صبح امروز پیکر عباس کیارستمی کارگردان فقید کشورمان از مقابل کانون پرورش فکری نوجوانان تشییع شد.

مشروح گزارش بدرقه شاعر سینمای ایران به «خانه دوست»/ تشییع باشکوه عباس کیارستمی به خانه ابدی +عکس

صبح امروز پیکر عباس کیارستمی کارگردان فقید کشورمان از مقابل کانون پرورش فکری نوجوانان تشییع شد.

به گزارش هفت هنر، این مراسم از ساعت 8:30 دقیقه صبح با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به این کارگردان برگزار شد. مردم با حضور پر شور خود و با داشتن عکسهایی از کیارستمی در محل حاضر شده‌ و این کارگردان فقید را بدرقه کردند.

حجت الله ایوبی، اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی، بهمن فرمان آرا،مشایخی، مجید درخشانی، شهرام مکری، احمد مسجدجامعی، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، محمدعلی سجادی، احمد و بهمن کیارستمی، آتیلا پسیانی، یدالله صمدی، تورج اصلانی، علی زمانی عصمتی، کامران ملکی، رضا کیانیان، سیروس الوند، ایرج نوذری، امیر اثباتی، علیرضا افتخاری و بسیاری از چهره های سینمای ایران در این مراسم حضور داشتند. همچنین حجت الاسلام دعایی، برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس، حسن فریدون برادر رییس جمهور و به نمایندگی از دفتر وی و … از حاضران در مراسم بودند.

۲۰۱۶-۰۷-۱۰_۰۹.۰۵.۳۲

اجرای این مراسم را پرویز پرستویی بر عهده داشت و  برخی چهره‌های هنری درباره‌ی این کارگردان سرشناس سینما سخنرانی کردند.

ابراهیم حقیقی به عنوان اولین سخنران این مراسم با تجلیل از مقام کیا رستمی گفت: نگهداری میراث سینما آن هم در عصری که فیلمها پر از خشونت و کشتن است کار بزرگ عباس کیارستمی بود. کیارستمی الفبای تازه ای به سینمای جهان یاد داد.

همچنین آیدین آغداشلو  با ارسال پیام صوتی  گفت: حاصل عمر کیارستمی را به این سادگی نمی‌شود برشمرد زیرا او هنرمند ساده‌ای نبود. او در دو وجه شخصی به عنوان یک سینماگر شخصی جهان را روایت می‌کرد و خودش را نشان می‌داد. و از طرفی سینمای جدیدی ساخت و جهان کیارستمی تبدیل به سینمایی جدید شد همانطور که گریفیث این کار را کرد. او یک سینمای متشخص را بوجود آورد.

ابراهیم فروزش نیز با اعلام تاثر خود گفت: نبود کیارستمی جبران ناپذیر است اما امروز در این مراسم معلوم شد کیارستمی تنها نیست. کیارستمی سینما را از میان مردم کوچه و بازار آغاز کرد اما این انتخاب باوسواس بود. نگاه او به انسان بسیار شریف بود و این نگاه روی سینمای دنیا تاثیر گذاشت و امروز در بین 10 سینماگر بزرگ دنیا قرار دارد. درگذشت او ضایعه‌ای برای سینمای ایران و جهان است. او افتخار سینمای ایران بود. یادش گرامی  او هنگامه زمان بود.

اصغر فرهادی نیز با ادای احترام به مقام کیارستمی گفت: از طرف خانواده سینما این روزهای تلخ را تسلیت می گویم و سپاسگزارم که امروز چنین جمعیتی برای این سینماگر بزرگ آمده اند. آقای کیارستمی نازنین، سلام. باورم نمی‌شود چند هفته پس از آخرین دیدارمان، امروز در میان این جمع ایستاده‌ام تا به بهانه سفر بی‌بازگشتتان این جملات را به زبان بیاورم. این روزها درباره شما بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم. هرچند دیر، بسیار دیر. اما من امروز اینجا ایستاده‌ام تا صمیمانه از شما سپاسگزاری کنم. از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان، به نامی پراحترام و دلنشین بازگرداندید. سپاسگزارم که دل نبریدید از این خاک با همه نادیده گرفتن‌ها و قدرناشناسی‌ها و سنگ‌اندازی‌های سفره‌لیسان سیاست.

وی افزود:‌ سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ جهانی کردن سینمای این مرز و بوم را بردبارانه هموار کردید که اگر امروز کنجکاوی و اشتیاقی‌ست برای دیدن آثار ایرانی بیرون از این مرزها، وام‌دار گام‌هایی‌ست که در آن دوران سخت برداشتید. سپاسگزارم که بیش از شمارگان فیلم‌ها و عکس‌ها و شعرهایتان در گوشه‌گوشه جهان، تشنگان فراگیری را گرد خود جمع کردید، نه فقط برای آموختن به آنها، بلکه بالاتر از آن برای دلگرم کردنشان به اینکه می‌توانند در هر شرایطی با اندک امکانی، رویاهایشان را به تصویر بکشند. سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی‌های جهان را می‌دیدید، بلکه چون جهان را زیبا می‌دیدید. سپاسگزارم که دوری از هیاهو را آموختید. که با همه بزرگی‌تان، از دایره فروتنی فرو نلغزیدید. من از شما سپاسگزارم به خاطر همه زحماتتان.

فرهادی در پایان صحبت هایش اشاره کرد: و زحمت آخر، رساندن این پیغام: آقای کیارستمی عزیزم، تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همتی کن و بگو ماهی‌ها، حوض‌شان بی‌آب است.

داریوش شایگان نیز در جمع مردم حاضر در مراسم گفت: امروز من صلاحیت این را ندارم که در برابر نخبگان سینمایی درباره کیارستمی حرف بزنم. من و کیارستمی در ایتالیا با هم آشنا شدیم. و از آن زمان فهمیدم بین ما دو نفر آن کسی که باید شنونده باشد من هستم تا بیاموزم. او چیزهایی می‌دید که من نمی‌دیدم. در او جوهره نفیسی وجود اشت که از عمر فرهنگ کهنسال ایران نشات می‌گرفت. عباس برای یاد گرفتن نیاز به انباشت اطلاعات نداشت و مانند داوینچی بود و اسرار طبیعت را کشف می‌کرد. جوهر درون کیارستمی از درونش به بیرون ساطع می‌شد و در پس مظاهر دنبال جوهر بود و دنیا را با چشم دل و عین‌القرب می‌دیدید و شخصیت‌های فیلم‌های وی همیشه در مسیر رفتن بودند و دنبال جوهر حقیقت بودند. او در راه کشف حقیقت از سینما و عکاسی کمک گرفت. سینمای او همیشه در آزمون بود و هرگز به گیشه تبدیل نمی‌شد و با وجود شهرت زیادی که داشت  هرگز در این شهرت غرق نشد و به قول یک شاعر آلمانی شهرت را مجموعه‌ای از رفتارهای سوءتفاهم بر‌انگیز می‌دانست.

مسعود کیمیایی که حال خوبی نداشت نیز در این مراسم بیان کرد: وسعت وجودی عباس کیارستمی آنقدر است که نمی توان درباره آن به طور کامل حرف زد. معتقدم نور خداوندی در هنرمندان است و این نور در بین هنرمندان مظلوم بیشتر است. کیارستمی آنقدر ماندگار است که نام او به بلندای تاریخ باقی می ماند.

در انتها احمد کیارستمی نیز در سخنانی کوتاه گفت: من از ستاد بدرقه تشکر می‌کنم. همچنین از کانون پرورش فکری کودکان و از بهمن کیارستمی که 4 ماه سختی کشید. در سالهایی که کمتر از پدر کارهایی پخش می‌شد؛ او گلایه نمی‌کرد. او اگر امروز بود و این محبت مردم را می‌دیدید خیلی لذت می‌برد.

پرویز پرستویی از جمعیت حاضر درخواست کرد که اجازه دهند، مراسم خاکسپاری در لواسان، تنها با حضورخانواده کیارستمی برگزار شود. در ادامه این مراسم پیکر کیارستمی روی دست‌های دستیاران این کارگردان تشییع شد. سیدمحمد دعایی در این مراسم بر پیکر کیارستمی نماز خواند و سپس ترانه‌ی هوای گریه با صدای همایون شجریان از بلندگوها درحالی‌که مردم با این ترانه همنوایی می‌کردند؛ پخش شد.

ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که خیابان‌های حجاب و وصال کاملا مسدود شده و جمعیت تا هتل لاله نیز رسید بود.

در پایان این مراسم؛ پیکر عباس کیارستمی برای خاکسپاری به لواسان منتقل شد.

۲۰۱۶-۰۷-۱۰_۰۹.۲۵.۵۳

423909859_13902

 

صبح امروز پیکر عباس کیارستمی کارگردان فقید کشورمان از مقابل کانون پرورش فکری نوجوانان تشییع شد.