نمایش بیگانه با دراماتوژی و کارگردانی مسعود دلخواه از 29 اردیبهشت در سالن چهارسو روی صحنه می رود.

اجرای نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه در سالن چهارسو

نمایش بیگانه با دراماتوژی و کارگردانی مسعود دلخواه از 29 اردیبهشت در سالن چهارسو روی صحنه می رود.

به گزارش هفت هنر، مسعود دلخواه گفت:معمولا خودم را محدود به نمایشنامه نویس و یا نویسنده خاصی نمی کنم و پیش از این نیز قصد داشتم نمایشنامه ریچارد سوم شکسپیر را روی صحنه ببرم و حتی تمرینات گروه انجام شد؛ اما به دلیل این که برخی از اعضای گروه همزمان در نمایش های دیگر نیز حضور داشتند، موجب شد که از همراهی با گروه کناره گیری کنند واز این رو نمایش دیگری را برای روی صحنه انتخاب کنیم.

او با بیان این مطلب که کامو یکی از مورد احترام ترین و صادقانه ترین نویسنده های جهان به شمار می رود گفت: رمان بیگانه یکی از معروف ترین رمان های جهان به شمار می رود و یکی از مهم ترین دلایل من برای انتخاب این رمان؛ جذابیت خاص آن برای خیل عظیمی از مخاطبان ادبیات و فلسفه است و تاکنون سه کارگردان تلاش هایی برای روی صحنه بردن این نمایش در جهان کرده اند اما نتوانسته اند اجرای نمایشی خوبی از این نمایش داشته باشند.

دلخواه ادامه داد: من همواره نمایشنامه هایی که روی صحنه می برم را دراماتوژی می کنم و این بار رمان بیگانه را برای اجرا دراماتوژی کرده ام و به رمان وفادار بوده ام. اما برخورد خطی با این رمان نکرده ام و نمایش با رفت برگشت به زمان گذشته و حال پیش می رود. روی صحنه رفتن نمایش بیگانه نه تنها در ایران بازتاب خوبی خواهد داشت، بلکه نگاه جامعه تئاتری جهان را نیز به این اجرا حساس خواهد کرد، امیدوارم که شرایطی فراهم شود که این نمایش را در سایر کشورها نیز روی صحنه ببریم.

به گفته این کارگردان؛ اتفاقات این نمایش در الجزیره در دورانی که مستعمره فرانسه بود، می گذرد و حال وهوای فلسفی بر این نمایش حاکم است و اتفاقات این نمایش در زندان، خانه سالمندان، دادگاه و زندان می گذرد و با نور، خلاقیت گروهی و تخیل تماشاگران تلاش می کنیم این فضا را به نمایش بگذاریم.

دلخواه با اشاره به شگردهایی که برای نمایشی کردن رمان بیگانه به کار برده گفت: واقیعت این است وقتی رمانی را می خوانیم فرصت و امکان این را داریم خیال پردازی کنیم، در اجرای نمایشی این رمان نیز تلاش کرده ام با امکانات تئاتر قابلیت نمایشی کردن این رمان را فراهم کنم و امیدوارم شاهد اجرای موفقی باشیم.

به گفته دلخواه در این نمایش رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، سیاوش چراغی پور، علی زرینی، حمیدرضا هدایتی،ناصر آشوری، هومن رستگار، محمدرضا ترابی، افسون دلخواه، فاطمه حیدری، سارا نجفی، محمد مهدی شاهی، حمیدرضا نقره دوست، آریا توسلی، ساغر خانی، علی دولت یاری و شیوا بیراوند ایفای نقش می کنند.

او افزود: علی صادقی خواه به عنوان دستیار مرا همراهی می کند و فرشید ترابی، فاطمه علی حسینی و ابوالفضل قادری گروه کارگردانی را تشکیل می دهند و فاطمه زعفرانی به عنوان طراح لباس و صحنه و رضا قانع به عنوان آهنگساز و طراح صدا و افکت گروه را همراهی می کنند.

دلخواه با اعلام خبر انتشار نمایشنامه بیگانه گفت: من قصد دارم که متن نمایشنامه ای که براساس این رمان نوشته ام را به دو زبان فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از کشور منتشر کنم و حتما این متن مورد توجه سایر کارگردان ها قرار خواهد گرفت.

نمایش بیگانه با دراماتوژی و کارگردانی مسعود دلخواه از 29 اردیبهشت در سالن چهارسو روی صحنه می رود.