در چند روز گذشته دو خبر به موازات يكديگر رسانه‌ها و فضاي مجازي را پر كردند؛ يكي دستگيري هفت بازيگر در يك پارتي شبانه و ديگري واكنش لئوناردو ديكاپريو به خشك شدن درياچه اروميه. هر دو خبر هم به سرعت بازتاب‌هاي زيادي به همراه داشتند. عده‌اي مي‌خواستند هويت هفت بازيگر را بيابند و برخي به دنبال ماهيت پيام زيست محيطي بازيگر برنده اسكار بودند.

از دستگیری 7 بازیگر در پارتی شبانه تا دغدغه های زیست محیطی دیکاپریو / شهرتت را در چه راهی خرج می‌کنی؟

در چند روز گذشته دو خبر به موازات یکدیگر رسانه‌ها و فضای مجازی را پر کردند؛ یکی دستگیری هفت بازیگر در یک پارتی شبانه و دیگری واکنش لئوناردو دیکاپریو به خشک شدن دریاچه ارومیه. هر دو خبر هم به سرعت بازتاب‌های زیادی به همراه داشتند. عده‌ای می‌خواستند هویت هفت بازیگر را بیابند و برخی به دنبال ماهیت پیام زیست محیطی بازیگر برنده اسکار بودند.

به گزارش هفت هنر، هر دو خبر به دلیل عنصر شهرت مورد توجه قرار گرفتند. قطعا اگر آن هفت بازیگر در ماجرای پارتی و دستگیری حضور نداشتند و یا یک شخص معمولی درباره دریاچه ارومیه پست می‌گذاشت چشم‌ها برای خواندنش تیز نمی‌شد.

نکته قابل توجه در این دو خبر همین موضوع است. اینکه چهره‌های مشهور، از شهرت‌شان در چه راههایی استفاده می‌کنند. فارغ از این دو خبر، سری به اینستاگرام بازیگر‌های ایرانی زدیم تا ببینیم دغدغه‌های آنها در پشت پزهای روشنفکرانه‌‌شان چیست. این بازیگرها در بسیاری از عکس‌هایشان به گذاشتن عکس‌های خودشان و گرفتن سلفی با دوست و رفیق در موقعیت‌های مختلف بسنده کرده‌اند. یا عکسی از غذا خوردن‌هایشان را گذاشته‌اند و موفقیت یک دوست را تبریک گفته‌اند. در این میان معدود چهره‌هایی مثل پرویز پرستویی که برای رسیدن به جایگاه فعلی‌اش زحمت کشیده‌ نگاهی متفاوت‌تر را در شبکه‌های مجازی دنبال می‌کند. بقیه بازیگران چنان غرق در به رخ کشیدن وضعیت کنونی‌شان و جمع کردن لایک و فالور هستند که نسبت به اتفاقات ریز و درشت پیرامون‌شان کرخت شده‌اند و کاملا بی‌حس و بی‌تفاوت از کنار هر موضوعی می‌گذرند.

جالب اینجاست وقتی صفحه ایسنتاگرام بازیگر برنده اسکار را باز کردیم حتی یک عکس سلفی هم ندیدیم. جالب‌تر اینجاست که دیکاپریو اعتراف کرده بوده تا به حال عکس سلفی نینداخته و چند روز پیش اولین عکس سلفی‌اش را برای حمایت از محیط زیست انداخته بود. از 269 عکس صفحه اینستاگرام دیکاپریو تنها چند عکس به حضور او در سازمان ملل اختصاص دارد و بقیه عکس‌ها درباره مسائل زیست محیطی جهان است. قطعا بازیگری مثل دیکاپریو به دلیل تمرین‌های سخت برای بازی در فیلم‌ ماندگاری همچون «از گور برخاسته» فرصت زیادی برای دورهم جمع شدن با دوستانش نداشته و بیشتر وقتش را سر صحنه و تمرین گذاشته است. بازیگرهای دیگری همانند آنجلینا جولی و براد پیت با استفاده از شهرت‌شان بخشی از فعالیت‌هایشان را به کارهای خیریه و حمایت از مردم کشورهای جنگ زده اختصاص می‌دهند.

استفاده از شهرت در میان چهره‌های معروف در رسانه‌های خبری و مجازی بازتاب گسترده‌ای دارد. اینکه چهره‌ها از شهرت‌شان در چه راهی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. قطعا هر کنش چهره‌های معروف واکنش بسیاری گسترده‌ای از سوی مردم و هواداران‌شان به دنبال خواهد شد. اما مهم اینجاست این شهرت و معروفیت در چه راهی خرج می‌شود. هر چقدر وزن و عیار چهره‌ها به لحاظ دانش و فرهنگ سنگین‌تر باشد استفاده آنان از شهرت‌شان هم حالتی سطحی و توخالی نخواهد داشت. این‌طور به نظر می‌رسد بسیاری از بازیگر‌ها ایرانی از مشهور شدن‌شان به عنوان ابزاری برای نفع شخصی‌شان استفاده می‌کنند و برخی از بازیگر‌های حرفه‌ای خارجی از شهرت‌شان در کارهای عام‌المنفعه بهره می‌برند.

در چند روز گذشته دو خبر به موازات يكديگر رسانه‌ها و فضاي مجازي را پر كردند؛ يكي دستگيري هفت بازيگر در يك پارتي شبانه و ديگري واكنش لئوناردو ديكاپريو به خشك شدن درياچه اروميه. هر دو خبر هم به سرعت بازتاب‌هاي زيادي به همراه داشتند. عده‌اي مي‌خواستند هويت هفت بازيگر را بيابند و برخي به دنبال ماهيت پيام زيست محيطي بازيگر برنده اسكار بودند.