اگر تلویزیون با «برنده باش»‌ به دنبال افزایش سرانه مطالعه است چرا تبلیغ کتاب نمی‌کند؟/ کاسبی با دروغ و شعارهای مزورانه

شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در ۱۴:۲۴


تلویزیون این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با آوردن اسپانسرهای مختلف به دنبال کاسبی و پول در آوردن است و برای سرپوش گذاشتن بر این موضوع، از شعارهای فریب‌دهنده استفاده می‌کند.

به گزارش تیتر هنر، تلویزیون سالهاست که نسبت به مقوله فرهنگ و به ویژه افزایش فرهنگ عمومی مردم بی تفاوت بوده است. در این چند سال اخیر هیچ کدام از روسای صداوسیما گام‌هایی اصولی و ریشه‌ای جهت حمایت از فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی برنداشته‌اند و فقط بر طبل شعار کوبیده‌اند.

ساخت برنامه‌های بی‌کیفیت و بدون مخاطب با شعارهای شیک فرهنگی سیاستی شکست خورده در صداوسیما بوده است. اگر گهگداری برنامه‌هایی نگاهی جدی و فرهنگ و هنر کشور داشته‌اند یا دچار سانسور شده‌اند یا پخش‌شان متوقف شده است.

بارزترین نمونه‌اش برنامه «کتاب‌باز» شبکه نسیم است که به اذعان امیرحسین صدیق، مجری سری قبل برنامه، وقتی مهمانان نام نویسندگان بزرگ ایرانی را می‌بردند «کتاب‌باز» با سانسور و ممیری مدیران مواجه می‌شد. نویسنده بزرگ کشور، محمود دولت آبادی یکی از نویسندگانی بود که بارها نامش در این برنامه سانسور شد. در حال حاضر مگر نویسنده‌ای بزرگ‌تر از دولت‌آبادی داریم که نامش از تلویزیون سانسور می‌شود؟

حتی تلویزیون نسبت به تبلیغ فیلم‌های سینمایی گارد بسته‌ای دارد و به بدترین شکل ممکن فیلم‌های سینمایی را تبلیغ می‌کند. یا نشان دادن برخی بازیگران را ممنوع می‌کند یا تیزر تبلیغاتی فیلم را شرحه شرحه می‌کند تا عملا جذابیت خود را از دست بدهد. موضوعی که بارها با انتقاد کارگردانان مواجه شده است.

تلویزیون در این سالها نه تنها کمکی به فرهنگ کشور نکرده بلکه گاهی با ساخت برنامه‌هایی به مقابله با فرهنگ عمومی کشور رفته است. این مقابله گاهی با تمسخر اقوام ایرانی در برنامه‌های مختلف همراه بوده و گاهی با دعوت از چهره‌های سطحی و سخیف به دنبال نازل کردن سلیقه مردم در مواجهه با آثار هنری بوده است.

مدیران تلویزیون برای پنهان کردن مسائل مالی مسابقه «برنده باش» شعار می‌دهند که این مسابقه با «هدف افزایش سرانه مطالعه» از شبکه سه سیما پخش می‌شود ولی این دروغ بزرگ در حالی گفته می‌شود که برای شرکت در این مسابقه باید بسته‌های چند هزار تومانی بخرید و مسابقه از همان لحظه اول جیب مخاطبانش را نشانه گرفته است.

نکته مهم دیگر آنکه سوالاتی که طراحان از متقاضیان شرکت در مسابقه می‌پرسند به قدری ساده‌لوحانه است که نه تنها کمکی به افزایش آگاهی شخص نمی‌کند بلکه شعور مخاطب را هم نشانه می‌گیرد. سوالی مثل «رنگ مورد علاقه سحر قریشی» چیست یک توهین و تمسخر آشکار برای تمام کسانی است که پول می‌دهند،‌ بسته‌های مسابقه را می‌خرند و می‌خواهند در «برنده باش» شرکت کنند.

مسئله مهم دیگر اینجاست که طراحان سوالات خودشان به لحاظ سواد و اطلاعات رتبه بالایی ندارند و در طراحی سوالات اشتباه می‌کنند. دقیقا شبیه کاری که با یکی از شرکت‌کنندگان کردند و بعدا در پخش تلویزیونی با تقلب گزینه درست را اضافه کردند.

به نظر می‌رسد تلویزیون از بابت مسابقاتی مثل «برنده باش‌» سود خوبی به جیب می‌زند. هم اسپانسر به مسابقه می‌آورد و هم از مردم پول می‌گیرد که در نتیجه سود سرشاری را نصیب سازندگانش می‌کند. این سود به قدری سرشار است که مدیران تلویزیون حتی به خاطرش حاضرند در آرای مردم دست ببرند و تقلب کنند. پس برای رسیدن به این سود، هیچ چیزی بهتر از شعارهای زیبای فرهنگی نیست.

اظهار نظر

*

نظرسنجی

آخرین اخبار