طرح تابستان کتاب همزمان با عید فطر و با شعار فراغتی و کتابی کار خود را آغاز می‌کند.

آغاز طرح تابستانه کتاب از عید فطر

طرح تابستان کتاب همزمان با عید فطر و با شعار فراغتی و کتابی کار خود را آغاز می‌کند.
به گزارش هفت هنر، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه فرهنگی خانه کتاب با اشاره به اینکه طرح تابستانه کتاب در ادامه طرح‌های کتاب‌فروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب با شعار فراغتی و کتابی کار خود را آغاز می‌کند، گفت: این طرح همزمان با عید فطر شروع می‌شود و تا یک ماه ادامه خواهد داشت ؛یعنی تا آخرین ساعات 15 مرداد ماه سال جاری فعال خواهد بود.
وی افزود: فکر می‌کنم اتفاق خوبی در سال 1394 در حوزه کتاب افتاد و کتابفروشی‌ها در سیکل برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفتند. این در صورتی است که پیش از این معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، برنامه‌ای برای رسیدگی به وضعیت کتابفروشی‌ها نداشت.
مدیر عامل موسسه فرهنگی خانه کتاب اظهار داشت:  ما شاید در بخش تولید کتاب در سال‌های گذشته روند خوبی داشتیم اما از باب توزیع شاهد روند مناسبی نبودیم و قطعا اگر تولید کتاب انبوه باشد و توزیع مناسبی وجود نداشته باشد، اتفاقات اسفناکی در حوزه تولید نیز می‌افتد.
جلیسه تصریح کرد: سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه کتابفروشی افتاد اما ما اهداف دیگری را هم دنبال می کردیم. از آن میان می‌توان به توزیع عادلانه یارانه حمایتی در سطح کشور اشاره کرد.
وی گفت: ما از ابتدای طرح کتابفروشی به وسعت ایران، رصد دقیق و آماری پیرامون کتابفروشی‌ها انجام دادیم و بر اساس همین رصد وضعیت خوبی داشتیم.
مدیر عامل موسسه خانه کتاب افزود: 239 کتابفروشی عضو و 104 کتابفروشی فعال نتیجه کار طرح کتابفروشی به وسعت ایران بود. البته این میزان در جریان عیدانه کتاب به 376 کتابفروشی عضو و 326 کتابفروشی فعال رسید.
جلیسه ادامه داد: یارانه اختصاص یافته به طرح کتابفروشی به وسعت ایران 12452264 ریال بوده و این میزان در طرح عیدانه کتاب به هشتاد و هفت میلیون و 493 هزار و 560 ریال رسید.
جلیسه اظهار داشت: کتابفروشی های عضو طرح کتابفروشی به وسعت ایران 24هزار و 562 جلد کتاب فروخته بودند و کتابفروشی های عضو عیدانه کتاب 286 هزار و 980 جلد کتاب فروختند.
جلیسه اظهار داشت: تقریبا همه کتابفروشی‌ها اذعان داشتند که فروش آنها در طرح‌های اجرایی خانه کتاب، 24 درصد تا 100 درصد افزایش داشته و به نوعی از رکود سال گذشته در آمده است.
جلیسه اظهار داشت: مشارکت اندک کتابفروشی ها یکی از نقاط ضعف طرح کتابفروشی‌ به وسعت ایران بود. در این طرح 30 استان مشارکت داشتند و متاسفانه استان هرمزگان نتوانست به استان‌های فعال در این زمینه اضافه شود.
وی ادامه داد: تهران با 88 کتابفروشی و اصفهان با 59 کتابفروشی رتبه اول و دوم مشارکت در طرح کتابفروشی به وسعت ایران را به خود اختصاص دادند و امید است بتوانیم در طرح تابستانه کتاب، پوشش حداکثری داشته باشیم. یعنی تا اندازه زیادی استان‌های 31 گانه کشور را در طرح خودمان شریک کنیم.
جلیسه ادامه داد: نکته قابل توجه این است که شهرستان‌ها نسبت به پایتخت فعالیت‌ بیشتری در زمینه اجرای طرح‌های کتابفروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب داشته‌اند. خوشبختانه بحث توزیع عادلانه یارانه نیز تا حد قابل توجهی محقق شده است.
مدیرعامل خانه کتاب اظهار داشت: طرح تابستانه کتاب از دو هفته قبل کلید خورد و تا به امروز 452 کتابفروشی در سی استان موفق به ثبت نام در این طرح شدند. 386 کتابفروشی به عنوان کتابفروشی فعال در سامانه خانه کتاب شناخته شدند. البته استان خراسان شمالی هنوز در این زمینه فعال نشده‌ است.
وی ادامه داد: 96 کتابفروشی از کتابفروشی‌هایی که در طرح تابستانه کتاب عضو شده‌اند، کتابفروشی‌های شهرستانی هستند. البته کتابفروشی‌های شهرستانی ما در حداقل میزان خودشان قرار گرفتند. به گونه‌ای که هم اکنون تهران با 88 کتابفروشی و اصفهان با 61 کتابفروشی و قم 59 کتابفروشی گوی رقابت را از استان های دیگر ربوده‌اند.
جلیسه ادامه داد: ما از همه وضعیت اطلاع‌رسانی خودمان و خبرگزاری ها استفاده می‌کنیم تا در مرحله ثبت نام طرح تابستانه کتاب شاهد حضور حداکثری کتابفروشی‌ها باشیم و امید است که با رویکرد اطلاع‌رسانی بالغ بر 500 کتابفروشی فعال داشته باشیم.
وی اظهار داشت: ما سعی کرده‌ایم که بسیاری از مشکلات طرح‌های کتابفروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب را از میان برداریم و دو میلیارد تومان به طرح تابستانه کتاب اختصاص دهیم. البته ممکن است این مطلب جوابگوی نیاز طرح تابستان کتاب نباشد و در این صورت امیدواریم که بتوانیم با کمک معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یارانه اختصاص داده شده را افزایش دهیم.
جلیسه تصریح کرد: پتانسیل و ظرفیت طرح تابستانه کتاب را بنا بر اوقات فراغت کودکان ونوجوانان گذاشتیم؛ یعنی 20 درصد یارانه برای کتاب‌های عمومی و 25 درصد برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌ایم.
جلیسه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فروش کتاب‌های دانشگاهی به عنوان امتیازی برای کتابفروشی‌ها عضو طرح‌های خانه کتاب محسوب می‌شود یا نه گفت: اساسا کنترل وضعیت فروش همه کتابفروشی‌ها در دست ما است و اگر می‌بینید فروش کتاب‌های دانشگاهی روی 3 درصد می‌چرخد، به آن دلیل بوده که ما کنترل کردیم تا فروش زیادی نداشته باشند. به طور مثال در طرح تابستانه کتاب میزان فروش کتاب‌های کودک و نوجوان برای ما مهم است و کتاب‌فروشی‌هایی که در این زمینه فروش بیشتری داشته باشند یارانه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.
وی اظهار داشت‌: فروش کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی در طرح تابستانه کتاب نوعی تخلف است اما برخی از کتاب‌های دانشگاهی جنبه عمومی دارد و فروش آنها مانع چندانی ندارد.

طرح تابستان کتاب همزمان با عید فطر و با شعار فراغتی و کتابی کار خود را آغاز می‌کند.