جواد افشار با بیان اینکه اگر به رمز مخاطب‌شناسی دست پیدا کنیم، می‌توانیم در کارها موفق شویم، گفت: الان نبض مخاطب دستم است و می‌دانم مخاطب چه می‌خواهد.

جواد افشار، کارگردان سریال «برادر»: نبض مخاطب دستم است!

جواد افشار با بیان اینکه اگر به رمز مخاطب‌شناسی دست پیدا کنیم، می‌توانیم در کارها موفق شویم، گفت: الان نبض مخاطب دستم است و می‌دانم مخاطب چه می‌خواهد.

به‌گزارش تیترهنر به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، کارگردان مجموعه تلویزیونی «برادر»، در گفت‌وگو با این شبکه اظهار کرد: چند موضوع اساسی را در سریال «برادر» در نظر داشتیم که مهم‌ترین آن‌ها، کسب رزق حلال بود. حواشی زیادی درباره این موضوع وجود دارد که در سریال برادر به آن حواشی نیز پرداختیم.

افشار افزود: نکته بعدی بحث حمایت از تولید داخلی بود. به هر حال چه در عرصه صنعت و … حمایت از تولیدات داخلی مد نظر ماست و به‌شدت به آن توجه کردیم و در موضوع اولمان یعنی رزق حلال، مسئله تولید داخلی تنیده شده بود.

وی با اشاره به اینکه در کنار موضوعات دیگر این سریال، به حمایت از واردات صحیح و قانونی و مبارزه با قاچاق کالا هم پرداختیم، گفت: یازده سال پیش در سریال «پول کثیف» این دغدغه درون من وجود داشت. قصه پول کثیف برای کسی دیگر بود اما دغدغه شخصی خودم هم بود و به‌شدت به آن علاقه‌مند بودم. این نگاه درون من نهادینه شده است.

سازنده سریال پول کثیف، قاچاق کالاهای وارداتی را اولین آفت در حمایت از چرخه تولید داخل دانست و توضیح داد: وقتی به‌صورت‌های مختلف، صنعت ما و در واقع نیازهایمان مورد آماج قاچاق قرار می‌گیرد، آسیب‌های زیادی به اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور می‌زند؛ درنتیجه به فساد منتهی می‌شود.

افشار با بیان اینکه مبارزه با فساد و حمایت از اقتصاد جزو مهم‌ترین دغدغه‌هایش است، گفت: مثلاً یک نفر فکر می‌کند به‌واسطه قاچاق سود بزرگی می‌کند. اما این سود نیست بلکه ضربه بزرگی به اقتصاد کشور می‌زند و در آینده نسل‌های بعدی و حتی فرزند خود قاچاقچی دچار آسیب می‌شود. این‌ها موضوعاتی است که دغدغه‌ من است و در سریال‌های مختلف مثل مادرانه، کیمیا به آن پرداختیم. مثلا در سریال «کیمیا» مرزبانی بود با بازی حسن پورشیرازی که اجازه نمی‌دهد قاچاق وارد شود و رشوه نمی‌گیرد.

کارگردان «برادر» در واکنش به اینکه اکثر بازیگران کیمیا و برادر تکراری بودند، اظهار کرد: حدود ۴۵۰ بازیگر در سریال «کیمیا» و ۵۰ نقش هم در «برادر» داشتیم که هفت الی هشت تا از آنان تکراری هستند و در دنیای حرفه‌ای بازیگری این اتفاق‌ها می‌افتد و من مشکلی در آن نمی‌بینم.

وی افزود: بازیگرانی که از کیمیا آمده بودند، آن‌قدر باهوش بودند که تکرار نشدند و به‌شدت در این دو سریال متفاوت بازی کردند؛ مثلاً فرخ کیمیا با حاج‌کاظم سریال برادر، از همه لحاظ از جمله بازی و گریم و … متفاوت بود. اینکه از بین ۴۰۰ نفر، هفت الی هشت نفر را بیاوریم، اصلاً کار خطایی نیست.

افشار تصریح کرد: ۹۰ درصد بازیگران را در همان دور اول خواندن فیلم‌نامه در ذهنم انتخاب می‌کنم و تیم بازیگری را همان ابتدای کار برای خودم می‌چینم. خودم را جای مخاطب می‌گذارم و نیازهای قصه و نیازهای شخصیت‌ها را از نگاه مخاطب بررسی می‌کنم و نگاه تخصصی خودم را بعد از آن وارد فیلم‌نامه می‌کنم. وقتی در مطالعه اولیه، فیلم‌نامه را خواندم تا پایان همان شد که می‌خواستم و تغییرات کمی در کل پروژه اعمال شد.

سازنده «برادر» درباره واکنش‌هایی به پایان‌بندی این سریال گفت: «برادر» خوشبختانه توانست تاثیرگذار باشد که مخاطب برای خودش پایان‌بندی‌های مختلف تصور کرده؛ پس نشان از اثر گذاری و موفقیت سریال بوده است که مخاطب دلش می‌خواهد پایان این کاراکتر و سرانجام این شخصیت آن‌طور شود که می‌خواهد و این نشان از موفقیت این سریال دارد.

وی ادامه داد: پایان‌بندی سریال تحلیل نویسنده است و پایان شخصیت‌های ما مثل ناصر از ابتدا مشخص است. شخصیت‌های اصلی قصه ما پایان خوبی داشتند؛ مثلاً حاج کاظم ما در راه هدفش کشته شده و در واقع گویا حاج‌کاظم شهید شده زیرا بر هدف و اصول خودش پای‌بند بوده است.

افشار از پایان سریال برادر اظهار رضایت کرد و گفت: اگر قرار باشد پایان این سریال مثل همه سریال‌ها باشد، به شدت پرهیز می‌کنم که همه باهم ازدواج کنند و به یکدیگر برسند و این عادت مخاطب شده است که همه عروسی کنند، پلیس خلافکارها را بگیرد و … ولی بعضی‌ها انتقاد می‌کردند آن هم چون عادت به این نوع پایان‌بندی دارند.

این کارگردان که تا کنون ۱۳ سریال ساخته و برادر، دوازدهمین سریال او بوده، ابراز کرد: علاوه بر سریال، تله‌فیلم‌ها و تئاترهای زیادی ساختم و باید بگویم الان نبض مخاطب دستم است و می‌دانم مخاطب چه می‌خواهد. لحظاتی که باید احساس مخاطب را نشانه بروم می‌روم و لحظاتی که باید، مخاطب را به فکر می‌برم و این مخاطب‌شناسی من و سایر همکارانم حاصل تجربه است و اگر به رمز مخاطب‌شناسی دست پیدا کنیم می‌توانیم درکارها موفق باشیم.

جواد افشار با بیان اینکه اگر به رمز مخاطب‌شناسی دست پیدا کنیم، می‌توانیم در کارها موفق شویم، گفت: الان نبض مخاطب دستم است و می‌دانم مخاطب چه می‌خواهد.