رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید در اروپا و آمریکا به‌عنوان رهبر ارکستر حضور داشته، اما اولین بار است در آسیا به صحنه می‌رود و به این خاطر هیجان زیادی دارد.

اجرایی ویژه برای ارکستر سمفونیک تهران

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید در اروپا و آمریکا به‌عنوان رهبر ارکستر حضور داشته، اما اولین بار است در آسیا به صحنه می‌رود و به این خاطر هیجان زیادی دارد.
به گزارش هفت هنر، ارکستر سمفونیک تهران در تازه‌ترین اجرای خود با یک رهبر مهمان از بلغارستان در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

ساعت تمرین 10 اعلام شده و ایوان الیو از همان ابتدای امر روی صحنه حاضر است، اما هنوز تمام اعضا آماده نشده‌اند. در نهایت بعد از چند دقیقه تقریباً ارکستر کامل می‌شود و دستان الیو به نشانه شروع کار بالا می‌رود.

این جلسه دومین تمرین ارکستر سمفونیک تهران بود. اعضای ارکستر آخرین کنسرتشان را در شانگهای چین به رهبری نصیر حیدریان به خوبی برگزار کرده بودند.

ایوان الیو رهبری بلغاری تبار است که سابقه طولانی در زمینه رهبری دارد و مدارک او از دانشگاه‌های مختلف گواه این صحبت است. اعضای ارکستر سمفونیک تهران را جوانان تازه‌کار تشکیل می‌دهند و تنها ارسلان کامکار سولیست ویلن و حسین شریفیان نوازنده سازهای بادی در میان اعضا کهنه‌کار هستند.

اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری الیو قرار است با عنوان “ارمیا” به مناسبت سمفونی وحدت و هم‌زیستی اقوام ایرانی پیرامون دریاچه ارومیه روز 26 تیرماه در تالار وحدت روی صحنه برود. این کنسرت به آهنگسازی و مدیر هنری سعید شریفیان اجرا خواهد شد.

در طول تمرینات رهبر ارکستر وسواس زیادی روی اجراها دارد و مدام وسط اجرا ضرب‌ها را قطع می‌کند و از نوازندگان می‌خواست آن را تکرار کنند. این کار او تا زمان اجرای درست و تمیز قطعه ادامه دارد. بعد از حدود دو ساعت تمرین بدون وقفه رهبر بلغاری رضایت می‌دهد و ارکستر را برای دقایقی به حال خود باقی می‌گذارد.

اولین بار است در آسیا به صحنه می‌روم

ایوان الیو ابتدا درمورد سابقه کاری خود به خبرنگار هنرآنلاین می‌گوید: من تحصیلات دانشگاهی را در کشور خودم در رشته موسیقی به پایان رساندم و در ادامه در رشته رهبری ارکستر ادامه تحصیل دادم. من تا به امروز تجربه همکاری به‌عنوان رهبری ارکستر با ارکسترهایی چون ارکستر مجلسی بِند جنوبی، ارکستر فیلارمونیک سارایوو، ارکستر دانشگاه ایالتی لوسیانا و ارکستر مجلسی صوفیه را داشته‌ام.

الیو ادامه می‌دهد: من در اروپا و آمریکا به‌عنوان رهبر ارکستر حضور داشتم، اما اولین بار است در آسیا به صحنه می‌روم و به این خاطر هیجان زیادی دارد.

این رهبر بلغاری درباره نحو دعوت خود به ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید: سعید شریفیان که از دوستانم است من را برای رهبری به این اجرا دعوت کرد. من هم چون به آسیا علاقه دارم استقبال کردم و به ایران آمدم.

او درباره موسیقی ایران می‌گوید: در واقع آشنایی زیادی با موسیقی ایران ندارم، اما در بخش موسیقیایی در دانشکده با انواع نت‌ها و موسیقی‌ها آشنایی داشتم و از این جهت کمی با نوع موسیقی این کشور آشنایی دارم.

وی درباره رپرتوار اجرایی می‌گوید: این رپرتوار درباره ویژگی‌های طبیعت از ساخته‌های شریفیان است، یعنی نوع اجرا به شکلی است که به شما تصویری از طبیعت و ویژگی‌های شاخص آن را می‌دهد. نام این اجرا را “ارمیا” گذاشتیم و تلفیقی از سازهای مختلف را در برمی‌گیرد. این کار چهار بخش دارد و هر بخش شامل یک تصویر متفاوت است. در حقیقت ما سازهایی را در چیدمان ارکستر اضافه کرده و ترکیب جدیدی به وجود آورده‌ایم.

این رهبر ارکستر درباره کار با ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید: از همان ابتدا از همکاری با ارکستر تهران لذت بردمU گرچه ارتباط با افراد از طریق یک زبان دیگر کار دشواری است، اما تجربه خوب و بامزه بود و بچه‌ها واقعاً در این زمینه تجربه دارند. من با یک ذهن و قلب باز به ایران آمدم و واقعاً از دیدن عکس‌العمل بچه‌ها و رفتار مهربانانه آن‌ها و البته ایرانی‌ها شگفت‌زده شدم. من به آینده این بچه‌ها امیدوارم.

الیو در پایان اضافه می‌کند: من فقط می‌دانستم تهران یک ارکستر دارد که واقعاً قابل احترام و شایسته است. باعث افتخارم است که امروز اینجا به عنوان رهبر هستم.

دریاچه‌ ارومیه محور اصلی این سمفونی است

از سوی دیگر، سعید شریفیان آهنگساز درباره‌ جزییات این اجرا و دلیل انتخاب چنین رپرتواری به موسیقی ما می‌گوید: بنده به همراه خانواده‌ام، رفت‌وآمد زیادی به دریاچه‌ ارومیه داشتیم و به این محل علاقه‌ی زیادی دارم. آنچه برای من بسیار قابل توجه بود، اقوام مختلفی بودند که در جوار این دریاچه زندگی می‌کردند. این موضوع بنده را بر آن داشت که اثری دراین‌باره بنویسم و این طرح مورد استقبال هم قرار گرفت.

طبق توضیحات شریفیان، این سمفونی دارای چهار موومان است و این آهنگساز برای اولین بار از سازهای محلی نیز در کنار سازهای ارکستر سمفونیک استفاده کرده‌ است: دریاچه‌ی ارومیه محور اصلی این سمفونی است و درباره‌ی اقوام مختلف هم‌جوار دریاچه نیز تفحص کرده‌ام؛ همان‌طور که می‌دانید پیرامون این دریاچه اتفاقات زیادی افتاده است. به دنیا آمدن حضرت زرتشت، حضور آناهیتا و درخواستش از خداوند برای عطای گوسفند به مردم و … را به این منطقه نسبت می‌دهند. در جوار این دریاچه اقوام ترک، کرد، آشوری و ارمنی زندگی می‌کنند و من از همه‌ی این المان‌ها برای ساخت اثرم الهام گرفته‌ام.

سعید شریفیان در پاسخ به این پرسش که لزوم استفاده از سازهای محلی در این ترکیب چه بوده است، توضیح داد:‌ من همیشه دنبال چیزهای جدید هستم و دوست دارم، در مراحل ساخت یک اثر با چالش‌های مختلفی روبرو شوم. استفاده از سازهای محلی در ارکستر سمفونیک برای من یک چالش خیلی بزرگ بود، زیرا این سازها محدوده‌ی صوتی مشخصی دارند.

او توضیح داد که سازهای دودوک، کمانچه، باغلاما و تار را در کنار سازهای ارکستر سمفونیک تهران قرار داده است و همچنین بیان کرد: موومان اول این سمفونی یک “روندو” است که دارای یک تم اصلی است و صدایی مثل امواج دریا در آن شنیده می‌شود. موومان دوم ساختاری بر روی یک تم آشوری دارد و تم کردی هم در آن شنیده می‌شود. موومان سوم به یک ماهور درخشان می‌رسد و موومان چهارم این موسیقی‌ها به اوج می‌رسند.

شریفیان همچنین از همکاری بنیاد رودکی هم قدردانی کرد و گفت:‌ بخشی از رهبری کار را طی هفته گذشته خودم انجام دادم اما در این میانه‌ی این کار دیدم نیاز به یک رهبر هست که بنده به کارهای دیگر هم برسم.

کنسرت ” ارمیا ” با مشارکت بنیاد رودکی و اداره کل ارشاد آذربایجان غربی 26 تیرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید در اروپا و آمریکا به‌عنوان رهبر ارکستر حضور داشته، اما اولین بار است در آسیا به صحنه می‌رود و به این خاطر هیجان زیادی دارد.