستی دارند بلکه درفکر کارگردانی روی بازیگران عرصه هائی تحت عنوان هنر هستند، که در اینحال ، نه بازیگر هنرمند است ونه متصدی کارگردان ، تنها با کنار کشیدن یا خدمت کردن واصالت دادن به هنر در حد ذات باریتعالی است که هنرمند به جایگاه خود دست میابد، به تبع همه ازوجود زیجود هنرمند که آینه وجود زیبائیست بهره مندمیشوند.