مراسم تشییع پیکر پرویز تاییدی مترجم و کارگردان صبح امروز (دوشنبه ۲ مهر) از مقابل خانه سینما برگزار شد.

بهزاد فراهانی در مراسم تشییع پرویز تاییدی: مرد اخلاق و اندیشه بود و تدارک انسانیت را می‌دید

مراسم تشییع پیکر پرویز تاییدی مترجم و کارگردان صبح امروز (دوشنبه ۲ مهر) از مقابل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش تیترهنر، محسن امیریوسفی، بهزاد فراهانی، مجید رجبی‌معمار، علی پویان، سعید داخ، هوشنگ گلمکانی و… ازجمله چهره‌هایی بودند که برای بدرقه پرویز تاییدی در خانه سینما حضور داشتند.

محسن امیریوسفی (رییس کانون کارگردانان) در سخنانی کوتاه با تسلیت حادثه تروریستی اهواز و این عزای ملی، گفت: پرویز تاییدی از جوانان دهه ۴۰ بود؛ دهه‌ای تکرارنشدنی در فرهنگ و هنر این کشور. نکته جالب زندگی او این بود که تاییدی از اولین کارگردان‌های تله‌تئاتر و از بانیان آن محسوب می‌شد. تله‌تئاتری که امروز عملا در تلویزیون ما وجود ندارد و جای خود را به تله‌فیلم‌هایی داده که نه تله هستند و نه فیلم.

امیریوسفی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم فرصت بیشتری به دست بیاوریم تا از پیشکسوتان فرهنگ و هنر تا زمانی که زنده هستند تجلیل کنیم.

بهزاد فراهانی هم در این مراسم گفت: دیشب که دعوت شدم تا در ارتباط با پرویز تاییدی سخن بگویم اکراه کردم دلیلش این بود که از دهه ۴۰ به بعد گسیختگی تلخی داشت چون سیاست به معنای خشک خودش وارد عرصه کار ما می‌شد.

فراهانی با اشاره به همکاری‌اش با پرویز تاییدی گفت: من نخستین هنرپیشه آن دهه بودم که از طرف تاییدی دعوت به کار بزرگی شدم. پرویز از روی آثار شکسپیر لحظات درخشانی را جدا کرده و بهم پیوند داده بود و از بازیگرانی دعوت کرد تا در آن بازی کنند. این کار که لحظات سخت و گران‌سنگی از آثار شکسپیر بود با تمهید زیبای پرویز تاییدی دراماتورژی شده و ما چهار ماه برای اجرایش تمرین کردیم اما او بعد از ۴ ماه انصراف داد. وقتی علت را جویا شدیم گفت در خلوت می‌گویم. دهه آخرین حاکمیت شاهی بود؛ تاییدی به من گفت نمی‌تواتم با کسانی کار کنم که روی من لبخند می‌زنند و وقتی از من دور می‌شوند بدم را می‌گویند.

این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: پرویز مرد اخلاق و اندیشه بود و تدارک انسانیت را می‌دید. در تمام عمرش کسی از او آزرده نبود.

فراهانی با بیان اینکه «چرا در تنهاییی و خلوت خودش ماند؟» گفت: چون همان مریضی‌ای را داشت که صنوف ما به آن دچارند. ما از هم منفک شده‌ایم و مهربانی‌ها را از هم دریغ کرده‌ایم. ما صنوف متشکل پیوسته‌ای نیستیم؛ برای همین صداوسیمای ما می‌تواند به راحتی حقوق ما را زیر پا بگذارد. بیست سال است تئاتر به عنوان هنر ارجمند در سیمای ملی ما جای پایی ندارد.

او ادامه داد: اگر هفته‌ای یک تئاتر از صداوسیما پخش می‌شد، همه کسانی که در بیکاری هستند کاری پیدا کرده و خانواده‌شان از مهجوری رهایی می‌یابند. پرویز به قدری تنها بود که خودم خجالت می‌کشم بگویم که چهل سال است به رسم شاگردی به خانه‌اش نرفتم. باید ریشه‌یابی کنیم که چرا از هم منفک شده‌ایم؟ چرا رفتگان ما حسرت‌مند می‌روند؟

فراهانی تصریح کرد: پرویز تاییدی در اندیشه هنری کارهای زیادی به ما یاد داد؛ جز اندیشه هنری چیزی را هدیه نکرد. او مترجم بزرگی بود که با مردم سازگاری داشت اما متاسفانه در خلوت و تنهایی ماند. اما، ما می‌مانیم و هنوز دلی همدیگر را دوست نداریم. آرزو می‌کنم وقتی در کنار هم هستیم به لحظاتی که کنار هم نیستیم هم بیاندیشیم شاید بر رفتار همگی‌مان تاثیر بگذارد.

هوشنگ گلمکانی (منتقد سینما) هم در این مراسم گفت: به یک تعبیر شاید من نامناسب‌ترین آدم برای صحبت کردن درباره پرویز تاییدی باشم؛ چون آشنایی نزدیکی با او نداشتم حتی اگر در محافل سینمایی او را می‌دیدم سلام علیکی هم نداشتیم که این مساله بیشتر از روحیه خود او برمی‌آمد. همین جمعیت اندکی که در این مراسم حضور دارند نشان‌دهنده روحیه او هم هست که اتفاقی طبیعی اما تاسف برانگیز است.

گلمکانی ادامه داد: او دانش آموخته سینما در آلمان بود اما وجه سینمایی فعالیتش تناسبی با بقیه کارنامه فرهنگی‌اش ندارد. فکر می‌کنم اگر فعالیتش در سینما (با این تیپی که در عکس‌ها از او می‌بینید) در زمینه بازیگری بود بیشتر به یاد می‌ماند اما وجه تئاتری او سنگین و قابل دفاع است.

این منتقد سینما تصریح کرد: برای من انگیزه آمدنم به این مراسم، قلم و فعالیت تاییدی در زمینه ترجمه و انتشارات بود. او چند کتاب کلیدی در سینما و تئاتر ترجمه کرد که از اولین‌هایش استینلاوسکی بود که تا سال‌ها تنها مرجع جدی بازیگران تئاتر به شمار می‌رفت. در سینما هم علاوه بر  چند ترجمه پراکنده که در نشریات چاپ کرد، چهار فیلمنامه از آثار کلاسیک را ترجمه کرد که هر کدام وزنه‌ای در سینمای کلاسیک دنیا و از قله‌های ادبیات سینمایی در زبان فارسی به شمار می‌رفت. معتقدم همین کارنامه ترجمه برای بخشی از زندگی فرهنگی هر آدمی کفایت می‌کند.

گلمکانی خاطرنشان کرد: خاطره‌ای از پرویز تاییدی در زمانی که دانشجوی سینما بودم از ایشان دارم؛ برای نوشتن رساله‌ام خیلی از ترجمه آقای تاییدی استفاده کردم به‌طوری‌که هنوز وقتی نسخه رساله‌ام را می‌بینم به جای اینکه یاد کوروساوا و فلینی بیافتم یاد پرویز تاییدی می‌افتم. یادش شاد و جایش خالی است.

علی پویان هم درباره پرویز تاییدی گفت:امروز وقتی سر کلاس رفتم گفتم به نام استادم پرویز تاییدی کلاس را شروع می‌کنم که با ما چیزهای زیادی یاد داد و برای اولین بار واژه هنر شریف تئاتر را از او شنیدم. تاییدی اعتقاد داشت تئاتر هنر شریف است؛ استاد تاییدی عاشق کارش و دانشجو بود. زمانی که یک ترم زمان می‌برد تا خیلی‌ها بتوانند اسم استینلاوسکی را تلفظ کنند او به ما تحلیل بازیگری از زبان او را یاد داد. ما از پرویز تاییدی درس تواضع و فروتنی یاد گرفتیم.

پویان خاطرنشان کرد: تاییدی برای اجرای خیلی از تئاترهایی به عنوان تماشاگر حاضر می‌شد که خیلی‌ها می‌توانستند حضور داشته باشند و نمی‌آمدند. استاد تاییدی سرحال نبود و رمق نداشت اما در تمام تئاترهایی که حضور داشت و او را می‌دیدیم همان جمع را آموزش می‌داد. او معلمی بود با تواضع و فروتنی نه تکبر و غرور.

این هنرمند و استاد دانشگاه یادآور شد: روحت شاد استاد تاییدی که به ما آموختی که چگونه می‌توان در هنر زندگی کرد و زندگی را هنرمندانه ادامه داد. به احترام مقام والای شما که درس تواضع و فروتنی و شرافت هنر را به ما آموختی سر تعظیم فرود می‌آوریم. یادت همیشه برای ما مانا خواهد بود.

مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) نیز در این مراسم گفت: از جانب خانه هنرمندان و انجمن‌های مختلف هنری، این مصیبت بزرگ را به خانوده استاد تاییدی و به خانواده بزرگ هنر تسلیت می‌گویم. ما تلاش می‌کنیم که به زودی در خانه هنرمندان مراسمی را برای بررسی آثار پرویز تاییدی و تلاش‌هایی که به عنوان معلم، محقق، فیلمساز و تئاتری دلسوز داشته برگزار کنیم و به کنکاش زحمات و تلاش‌های این هنرمند بپردازیم.

هدیه نوربخش (خواهرزاده پرویز تاییدی) هم در این مراسم گفت: استاد تاییدی آغازگر چند جریان هم‌زمان در سینما و تئاتر و تلویزیون بود و مترجم آثار کلاسیک و آثاری در حوزه فرهنگ و هنر بود. ایشان متاسفانه در این ۱۵ سال آخر خانه‌نشین بوده و بسیار رنج برد؛ هم تنهایی و انزوا و هم بیماری اما همیشه جریان تئاتر را پیگیری می‌کرد. همیشه قلب تپنده‌ای برای هنر داشت و اگر توان جسمی داشت کارش را ادامه می‌داد. فقدانش را از طرف خانواده‌اش به اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم.

پس از اتمام این صحبت‌ها، نماز به امامت حجت‌الاسلام جعفر غلام‌رضایی اقامه شد و پیکر پرویز تاییدی برای تدفین به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) روانه شد.

مراسم ختم پرویز تاییدی روز پنجشنبه (۵ مهر) ساعت ۴.۳۰ تا ۶ عصر در مسجد پیامبر اعظم واقع در خیابان شریعتی برگزار می‌شود.

مراسم تشییع پیکر پرویز تاییدی مترجم و کارگردان صبح امروز (دوشنبه ۲ مهر) از مقابل خانه سینما برگزار شد.