اصل ماجرای حذف آهنگ شجریان از فیلم عطاران چه بود؟

همزمان با آغاز اکران عمومی فیلم «دراکولا» تازه‌ترین اثر رضا عطاران، این بازیگر و کارگردان سینمای ایران جدی‌ترین اصلاحیه فیلمش را حذف صدای محمدرضا شجریان عنوان کرده اما صدای این استاد موسیقی سنتی کشورمان از کدام سکانس فیلم عطاران و به چه دلیل حذف شد؟

به گزارش هفت هنر به نقل از تابناک؛ «دراکولا» پس از «خوابم میاد» (1390) و «ردکارپت» (1392) سومین فیلم سینمایی است که رضا عطاران شخصاً کارگردانی کرد و در روزهای اخیر در جدول اکران سینماهای ایران قرار گرفته اما حواشی مرتبط با این فیلم از پیش از اکران آغاز شد و همچنان استمرار دارد؛ حواشی که اگرچه می‌توان به افزایش فروش فیلم‌ تازه عطاران کمک نماید اما در عین حال تصور می‌شود هرآنچه اکنون این کمدین سینمای ایران در آن حضور داشته باشد نیز فروش فوق العاده‌ای خواهد داشت.

سومین فیلم عطاران، روایت یک زوج «دراکولا» با بازی دیدنی لوون هفتوان و ویشکا آسایش است و از قضا لوون هفتوان اجازه ندارد، خون کسی را بخورد. او اما دور از چشم همسرش که از خوردن خون مردم منعش کرده، معتادان را می‌دزدید و خونشان را می‌مکد و از همین طریق معتاد می‌شود و سپس در ادامه داستان، درباره شرایطی که این «دراکولا» یافته اتفاقات بامزه‌ای رخ می‌دهد.

در خلاصه داستان «دراکولا» یک سکانس از دیالوگ‌های عطاران در مخفیگاه دراکولا ذکر شده است: «(با صدای آهسته) الو… سلام قربان…خوبین… آقا منو دزدیدن… بله… نمی شناسمشون… نه خیر سرکاری چیه… من چه می دونم چرا گوشیمو نگرفته… ۳۸ سال، سنمو چرا می پرسین؟… نمی دونم کجا… شما باید پیدام کنین…آقا من گوشی ام آیفونه… ردیاب دارد…نمی شه پیدام کرد؟…آقا اومد…من قطع می کنم…»؛ خلاصه‌ای که در واقع نخستین دیالوگ عطاران پس از انتقال با خانه دراکولاست!

اصلاحیه‌های وارد آمده به چنین کمدی در حد حذف یک دیالوگ‌ دوپهلو نه چندان مناسب مرتبط با امیرتتلو خواننده زیرزمینی، حذف برخی نماهای مصرف مواد مخدر و یا تغییر یک موسیقی حماسی ایران که به عنوان موسیقی متن یکی از سکانس‌هاست که چنین مواردی تأثیر عمیقی در نمایش توانمندی بازیگری چهره‌ای چون لوون هفتوان و کلیت فیلم ندارد؛ هرچند او بازیگر توانمندی است و در این فیلم نیز یک کاراکتر جذاب را در کنار بازی دیدنی عطاران به نمایش می‌گذارد.

حال رضا عطاران کارگردان «دراکولا» در گفت وگویی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین سانسور فیلمش چه بوده، گفت: «صدای استاد محمدرضا شجریان» و همین یک جمله عطاران باعث شد چنین تصور شود که استفاده از اصل صدای استاد شجریان در فیلم‌های سینمایی ممنوع است اما واقعیت آن است که این اصلاحیه برای احترام به این استاد موسیقی ایران و همچنین ترانه‌ای که استفاده شده و همچنین جلوگیری از سواستفاده برخی کج‌اندیشان که مکرراً به دنبال نمادسازی و تخریب سینمای ایران هستند، اعمال شده است.

ماجرا از این قرار است که در یکی از سکانس‌ها، رضا عطاران و لوون هفتوان در حال آماده کردن و مصرف مواد مخدر هستند و در ادامه حین نشئگی و ورزش کردن این دو معتاد مشاهده می‌شود. بر روی این سکانس آهنگ «ایران، ای سرای امید» اثر جاودان استاد محمدرضا شجریان به عنوان موسیقی متن استفاده شده بود که در صورت عدم اصلاحیه می‌توانست توسط برخی اشکال تراشان با تعابیر عجیبی همراه شود؛ ضمن اینکه اساساً گرفتن چنین کارکردی از چنین آهنگ حماسی ملی، چندان پسندیده نبود.

ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود نظرعلیان، نیما راد، عباس محبوب، صادق حسنی، فروغ لسانی، فریده گل محمدی، محمد عدالت‌زاده، ژیلا دائی، علی مهربانی، محمود بیاتی، علی دوریش، سپیده جمالزاده و بازیگران خردسال سوگل محرابی و آرش دوست محمدی بازیگران دیگر بازیگران فیلم تازه عطاران هستند.