هزینه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به اندازه چهار کیلومتر جاده روستایی است که ساخته می‌شود.

انتقادات مدیرعامل خانه کتاب از حمایت نکردن مجلس و دولت از جایزه کتاب سال: سکه را از جوایز حدف کردید حداقل جایزه کتاب سال را از سکه نیندازید!

مدیرعامل خانه کتاب با انتقاد از برگزار نشدن مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر کتاب سال از سال ۹۶ تا کنون گفت: حالا که سکه را از جوایز حذف کردید و جایزه نقدی کتاب سال را از سکه انداختید، فرایند برگزاری جایزه را از سکه نیندازید.

به گزارش تیتر هنر، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال اظهار کرد: ما همان‌طور که آتش زدن کتاب را در خارج مرزها محکوم می‌کنیم این اقدام را در ایران هم محکوم می‌کنیم؛ افرادی که به بهانه‌های مختلف و به دلیل مقابله با دانش جدید  کتاب‌هایی را به نام طب اسلامی به آتش  می‌کشند. این موضوع باعث شد هم مجامع دانشگاهی ما و هم مجامع حوزوی ما موضع‌گیری‌ها درست و منطقی‌ای داشته باشند. به نظرم باید با اندیشه به صورت اندیشه‌ای برخورد کنیم. این موضوع از این‌ نظر قابل بررسی است. در حوزه علوم پزشکی در کتاب سال کتاب‌های خوبی را به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر داشتیم و در ۳۶ دوره کتاب سال، ۴۶ کتاب در حوزه پزشکی  برگزیده و ۳۸ عنوان هم در این حوزه تقدیر  شدند که نشان‌دهنده توجه ما به حوزه دانش پزشکی است. هرچند در حوزه طب السامی بحث‌های اساسی وجود دارد که نیاز است محققان به این موضوع به صورت علمی بپردازند.

 حسینی‌پور  در ادامه آماری از ۳۶ دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارائه و در بخشی دیگری از نشست اظهار کرد:  از میان کتاب‌های ارزیابی‌شده امسال ۱۳ کتاب به عنوان کتاب برگزیده و ۴۱  کتاب هم به به عنوان  شایسته تقدیر در روز چهارشنبه (۱۶ بهمن‌ماه) از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت  معرفی خواهند شد. البته تقدیر از شایسته‌های تقدیر در مراسم دیگری انجام خواهد شد.

جایزه نقدی کتاب سال را از سکه انداختید

 مدیر عامل موسسه خانه کتاب همچنین با اشاره به برگزار نشدن مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر جایزه کتاب سال از سال ۹۶ تا کنون گفت: ما مطالبه جدی‌ای از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس داریم؛ مگر هزینه برگزاری جایزه کتاب سال چقدر است؟ هزینه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به اندازه چهار کیلومتر جاده روستایی است که ساخته می‌شود. هر کیلومتر هم حدود ۵۰۰ میلیون تومان است. یعنی کتاب سال آن‌قدر ارزش ندارد که این هزینه را انجام دهیم. مسئولان در برنامه‌های خارج از کشور به حوزه‌های تمدنی اشاره دارند و  پز شاعران و نویسندگان را می‌دهند، اما زمانی که به کتاب می‌رسند، دست‌شان می‌لرزد.

او تأکید کرد: ما مطالبه جدی‌ای داریم؛ با برگزار نکردن مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر کتاب سال  باعث بی‌اعتمادی آن‌ها می‌شویم و خانه کتاب را بی‌اعتبار می‌کنیم. تاکنون مکاتبات زیادی در این زمینه انجام شده است. جایزه  نقدی کتاب سال را از سکه انداختید، حداقل فرایند برگزاری جایزه را از سکه نیندازید و به برگزاری آن کمک کنیم. برگزاری مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر سال ۹۶ اندازه یک‌ کیلومتر جاده‌ روستایی است. من مجبور شدم با این زبان بگویم هزینه کتاب سال چقدر است.

 

هزینه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به اندازه چهار کیلومتر جاده روستایی است که ساخته می‌شود.