بهروز غریب‌پور: در تئاترشهر آثار شکسپیر را به صورت مطربی اجرا می‌کنند

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ در ۱۴:۴۱


غریب‌پور از وضعیت امروز تئاتر کشور انتقاد کرد و از بحران هویت در این هنر سخن گفت.

به گزارش تیترهنر، بهروز غریب‌پور با تأکید بر اینکه الان مشکل ما این است که تماشاخانه‌ها هویت خاص خودشان را ندارند، بیان کرد: مثلاً شما به سالن تئاتر شهر می‌روید و متوجه می‌شوید یکی از آثار شکسپیر را روی صحنه برده و به صورت مطربی (موزیکال) اجرایش می‌کنند! از یک طرف آلات موسیقی می‌آورند و از طرف دیگر هم یکی از آثار ویلیام شکسپیر را که یک نام بزرگ در دنیای ادبیات و هنر است در اصلی‌ترین سالن تئاتر کشور روی صحنه می‌برند، خب می‌شود این کار را در یک تماشاخانه‌ای روی صحنه برد که مدعی تریبون بودن تئاتر کشور نباشد! یا اینکه یک اثر شاخص را نبرند در یک بیغوله اجرا بکنند.

غریب‌پور در ادامه گفت: مشکل الان ما این است (به قول قدیمی‌ها) کاه را جلوی سگ و استخوان را جلوی اسب انداخته‌ایم! در حقیقت امروز یک مسئله بحرانی مثل بحران هویت تماشاخانه‌ها گریبانگیر تئاتر شده است. در مورد مسائل اقتصادی هم باید ببینیم که افراد دنبال مال اندوزی‌اند یا اینکه واقعاً دغدغه اندیشه دارند. من فکر می‌کنم در دوران بحران هویت تئاتر هستیم و باید مسئولان رده بالا برای این اوضاع فکری بکنند. چه اینکه هیچ بعید نیست همین فردا برای رقابت هم که شده یا برای آن قشر پولدار و مرفهی که می‌خواهند مردم را دق بدهند بگویند که ما می‌توانیم بلیت‌های چند‌صد‌هزار تومانی هم بخریم یا شاید [خطاب به مردم] بگویند که دلتان بسوزد من یک تئاتری دیدم که بلیتش ۵۰۰ هزار تومان است!

این استاد دانشگاه در مورد بازی سلبریتی‌ها در نمایش‌ها و نقش آن‌ها در بالا رفتن قیمت بلیت تئاتر اظهار کرد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مسئولان از تئاتر حمایتی نمی‌کنند و می‌گویند برو هر طور شده هزینه‌هایت را جبران کن! خب معلوم است که کارگردان یا تهیه کننده می‌رود چند چهره معروف یا همان سلبریتی ورزشی یا سینمایی را می‌آورد تا بتواند از جیب مردم هزینه‌های بازیگر، سالن و… را دربیاورد، البته من با ورود چهره‌های سینمایی به تئاتر مشکلی ندارم، به شرط اینکه «هنرمند و بازیگر» باشند.

این پیشکسوت تئاتر کشورمان در مورد اعتقاد برخی افراد که معتقدند تئاتر باید از هنری که مخاطب خاص دارد خارج شده و به سمت عامه‌پسند بودن حرکت کند، گفت: من اصلاً چنین چیزی را قبول ندارم. ببینید اساساً در تئاتر و همه هنر‌ها طیف [و عوالم]گسترده‌ای وجود دارد که همین طیف گسترده مخاطبان گسترده‌ای دارد، مثلاً شما هرگز نمی‌بینید در سینمایی که فیلم‌های تجاری را اکران می‌کند فیلم‌های اینگرید برگمن را نمایش بدهند! یا اینکه در یک سالنی که آثاری با مختصات خاص هنری در آن پخش می‌شود، نمی‌توان فیلم‌های عامه‌پسند و سطحی اکران کرد؟! بنابراین لازم است تنوع در بازار را رعایت کنیم.

غریب‌پور در گفت‌وگو با جوان ادامه داد: اجازه بدهید از تجربه شخصی خودم بگویم. یک زمانی که من نمایش «بینوایان» را سر صحنه بردم با همین نگاه چنین کاری را انجام دادم تا بر شمار و تعداد مخاطبان تئاتر اضافه کنم، نه با عامه‌پسند کردن آن. با روی صحنه بردن رمانی که به هر حال مردم از آن و اتفاقاتش ذهنیت‌هایی داشتند؛ مردمی که قبل از این فیلم و سریالش را بار‌ها تماشا کرده‌اند یا اغلب کتابش را خوانده‌اند، بنابراین چنین اقدامی از سوی من به خاطر «عامه‌پسند کردن تئاتر» نبود بلکه برای «عام کردن مخاطب و تماشاگر» صورت گرفت، به همین علت است که «عام کردن» با «عامیانه کردن» تفاوت بسیار زیادی دارد، بنابراین به قیمت اینکه لازم است بر شمار و تعداد مخاطبان اضافه کنیم نباید از میزان اندیشه و تاثیرگذاری اجتماعی یک اثر کم کنیم. اگر کسی با این بهانه بخواهد عمل بکند مطمئناً پشت پرده و دلیل و ذهنیت آن فرد مال‌اندوزی است نه چیز دیگری. ما الان تماشاخانه‌هایی در تهران داریم که عده‌ای فقط برای اینکه بخندند به آنجا می‌روند، البته این در تمام دنیا وجود دارد.

اظهار نظر

*

نظرسنجی

  • با توجه به حاشیه‌های اخیر سلبریتی‌ها آیا هنوز به آنها اطمینان دارید؟

    Loading ... Loading ...

آخرین اخبار