من خیلی بدون پدرم کار کردم و سال‌های زیادی است که در این سینما حضور دارم و با آن زندگی کردم.

انتقاد پولاد کیمیایی از جشنواره فیلم فجر 97: هیئت داوران سلیقه‌ای به فیلم‌ها نگاه می‌کنند

پولاد کیمیایی کارگردان فیلم «معکوس» در جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی شنیدم فیلمم در بخش اصلی جشنواره حضور ندارد بسیار ناراحت شدم و واقعا سوال برایم پیش آمد، چرا که بهترین‌ها در «معکوس» حضور داشتند و واقعا نمی‌دانم انتخاب فیلم‌ها چطور صورت می‌گیرد. اما به هر حال برای من نظر منتقدان، مردم و اهالی رسانه بسیار مهم‌تر از نظر هیئت داوران است؛ زیرا هیئت داوران بسیار سلیقه‌ای به فیلم‌ها نگاه می‌کنند.

به‌گزارش تیتر هنر، پولاد کیمیایی کارگردان فیلم «معکوس» درباره ساخت این فیلم سینمایی و حضورش در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت‌و‌گویی با آی فیلم انجام داد.

کیمیایی درباره اولین تجربه کارگردانی‌اش گفت: «معکوس» برای من خیلی کار سختی بود. در طول ساخت این فیلم خیلی‌ها من را تنها گذاشتند به این بهانه که فیلم سینمایی «معکوس» صرفه اقتصادی ندارد. خیلی‌ها به عنوان تهیه کننده پا پیش می‌گذاشتند ولی بعد از مدتی به بهانه پول کنار می‌کشیدند. به نظر من به هنر نباید فقط نگاه اقتصادی داشت زیرا در این صورت اولین کسی که در این راه ضرر می‌کند خود هنرمند و خود فیلم است. کسانی که یک زمانی با کمک پدرم رشد کردند و وارد سینما شدند، امروز که من از آن‌ها کمک خواستم، دست رد به سینه‌ام زدند و پشتم را خالی کردند.

فرزند مسعود کیمیایی خاطرنشان کرد: من خیلی بدون پدرم کار کردم و سال‌های زیادی است که در این سینما حضور دارم و با آن زندگی کردم؛ ولی همیشه طعنه برخی افراد هست و انگار بعضی‌ها دوست ندارند من کار کنم چون فکر می‌کنند که زیر سایه پدرم هستم و استحقاق این را ندارم که در سینما باشم. دوست نداشتم ابتدا فیلم بسازم ولی کارگردانی برای من یک چالش بزرگ بود و علاقه‌مند شدم که خودم را وارد یک چالش بزرگ کنم و فکر می‌کنم که در این چالش سربلند شدم.

وی درباره حضور نیافتن فیلمش در بخش اصلی جشنواره امسال گفت: من هم مثل هر هنرمند دیگری تمام تلاشم را کردم که یک فیلم شرافتمندانه و خوب بسازم و به قول معروف کارنامه خودم را درخشان کنم، مخصوصا اینکه فیلم سینمایی «معکوس» فیلم اول من است؛ اما وقتی شنیدم که این فیلم در بخش اصلی جشنواره حضور ندارد بسیار ناراحت شدم و واقعا سوال برایم پیش آمد، چرا که بهترین‌ها در فیلم سینمایی «معکوس» حضور داشتند و واقعا نمی‌دانم انتخاب فیلم‌ها چطور صورت می‌گیرد. اما به هر حال برای من نظر منتقدان، مردم و اهالی رسانه بسیار مهم‌تر از نظر هیئت داوران است؛ زیرا هیئت داوران بسیار سلیقه‌ای به فیلم‌ها نگاه می‌کنند.

پولاد کیمیایی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم سینمایی «معکوس» می‌تواند در این دوره از جشنواره فیلم فجر و همچنین در اکران مردمی موفق باشد، ابراز کرد: «معکوس» قصه دارد و این مهم ترین علتی است که می‌تواند آن را موفق کند. علاوه بر این، فیلم اکشن و پرجنب‌و‌جوش در سینمای ایران کمتر ساخته می‌شود و مردم دوست دارند که چنین فیلم‌هایی را ببیند. تاریخ نشان داده اگر فیلم‌های این‌چنینی خوب ساخته شده باشند و فیلمنامه خوبی هم داشته باشند، مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند و همانطور که گفتم برای من نگاه مردم از همه چیز مهم‌تر است.

من خیلی بدون پدرم کار کردم و سال‌های زیادی است که در این سینما حضور دارم و با آن زندگی کردم.